Masalah Laptop Lenovo Diagnosing Your PC

Rodiah Amir
7

Pagi ni bila switch on laptop, tiba-tiba muncul error ‘diagnosing your PC’ dekat screen. Paparan screen normal tapi muncul icon loading / processing.  

Terus cuak membayangkan masalah yang bakal timbul kalau tiba-tiba laptop ni buat masalah. Betapa banyaknya dokumen dan file penting dalam laptop. 

Semua tu tiada back up pula tu. Tak dapat bayangkan kalau betul-betul terjadi laptop ni terpadam begitu saja selama-lamanya. 

Syukur selepas beberapa kali cubaan dan rujuk beberapa tutorial di YouTube berjaya juga kembalikan laptop kepada keadaan asal. 


Lenovo-Diagnose-PC


Masalah Laptop Lenovo Diagnosing Your PC

Tidak pasti apa punca tapi biasanya laptop ni akan buat masalah bila ada Window auto update atau security update. 

Jadi sekarang Diah dalam proses clearkan segala chache, buat back up dan selamatkan dokumen penting. Kalau jadi sekali lagi atleast dah bersedia. 

Laptop Lenovo ni merupakan hadiah pemberian suami lima tahun lepas, untuk mudahkan urusan Diah bekerja sebagai freelancer. 

Sepanjang tempoh tersebut belum pernah dihantar untuk servis mahupun mengalami kerosakan teruk. Oh ada sekali kejadian anak bongsu Diah tertarik wayar charger dan laptop jatuh ke lantai.

Alhamdulillah tiada kerosakan teruk kecuali ada bahagian terbuka sedikit dan kemek di bahagian hujung. 

Memang sepatutnya PC atau laptop kena buat maintenance tau, tak payah tunggu rosak baru nak repair. 

Laptop sebaiknya diservis secara berkala (3 bulan, 6 bulan atau 12 bulan) bagi memastikan jangka hayat laptop tahan lebih lama. 


Automatic-repair-PC


Masalah Laptop Lenovo Skrin Stuck - Diagnosing Your PC

Berbalik kepada masalah laptop, waktu proses diagnosing PC tu sepatutnya arahan untuk melakukan Automatic Repair akan berlaku. 

Selepas tu baru berjaya diagnos apa masalah dia. 

Diah syak ada proses software update yang terganggu disebabkan gangguan internet. Jadi mendatangkan masalah pada laptop. 

Lagi teruk Automatic Repair tidak berfungsi untuk situasi Diah. Ada pilihan untuk Shut Down atau pilih Advanced Options. 

Ikut bacaan, kalau masalah laptop Diah ni banyak yang cadangkan untuk reset pc. Boleh jadi dua perkara nak buat soft reset atau factory reset. 


reset-pc-Diagnosing-Your-PC


Factory reset kiranya memang clearkan laptop sepenuhnya macam nak kosongkan file dan document untuk di jual dekat kedai. Kalau bahasa mudah ialah kita format laptop jadi macam laptop baru.  

Remove everything – removes all personal files, apps and settings. 

A factory reset is a process that clears all data and settings from a device and returns it to its default settings, meaning that the device is reset to the point where it is in the same state it was in when it was first taken out of the box.

Soft reset tu pula kalau ikut kefahaman Diah, dia akan padam yang tertentu sahaja. Berat hati nak buat tapi sekadar mencuba. 

Keep my files – removes apps and settings, but keeps your personal files. 


Tengok Tutorial YouTube - Troubleshoot & Advanced Options 

Waktu ni tak fikir langsung tentang data yang bakal hilang kalau buat factory reset. Masih rezeki, nak reset pc pun menemui jalan buntu.

Tapi tetaplah tak putus asa. Bersyukur sangat dapat cari jalan penyelesaian. 

