9 kesalahan PKP Jangan Langgar Kalau tak Mahu Di denda RM10 Ribu

Rodiah Amir
1
Kalau sebelum ni kadar denda untuk mereka yang melanggar Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) ialah sebanyak RM100, kemudian mahkamah naikkan pula denda kepada RM1,000. 

Tapi tahukah anda berkuat kuasa 11 Mac 2021, orang ramai yang didapati melanggar PKP akan dikenakan kompaun lebih tinggi. 

Menurut laporan AstroAwani, kerajaan telah mempertimbangkan kenaikkan nilai kompaun dan denda yang lebih tinggi kerana bilangan kes yang ingkar PKP masih tinggi. 


9 kesalahan PKP Jangan Langgar Kalau tak Mahu Di denda RM10 Ribu

Masih wujud golongan yang ingkar arahan dan merasakan jumlah denda RM1,000 masih rendah. 

Peraturan 7(1) Peraturan-Peraturan Pencegahan dan Pengawalan Penyakit Berjangkit (Langkah-Langkah Di Dalam Kawasan Tempatan Jangkitan) 2020, memperuntukkan hukuman denda maksimum RM1,000 atau penjara tidak melebihi enam bulan atau kedua-duanya, jika sabit kesalahan.




Denda RM10,000 Mulai 11 Mac 2021

Sedar tak kau orang yang sekarang kerajaan bakal menguatkuasakan denda terhadap orang ramai yang didapati melanggar Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) akan dikenakan kompaun sehingga RM10,000 bagi individu dan untuk syarikat pula bakal didenda sebanyak RM50,000 berkuat kuasa 11 Mac 2021. 

Nilai denda baharu yang di umumkan kerajaan adalah bagi individu dan syarikat yang didapati melakukan kesalahan yang sama berulang kali. Diharap kerajaan akan berkongsi detail lanjut tetang denda tersebut. 

Perkembangan Kebenaran Perintah Kawalan Pergerakan Mac 2021

Menurut laman Pejabat Peguam Negara, perkara itu telah diwartakan di bawah Ordinan Darurat (Pencegahan dan Pengawalan Penyakit Berjangkit) (Pindaan) 2021.




Senarai 9 Kesalahan PKP Boleh Di Denda

Antara kesalahan PKP yang sering dilakukan individu mahupun syarikat adalah seperti berikut: 

1. Gagal menyediakan peralatan, merekod diri, pelanggan. 

2. Tidak memaki pelitup muka 

3. Tiada penjarakan fizikal

4. Rentas daerah atau negeri tanpa mendapat kebenaran pihak polis

5. Aktiviti pusat hiburan 

6. Permis beroperasi lebih masa / tanpa kebenaran

7. Aktiviti perjudian

8. Keluar rumah tanpa alasan munasabah

9. Ingkar arahan kuarantin 


Mohon Surat Pelepasan Perjalanan Sepanjang Tempoh PKP

Kesimpulan

Sebenarnya masih banyak lagi kesalahan lain yang tidak disenaraikan seperti gagal scan Aplikasi MySejahtera. Cuma mkalumat di atas ini merupakan kesalahan yang sering dilakukan oleh rakyat. Tidak dapat dibayangkan jika dikenakan kompaun sebanyak 10 ribu ringgit di kala kesusahan begini. Jadi pesan aku terhadap diri sendiri dan yang lain, patuhilah arahan. Jangan buat perkara yang bakal merugikan diri sendiri. 


Tags

Catat Ulasan

1Ulasan

Kata-kata yang lemah dan beradab dapat melembutkan hati dan manusia yang keras.

Terima kasih sudi comment.

Catat Ulasan