Kisah Handbag Bijan - www.rodiahamir.com

Lifestyle & Food Blogger. Sharing about Parenting, tutorial, Beauty Tips, Entertainment &; Nice place

Breaking

Home Top Ad

Responsive Ads Here

Jun 28, 2018

Kisah Handbag Bijan

Kecoh kan dekat internet lepas polis dedahkan barang-barang rampasan harta peribadi dari rumah bekas Perdana Menteri Malaysia dengan angka yang berjaya buat semua orang ternganga. Antara barang rampasan yang menarik perhatian semestinya hangbag jenama Bijan atau ada yang sebut Bi-Jhen atau Bizean. Aku yang memang semestinya golongan tak mampu nak pakai handbag mahal memang pertama kali la dengar jenama ni. Nak gelak pun ada. Why Bijan why? Ingatkan orang sarcastik je sebab bila terbalikkan BIJAN kan jadi NAJIB. Mati-mati ingat Najib punya. Lol. Nak kongsi apa yag aku jumpa tentang handbag ni. Bila baca kisah handbag Bijan terus kagum dalam masa kurang 30 saat. Ternyata miskin nya aku. 
Handbag Bijan
Nama dia Nicolas Bijan Pakzad
Kisah Latar belakang Handbag Bijan

🔘 Jenama ini diasaskan di Los Angeles oleh seorang ahli perniagaan Pakzad Bijan. Beliau lahir pada April 1940 di Tehran, Iran yang mengkhusus pada koleksi pakaian lelaki dan wangian.

🔘 Butiknya Rodeo Drive di Beverly Hills digambarkan sebagai butik paling mahal di dunia.

🔘 Pemilik asalnya, Bijan meninggal dunia pada 16 April 2011 akibat strok dan perniagaan itu kini diambil alih oleh syarikat LVMH pada harga RM491 juta (AS$122 juta) pada Ogos 2016.

Pelanggan Bijan

🔘 Bukan calang-calang orangnya, antara pelanggan Bijan ialah 5 Presiden Amerika Syarikat iaitu George Bush dan anaknya, Barack Obama, Ronald Reagan dan Bill Clinton. Selain itu pemimpin Arab, Raja Salman, ahli politik terkenal yang lain seperti Tony Blair dan Vladimir Putin juga pelanggannya. Boleh la masukkan nama Rosmah Mansor sekali. 

🔘 Tidak ketinggalan, pereka fesyen terkemuka turut menjadi pelanggan Bijan, antaranya Oscar de la Renta, Tom Ford dan Giorgio Armani.

🔘 Kalangan pelakon pula, Tom Cruise, Anthony Hopkins, pemain bola sepak Mick McCarthy dan Liam Brady adalah antara pelanggan Bijan.

Koleksi Bijan

🔘 Koleksi Bijan, bukan hanya beg tangan, sebaliknya ia bermula dengan pakaian lelaki dan pewangi untuk lelaki dan wanita.

🔘 Pada 2001, jualan produk pewangi dan perniagaan fesyen Bijan sahaja dianggarkan bernilai RM12.9 bilion (AS$3.2 bilion).

Beg Tangan Bijan Kulit Buaya
Beg Tangan Bijan Kulit buaya ni kot
Beg Tangan Bijan

🔘 Untunglah pemilik beg tangan Bijan kerana rata-rata jenama ini hanya mengeluarkan satu rekaan untuk setiap koleksi namun di butiknya ia menawarkan koleksi edisi terhad untuk beberapa unit.

🔘 Beg tangan di sini diperbuat daripada kulit buaya dan kanggaru.

🔘 Di luar butik, sebarang pertanyaan dan tempahan boleh dibuat menggunakan pautan laman webnya.

🔘 Dalam satu temuramah dengan pemilik terbaharu Bijan yang juga anaknya, Nicolas, walaupun jenama tersebut terkenal untuk pakaian lelaki, menjadi impian bapanya untuk memperkenalkan koleksi beg tangan untuk wanita.

🔘 “Kerana itulah kami memperkenalkan beg tangan ‘menerusi tempahan sahaja’ yang didatangkan dalam edisi terhad termasuk bertatahkan berlian,” kata Nicolas.

🔘 Beg tangan yang dirampas daripada serbuan berhubung penyiasatan 1MDB di Malaysia pula dikatakan bernilai RM1.6 juta seunit.

Butik Bijan

🔘 Butik Bijan mengalu-alukan kedatangan pelanggan dengan menempatkan sebuah kereta Bugati Veyron bernilai AS$2 million dan lukisan seni Fernando Botero bernilai berjuta ringgit di dinding luar sebagai sebahagian daripada aksesori dekorasi.

🔘 Ia juga meletakkan papan tanda, “Welcome to Bijan, “the world’s most expensive store”.

🔘 Kalau nak masuk butik Bijan, seseorang kena buat temujanji terlebih dahulu dan purata membeli-belah di sini ialah sekitar AS$100,000 (RM402,000) 

Cara yang betul untuk sebut jenama Bijan ialah “Bi-Jhen”. Boleh rujuk cara sebutan Bijan yang betul di sini ==> 


*Gambar dan Info dari sumber Google image dan Facebook

2 comments:

  1. hahahaha banyak perbezaan juga pronounciation bijan ni. ada yang kata bi-zhorn, yang ni bi-jhen apa pun tak sangka bijan dah famous :P

    ReplyDelete

Kata-kata yang lemah dan beradab dapat melembutkan hati dan manusia yang keras.

Terima kasih sudi comment.