6 Cara Buat Konten Bagi Yang Tak Cukup Masa 

Siapa selalu bagi alasan tak pernah cukup masa untuk buat content? Selalu busy dengan tugas harian dan tanggungjawab lain sehinggakan tak cukup masa 24 jam yang ada? Kalau korang selalu struggle tak cukup masa nak buat content sebab busy, boleh cuba tips ni. 

Tips ni aku dapat dari guru di sosial media yang aku follow dan aku rasa sangat praktikal untuk aku ikut. Jadi aku seronok nak berkongsi dengan korang juga yang sudi membaca blog aku. Tips ni sesuai untuk blogger, content creator & business owner. 

Tips Buat Konten waktu busy



Cara Mudah Buat Content Waktu Busy


#1 Kenalpasti Waktu Available 

Masa itu emas jadi kena guna sebaik mungkin. Dalam surah al-Asr. ALLAH SWT berfirman:

“Demi masa. Sesungguhnya manusia itu benar-benar berada dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal soleh dan saling menasihati supaya mentaati kebenaran dan saling menasihati supaya menetapi kesabaran.” (Surah al-Asr 103:1-3).

Langkah pertama adalah untuk kenalpasti jadual seharian kita dan tengok waktu lapang yang kita ada. dah kenalpasti, cuba sehabis baik maximise waktu lapang anda.


#2  Maksimakan Waktu Lapang Sebaik Mungkin

Dah tahu waktu bila yang free jadi kerja merancang lebih mudah. Untuk waktu yang terhad, boleh gunakan masa untuk draf terlebih dahulu idea. Brain storm dan tulis skrip atau ‘jalan cerita’ content anda. Selesaikan content pada hari yang anda tetapkan. 

- 🌟 Bagus kalau terus buat content dalam kuantiti yang banyak sekaligus. 

- 🌟 Sediakan buku nota khas.

- 🌟 Standby 3 content kecemasan.

- 🌟 Details kan masa tempat dan tarikh untuk edit, shoot video & post. 


#3 Sumber Idea Content

Masalah terbesar selalu jadi ialah kehabisan idea dan stuck tak tahu nak buat content apa. Jadi jangan panik sebab semua orang akan lalui benda yang sama. 

- 🌟 Tengok content orang lain dan dapatkan ilham. Tiruvasi & tambah baik content sedia ada. Pastikan untuk selit personal branding kita. 

- 🌟 Idea selalu muncul waktu kita dalam bilik air sebab waktu tu kita berada dalam zon selesa & bertenang. Catat apa yang perlu sejurus keluar dari bilik air. 

- 🌟 Rujuk lubuk maklumat seperti Youtube, Facebook, Instagram, Twitter dan Google untuk dapatkan topik trending dan terkini. 

Mencari Idea Menulis - Baca Sini 


Tips hasilkan konten berkualiti



#4 Selalu Catit Nota 

Antara amalan Tun Dr Mahathir yang bagus untuk dicontohi ialah selalu catit nota. Jangan percayakan otak anda. Maksudnya, jangan bergantung harap pada otak semata-mata untuk hafal bila terfikirkan idea yang best. 

Amalkan tabiat untuk mencatat nota dan sentiasa bawa nota ke mana-mana sebab ilham ni datang waktu tak terjangka. Waktu kehabisan idea boleh la rujuk semula nota yang kita catat. 


Lubuk idea konten


#5 Menuntut Ilmu

Nak buat sesuatu perkara kena ada ilmu. Nak cari ilmu kena cari guru yang betul. Orang yang belajar tanpa guru ni, cikgu aku kata dia belajar dengan syaitan. Boleh sesat. Jadi jangan kedekut nak laburkan duit untuk ilmu. 

Nak belajar bisnes cari guru bisnes, nak belajar tentang social media cari yang power tentang social media. Dapat ilmu kena praktikkan. Guru akan guide kita mana patut kita tambah baik dan tunjuk mana kelemahan boleh kita perbaiki. 

Cikgu Instagram – Keret 

Cikgu TikTok – Abang Naz


#6 Practise Make Perfect

Salah satu skill wajib ada di zaman sekarang adalah editing. Tak kisah poster bergambar mahupun video. Belajar basic pun dah cukup bagus. Untuk jimatkan masa kita yang terhad, tajamkan skill editing termasuk lah buat caption, guna filter, sound dan lain-lain. 

Boleh rujuk sini – Cara edit Video Guna Telefon 


tips Menulis konten


Kesimpulan 

Alasan tak cukup masa atau jadual hidup terlalu pack sepatutnya tak dijadikan alasan untuk kita tak buat content. 

Teringat pesanan seorang guru, semua orang di dunia diberikan masa 24jam untuk digunakan sebaiknya. Kita boleh ikut cara dia manage waktu dia dan sesuaikan dengan kehidupan kita. Nak seribu daya. Gitu. 


Post a Comment

Kata-kata yang lemah dan beradab dapat melembutkan hati dan manusia yang keras.

Terima kasih sudi comment.

Terbaru Lebih lama