Ikut satu persatu tutorial di YouTube. Jadi mulakan dari awal di paparan skrin boleh pilih use a device (USB drive / Windows recovery DVD), Turn Off PC (baiki dekat kedai), atau Troubleshoot (reset pc / advanced options). 


Masalah-Laptop-Lenovo-Diagnosing-Your-PC


Jadi Diah pilih Troubleshoot dan klik Advanced Options instead of Reset This PC. Dibawah Advanced Options, ada beberapa pilihan boleh dibuat: Startup Repair, Uninstall Updates, Startup Settings, UEFI Firmware Settings, Command Prompt, System Restore. 


Advanced-option-Masalah-Laptop-Lenovo-Diagnosing-Your-PC


Dengan pengetahuan yang terhad tentang laptop jadi kita guna survival skill tengok tutorial di Youtube. Sebelum tu dah cuba godek pilihan yang ada tapi tak berjaya. 

Setiap satu pilihan Diah cuba buat tetapi menemui jalan buntu. Alhamdulillah, walaupun diuji dengan kerosakan screen tetapi fungsi ‘mouse’ masih boleh digunakan. 

Cuba juga pilihan Uninstall Updates (latest feature update) & Startup Repair tapi tidak berjaya. Frust jangan cakap lah kan. Dah la buta IT. 


Pilihan System Restore - Diagnosing Your PC

Waktu cuba Startup Repair, dapat juga notice dari Windows dan follow tutorial dia bagi. Walaupun dah restart dan ikut startup settings diberi tak berjaya baiki. 


startup-problem



Sehinggalah Diah ikut satu tutorial di Youtube dan terbaca di bahagian komen. Alami nasib yang sama, dia dah ikut tutorial tapi masih tak berjaya selesaikan. 

Ada yang cadangkan untuk buat “System Restore”, pilih dekat paparan skrin Advanced option. Restore computer ikut tarikh kita nak dan confirmkan disks. 


System-Restore-Diagnosing-Your-PC


SystemRestore-Lenovo




Bersyukur sangat cara restore tu menjadi. Jangan lah tanya apa maksud restore sebab Diah pun clueless ya. 

Nak terangkan secara teknikal risau salah ajaran pula. Lebih kepada cuba sahaja sampai menjadi. 




Kesimpulan 

Bersyukur sangat masalah Laptop Lenovo Diagnosing Your PC berjaya diselesaikan. Boleh jadi satu pencapaian peribadi. 

Kena faham setiap barangan elektrik ni ada tarikh luput. Ada waktu dia akan meragam. Jadi bersiap sedia sahaja. 

Untuk yang tak tahu nak buat, Diah ada buat perkongsian dekat sini untuk korang yang mencari Kedai Repair Laptop Bumiputera Murah Di KL


Catat Ulasan

7Ulasan

Kata-kata yang lemah dan beradab dapat melembutkan hati dan manusia yang keras.

Terima kasih sudi comment.

  1. Terimakasih sharingnya kak Diah. Masalah laptop begini, saat usianya memang sedikit lama, sering terjadi. Saya dulu juga pernah, dan utak-atik sendiri, walopun ga paham, tapi Alhamdulillah files selamat 😄. Memang kita setidaknya paham dulu dengan gadget yg kita punya. Jadi saat terjadi kerusakan atau eror, bisa perbaiki sendiri drpd hrs bawa ke service centre. Yg terpenting memang harus rutin back up 😁

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betul. Setuju kalau teruk masalah memang akan hantar ke kedai saja. Fanny apa nama blog? saya nak blogwalking

      Padam
  2. aduhai mmg susah hati bila tiba-tiba jadi mcm ni.. nak kena stanby back up siap-siap lah sbb sy pun guna laptop lenovo hehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. Lenovo saya perasan laju betul update dia, jadi masalah kalau laptop tak perform

      Padam
  3. dalam apa jua keadaan...sentiasa siap sedia untuk hadapi masalah tersebut...antara buat back fail dan duiy hehehehe

    BalasPadam
Catat Ulasan