Food Review - Penang Chendul, Authentic Taste of Traditional Penang

Rodiah Amir
4

Jika korang nak makan cendol di tempat yang selesa, ada penghawa dingin, tak panas dan paling penting dalam shopping mall, Penang Chendol adalah tempatnya.

Lepas penat shopping boleh singgah hilangkan dahaga dan kenyangkan perut. Kiosk yang Diah pergi ni terletak di Ground Floor Wangsa Walk Mall.

Antara mall pilihan kami sekeluarga waktu hujung minggu. Selain cendol, suka makan Dubuyo dan tapau Empire Sushi dekat sini.

Dubuyo Urban Korean Food


Penang Chendul, Authentic Taste of Traditional Penang

Wangsa Walk Mall cukup pakej hiburan untuk keluarga sebab ada panggung wayang, pusat bowling, tempat karaoke keluarga dan banyak tempat makan.

Kami singgah ke Penang Chendol sebab kebetulan perut masih penuh sebab breakfast nasi lemak pagi tu. Anak-anak dah lenguh kaki berjalan jadi baiklah alas perut sebelum masing-masing buat perangai.

Cendol dekat sini sedap ya. Tidak terlalu manis, santan / susu dia guna tidak ada bau pelik. Ada sesetengah kedai guna santan kotak. Jadi ada bau kurang menarik bila makan.

Cendol Durian Runtuh Di Starparc Point


Cendol-Penang-Chendul


Food Review - Penang Chendul, Authentic Taste of Traditional Penang

Memandangkan pertama kali makan dekat sini jadi kami cuba Frosty Mango (ais kepal), Original Cendol, Original Ice Kacang (ABC), Ayam Pandan dan juga Penang Assam Laksa.

Dalam gambar nampak macam banyak tapi portion makanan Penang Chendul tidaklah besar mana. Saiz hidangan sesuai untuk seorang makan.

Bila makan Assam Laksa dekat sini, teringat kenangan makan laksa di Ampang Park masa berkursus dengan BNM waktu muda-muda dulu.


Assam-Laksa-Penang-Chendul


Sedihnya kedai tu dah tutup dan berpindah dekat tempat lain sebab bangunan dekat area Ampang Park dirobohkan untuk tujuan pembangunan kawasan tersebut.

Rasa laksa tu hampir sama. Kuah agak pekat dan banyak isi ikan. Sebagai hantu laksa, Penang Assam Laksa di Penang Chendul berjaya masuk dalam senarai laksa sedap di KL perlu cuba.

Paling penting kuah pekat dan tidak berbau tengik macam jenama laksa yang popular yang selalu Diah makan tu.


Laksa-utara


Hidangan Ayam Pandan dia kecil je. Small bites saiz bak kata orang putih. Tak cukup untuk dikongsi berdua. Rasa ayam diperap cukup rempah dan ayam dia lembut, juicy.


Ayam-Pandan-Penang-Chendul


ABC dia okay la pada tekak Diah dan sedikit manis. Bahan-bahan dalam tu agak banyak dan kelainan dia cuba tonjolkan air gula dia guna ada rasa air sarsi.

Waktu kecil, ABC Diah makan hanya letak sirap berbau pandan dan gula merah je.


ABC

Frosty Mango tu Diah order sebab nampak macam menarik dalam gambar. Mudah betul terpengaruh nak cuba. Tak menyesal la cuba. Tidak la memenuhi expectation tapi tidak la mengecewakan. Sedang elok manis dia. 

Frosty-Mango-Penang-Chendul


Mahal Tak Makan Dekat Penang Chendul?

Harga makanan dekat sini boleh tahan juga. Kalau dibandingkan, rasa lebih berbaloi jika makan di Cendol Durian Runtuh dekat Setapak tu. 

Lebihnya dekat sini pelanggan bayar servis caj untuk keselesaan. Dalam mall tertutup lebih privacy. Jadi semuanya berbalik kepada pilihan anda.

Frosty Mango RM11.60

Original Chendul RM8.40

Original Ice Kacang RM8.40

Ayam Pandan RM11.60

Penang Assam Laksa RM14.70


Overall suami dan anak-anak suka. InshaAllah ada rezeki boleh repeat lagi. Tapi kami ni sejenis kalau dah cuba mesti nak cuba tempat lain pula. Jadi, nak makan mana lepas ni?

Catat Ulasan

4Ulasan

Kata-kata yang lemah dan beradab dapat melembutkan hati dan manusia yang keras.

Terima kasih sudi comment.

  1. Ampang Park kini dlm kenangan he heee
    cendol panas2 memang best layan
    oh dkt wangsa walk , bolehlah usha nanti situ

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kalau dekat pergi makan cendul durian runtuh dekat Setapak, lagi meriah

      Padam
  2. panas-panas ni kena cendul..layannn..eh ada pula frosty mango tu..aihhh..favourite akak apa2 yang ada perasa mangga ni...

    BalasPadam
Catat Ulasan