Klinik Kesihatan Ibu Dan Anak Sri Rampai Tukar Nama

Rodiah Amir
0

Nak cerita pengalaman buka buku mengandung dekat Klinik Ibu Dan Anak Sri Rampai. Ini nama dulu la, tapi sejak April 2014 dia dah move ke dalam bangunan imegresen tuh. 

Dari shoplot ke tempat lebih besar dan selesa di tingkat dua. Pagi-pagi memang sunyi. Nama pun dah tukar menjadi Klinik Kesihatan Setapak. Tak jauh and tak susah nak cari pun.

Klinik Kesihatan Ibu Dan Anak Sri Rampai Tukar Nama

Kenapa dan bila aku patut register adalah berdasarkan risik-risik kengkawan yang dah melalui semua ni. 

Ada yang kata patut buka buku pink secepat mungkin dan kalau ikut pengalaman aku yang pertama dulu bila kandungan dah masuk bulan ke empat baru buka buku. 

Tapi sebab risau punya pasal kandungan 10 minggu aku pon relakan hati pergi.


Klinik Tukar Nama Dan Tukar Lokasi

Dan bila aku pergi klinik tadi sebenarnya tak ada pulak nurse tu sebutkan waktu terbaik untuk buka buku pink mengandung. 

Sebelum aku teruskan cerita, bab register, klinik dan lain-lain, aku nak tegaskan yang procedure setiap klinik adalah berbeza. 

Kawan aku pergi Klinik Ibu & Anak di ampang dia walk in je terus dapat buat buku. Tak ada pulak kena bawak bil, sijil nikah bagai.

Macam aku kat Sri Rampai ni agak straight. Kenapa aku kata straight? Sebab even kau nak buka buku kau kena walk in dan akan di interview oleh nurse sebelum dapat tarikh untuk bukak buku pink. 

Dia akan tanya soalan basic dan dia bagi list apa perlu bawak untuk buka buku. Tadi aku tanya kalau telefon boleh ke? 

Dia kata memang kena walk in, tidak digalakkan telefon. Aku habiskan masa sejam kot tadi. Waktu menunggu yang lama.Aku syak nurse tak dapat nak layan semua pertanyaan melalui telefon. 

Aku kongsikan senarai perlu dibawa pada hari pendaftaran buku pink:
  • ·        Kad pengenalan isteri – yg original
  • ·        Sijil nikah – original
  • ·        Bil elektrik/telefon  – original sebab nak tengok alamat 
  • ·        Ic suami – Salinan
  • ·        Pen hitam – sebab nanti kena isi sendiri maklumat
  • ·        Buku mengandung terdahulu (jika pernah mengandung sebelumnya)


Tempat Baru Lebih Besar Dan Selesa.

Memang ambil masa nak study bilik mana kena pergi tapi kat situ ramai staff so boleh je tanya. Jangan berat mulut. Oh klinik Setapak ni dia dah combine dengan klinik biasa tu so memang penuh la warga emas mendapatkan rawatan.  

Untuk yang memang bawak mak bapak elok la temankan mereka. Tempat ni ada lift and escalator. Escalator untuk naik dan kena guna lift untuk turun. 

Ada tangga tapi kesian la kalau warga emas dan orang mengandung. So far lift dia ok. tandas semua bersih walau tak wangi.


Waktu Terbaik Buka Buku Pink?

Bagus kalau sebelum pergi call klinik mintak kepastian. Masa mengandung anak pertama, nurse suh aku datang semula masa kandungan 4 bulan. 

Masa aku pergi register tu kandungan dalam 5 minggu. pergi awal sebab excited kali pertama mengandung. 

Mengandung kali kedua kena halau sebab tak buat appointment. Skang kandungan aku mencecah 10 minggu. Macam aku cite kat atas la biasanya first visit akan dapat date next appointment dan list apa kena bawak. 

Cuma rasa tah apa-apa sebab kau pergi dan balik semata-mata amik date je. Kalau dia bagitahu kat website klinik,  ibu mengandung boleh ready awal. So tak ada lah bazir cuti ibu yang bekerja.


On Off Check - up di Klinik Kesihatan

Ok ini soalan aku ajukan pada nurse tu. Sebab aku rasa susah setiap bulan nak kena mintak cuti so aku ringan mulut tanya if aku buat follow up kat swasta je. Boleh ke? 

Jawapan nurse tu ialah mestilah tak boleh. Nanti susah pihak mereka nak tengok/paham record yang tak cantik. 

Walau tak paham aku buat-buat paham angguk-angguk. Balik tu terus tanya adik aku yang nurse. Kata dia kalau setakat check-up klinik biasa-biasa tiada record bayi yang diambil oleh doctor biasa-biasa tuh, melainkan kau pergi hospital/klinik bersalin tu. Itu baru complete check-up. 

Dan aku baru baca aritu, dalam RM300 ada orang kena kat Hospital Naluri Wangsamaju. Itu termasuk ambil darah, urine, hb, dan lain-lain. 

Kalau company cover takpe. Kalau yang keluar duit sendiri macam aku? kan koyak poket tuh. Tapi apa-apa memang kena buka buku kat kerajaan jugak sebab andai ditakdirkan ada kecemasan nanti biasanya kalau swasta tak leh handle dia akan suh refer GH. Buku tu ler doctor nak paham apa status kesihatan kau dan bayi.


Ujian Air Kencing

Jakun masa urine test di hari bukak buku mengandung. Lab dan bilik check up adalah berbeza. So bila dapat botol untuk test kencing kena pergi tandas dan dalam tandas ada tingkap kecil ko kena letak botol kencing kat situ. 

Memang ada specific tandas yang ada tingkap kecik tu betul-betul depan counter lab. Keluar je tandas yang specific tu, beratur orang nak letak botol urine diaorg. Diaorg kencing kat tandas lain. hahhahah. aku je jujur terus ke situ. 

Aku first time memang belajar dengan orang sekeliling la. Mujur ada akak yang baik hati bagitahu. Lain sangat masa klinik Sri Rampai yang kecik dan sempit tu dulu. 

Itu sahaja dapat aku share. Mana tahu berguna untuk bakal ibu kat luar sana. Setakat yang aku pergi semua tersusun dan semestinya ramai orang lah. Tapi selesa jadi kira ok lah. 

*Masa hari bukak buku nurse tu mintak bil api je sebab nak tengok alamat. sijil nikah dan lain-lain dia tak mintak pon. Geram je aku. 

Penat taw geledah fail nak cari sijil nikah. Pastu buku mengandung anak first sebab nak amik record terdahulu. 


Tags

Catat Ulasan

0Ulasan

Kata-kata yang lemah dan beradab dapat melembutkan hati dan manusia yang keras.

Terima kasih sudi comment.

Catat Ulasan (0)