Naik 20 Sen dan yang sedihnya

Salam,

Termenung bila seseorang postkan tentang harga minyak naik baru-baru ni. Naik 20sen dan macam tak kisah sebab ye lah 20 sen nak sedapkan hati kene jarang-jarang keluar or kene jimat bab lain. Tapi bila baca yang tersurat dan tersirat ni buat aku termenung panjang.

Yang Tersurat

Naik 20 sen sahaja seliter
20 sen x 50 liter = naik RM10 sahaja setangki
RM10 x 2 kali = naik RM20 sahaja seminggu
RM20 x 4 minggu = naik RM80 sahaja sebulan
RM80 x 12 bulan = naik RM960 sahaja setahun

Yang Tersirat

Minyak naik Harga barang lain pun akan naik 
Dan kadar jenayah akan naik jugak, sebab orang semakin terdesak nak cari duit. Cari duit ikut jalan mudah. Rompak, samun, culik malah bunuh pon sanggup rasanya.


Tapi rasanya, Walau naik satu ringgit pun masih orang beli. Sebab itu adalah keperluan.  

credit to kak suzie284
Naik 20 Sen dan yang sedihnya Naik 20 Sen dan yang sedihnya Reviewed by Rodiah Amir on September 04, 2013 Rating: 5

No comments:

Kata-kata yang lemah dan beradab dapat melembutkan hati dan manusia yang keras.

Terima kasih sudi comment.

Contact


Powered by Blogger.