7 Tips Jadi Social Media Influencer Untuk Pemula

Rodiah Amir
0

Dah jadi trend sekarang, ramai orang berlumba-lumba nak jadi social media influencer. Bunyi macam seronok je kan? Realitinya menjadi social media influencer bukanlah satu tugas yang mudah. 

Dah namanya pun “influencer”, dalam bahasa senang nak faham ialah mereka yang mempengaruhi orang lain membuat keputusan.  

Kalau di media sosial seorang influencer pastinya mempunyai pengaruh yang kuat dan pengikut yang ramai. Semakin besar pengaruh semakin besar tanggungjawab yang digalas. 


Cara Nak Jadi Social Media Influencer Untuk Pemula

Menurut Influencer Marketing Hub, Influencer ialah seseorang yang mempunyai kuasa untuk mempengaruhi keputusan pembelian orang lain kerana kuasa, pengetahuan, kedudukan atau hubungan mereka dengan pengikut mereka. 

Tambah pendapatan dengan jadi Affiliate di Tiktok. 


Cara Jadi Social Media Influencer


Jenis-jenis Influencer Mengikut Jumlah Follower

Secara amnya Influencer dikategorikan kepada beberapa jenis yang ditentukan melalui jumlah bilangan pengikut ataupun follower di media sosial. 

Selain itu, Influencer juga dikelaskan mengikut niche dan kepakaran serta platform yang dipilih. 4 Jenis Influencer mengikut jumlah pengikut adalah seperti berikut: 

Nano influencers – 1,000 hingga 10,000 pengikut

Micro influencers – 10, 000 hingga 100,000 pengikut

Macro influencers – 100,000 hingga 1,000,000 pengikut

Mega / Selebriti influencers – lebih dari 1,000,000 pengikut


7 Tips Nak jadi Social Media Influencer 


#1 Pilih Niche

Sebagai permulaan kena tentukan apa niche anda. Niche merujuk kepada kepakaran, bidang atau minat korang yang dirasakan baik untuk dikongsi dengan orang lain. 

Dalam erti kata lain, niche adalah bayangan apa yang anda cuba zahirkan supaya bila orang bercakap tentang sesuatu dan orang boleh ingat tentang anda. 

Sebagai contoh: Khairulaming dikenali kerana suka berkongsi resepi masakan, Iman Abdul Rahim suka berkongsi tentang review barang-barang Shopee. 


#2 Mula Dengan Apa Yang Ada

Mula dengan peralatan yang ada di tangan. Tidak timbul isu rekod video menggunakan DSLR lebih baik berbanding guna telefon bimbit. Jangan jadikan alasan alatan tidak mencukupi sebagai batu penghalang anda menghasilkan konten. 


Servis review di blog


#3 Buat Konten Berkualiti & Bermanfaat

Antara cabaran utama adalah menjadi Influencer yang menghasilkan konten berkualiti dan ada mesej dalam setiap karya yang dihasilkan. Kena faham tujuan kita buat konten: educate, entertain, convince & inspire. 

“Sebaik-baik manusia adalah manusia yang memberi manfaat kepada orang lain”. Jangan kejar hasilkan konten viral semata-mata kerana ianya tidak akan kekal lama.  


#4 Pandai Edit Video & Gambar

Sudah menjadi satu kemestian untuk tahu sekurang-kurangnya asas editing gambar mahupun video. Banyak aplikasi percuma dan berbayar terdapat di pasaran yang mudah dipelajari. Mudah sangat nak edit video guna telefon bimbit.


Buat duit jadi Youtuber


#5 Konsisten Buat Konten

Jangan malas. Jangan leka dan jalan terus. Nak mula memang mudah tapi nak konsisten itu yang payah. Untuk elak kita tergelincir dari landasan, wujudkan sistem kerja dan rancang lebih awal supaya anda konsisten buat konten. 

Boleh ikut tips buat content waktu busy ini kalau rasa tak pernah cukup masa. 


#6 Pilih Platform Terbaik

Tiada istilah platform mana lebih baik kerana setiap platform mempunyai kelebihan dan fungsi masing-masing. Cari kekuatan anda dan mulakan langkah. 

Jika anda suka bercakap dan tiada masalah buat video anda boleh cuba platform Youtube atau pun Tiktok. Anda introvert dan tak suka bercakap; boleh kongsi penulisan di Facebook dan Twitter. 

Jika anda pandai ambil gambar boleh gunakan platform Instagram. Suka buat review dan tulis panjang berjela boleh pilih blog. 


#7 Bina Komuniti

Fokus dalam menjaga hubungan dengan pengikut dan bina komuniti anda. Jangan lupa berinteraksi dan jawab soalan dari pengikut anda. Cuba penuhi permintaan pengikut anda. Amalkan konsep give & take. 


Kesimpulan 

Dalam artikel ini diterangkan siapa yang digelar Influencer dan jenis-jenis Influencer mengikut jumlah pengikut di media sosial. Diterangkan juga tentang 5 tips nak jadi social media influencer sesuai untuk mereka yang baru bermula. 

Pilih niche yang sesuai, mulakan dengan apa yang ada di tangan, hasilkan konten berkualiti dan bermanfaat, kuasai kemahiran editing, konsisten, pilih platform yang anda yakin dan mula bina komuniti anda. 


Catat Ulasan

0Ulasan

Kata-kata yang lemah dan beradab dapat melembutkan hati dan manusia yang keras.

Terima kasih sudi comment.

Catat Ulasan (0)