Rancangan Mikrofon Impian Bantu Ringankan Bebanan Kewangan

by - March 04, 2019

Pernah tengok rancangan Mikrofon Impian di Astro? Diah tertengok satu episod ulangan, minggu kedua yang mana penyanyi Elyana jadi juri jemputan. Mikrofon Impian bersiaran setiap Ahad, jam 9.00 malam di saluran Astro Ria dan Astro Ria HD. Basically rancangan tu adalah program CSR Chatime dengan kerjasama Maybank Heart membantu orang yang kurang berkemampuan dan membantu ringankan bebanan kewangan mereka.

Terdapat tiga Juri tetap yang dilantik iaitu Azmi Saat dari kumpulan Caliph Buskers, Fauziah Latif, dan Pengarah Urusan Kumpulan Chatime Malaysia, Aliza Ali. Hos rancangan pula ialah Datuk Aznil Haji Nawawi. Sesuai sangat Paknil galas tugas mengacara. Memang mengalir air mata. 

Rancangan Astro Mikrofon Impian
Mikrofon Impian
Setiap minggu akan ada dua peserta yang bertanding. Setiap peserta akan berkongsi kisah kesusahan mereka, dan mereka kena terangkan berapa jumlah hutang yang mereka mahu diselesaikan dan kenapa mereka harus dipilih oleh juri. Lepas tu mereka akan meluahkan perasaan melalui lagu yang dinyanyikan. 

Apa yang Diah suka tentang rancangan Mikrofon Impian dia sangat lah memberi inspirasi kepada orang dekat luar sana bahawa setiap masalah ada jalan penyelesaiannya. Bagus juga untuk kita yang rasa dah teruk diuji dan rasa sangat down, rupa-rupanya masih ada lagi insan yang bernasib lebih buruk dari kita. Hebatnya mereka masih mampu meneruskan kehidupan dengan positif. 

Pemilihan Pemenang Mikrofon Impian

Sesuai sangat dengan tajuk rancangan Mikrofon Impian dan dengan tema “Mungkin nyanyian solusinya”. Menurut kenyataan Azmi di Facebooknya “sebagai juri, kami hanya diberi tanggung jawab untuk menilai nyanyian para peserta. Dalam borang penjurian cuma ada ruangan Vocal dan persembahan sahaja. Jadi, kesusahan hidup dari cerita para peserta tidak dinilai sama sekali. Kemenangan mereka hanya bergantung kepada nyanyian.”

Mikrofon Impian di Astro Ria
Salah Seorang Juri Mikrofon Impian, Azmi Saat

Selepas tamat pusingan nyanyian, di pusingan kedua ni peserta pilihan juri akan ditanya satu soalan tentang industri muzik Malaysia. Macam hari tu, soalan yang ditanya adalah “dimana penyanyi Diva Ziana Zain dilahirkan”. Ada sepuluh jawapan diberikan dan memang agak tricky, kecuali kau peminat Ziana Zain senang la nak jawab. Jadi tak panik sebab peserta boleh berbincang dengan ahli keluarga dekat atas pentas. Cara nak jawab pun unik. Kena pergi ke arah Mikrofon yang ditanda pilihan jawapan dan kena nyanyi. Kalau suara kedengaran maksudnya jawapan yang dipilih adalah betul. 

Peserta Mikrofon Impian Minggu Kedua

Alisa berumur 22 tahun dari Penang. Lisa memerlukan 20 ribu untuk selesaikan semua hutang keluarga dia. Ada tiga adik beradik dan salah seorang telah meninggal dunia. Dia tidak bekerja kerana terpaksa menjaga emak dia yang sakit sejak sepuluh tahun yang lepas. Memerlukan wang sebab nak bayar hutang keluarga. Mak dia lumpuh separuh badan dan paling terbaru doktor sahkan mak dia menghidap penyakit Parkinson. 

Pada asalnya mak dia berniaga untuk bantu keluarga dan mak dia jatuh sakit selepas salah seorang anak meninggal dunia. Terkesan dengan kehilangan anak, mak dia jatuh sakit. Memburukkan lagi keadaan, abang Lisa menjadi mangsa penipuan Skim Cepat Kaya kerana terpengaruh dengan kawan dia di Facebook. 

Oleh sebab nak bayar hutang abang Lisa dan hutang sedia ada kerana nak tampung kos perbelanjaan mereka ayah Lisa buat pinjaman di kilang tempat dia bekerja. Setiap bulan gaji ayah Lisa akan dipotong dan mereka terpaksa ikat perut. Dengan kelulusan yang ada abang dia bekerja secara sambilan di Gym. 
Rancangan Mikrofon Impian di Astro Ria
Kebolehan Mengacara Paknil Yang Tak Dapat Dipertikaikan
Peserta kedua ialah Lili berasal dari Kota Tinggi Johor. Ada enam orang adik beradik dan sudah berumahtangga. Menyewa kedai dengan adik beradik untuk berniaga secara online. Suami Lili disahkan ada sakit sawan. Tak boleh penat dan kena dapat tidur yang cukup. Lili merupakan seorang pesakit kanser servik tahap satu. Setahun lepas Rahim dia terpaksa dibuang Rahim untuk mengelakkan kanser merebak. 

Sepanjang perkongsian Lili dia tekankan yang dia tak mampu nak bagi zuriat kepada suami dia. Sediah sangat, Diah tengok sambil air mata berjujuran. Impian dia ialah nak tengok ibu bapa dia bebas hutang sebelum dia mati. Mak ayah dia ada buat pinjaman perumahan. Lili perlukan 20 ribu ringgit untuk langsaikan hutang mak ayah dia. 

Dia kuat demi keluarga dan adik-adik. Dia tak beritahu ibu bapa pun yang dia sakit. Lepas sakit dia semakin teruk baru dia berterus terang. Semua ahli keluarga amat sayangkan dan sokong apa Lili buat. Sempat dia berkongsi saat paling getir bila dia menjalani rawtaan kimoterapi dan radiography yang amat menyakitkan. 

Sepanjang perkongsian dari Lili dia kerap ulang ayat “bila saya dah tak ada”, ayat seakan-akan dia sudah berputus asa. Paknil nasihatkan supaya dia tidak lagi sebut kerana ianya sangat negatif dan semestinya memberi kesan kepada diri dia dan orang sekeliling. Elyana juga berkongsi pengalaman yang dia terpaksa menjaga anak kecil selepas menjalani rawatan kimoterapi dan minta Lili bandingkan kesakitan dan kesusahan yang Elyana alami.  

Betul kata Paknil, nikmat paling besar yang kita selalu lupa adalah kita masih boleh bernafas. Kita masih bangun pada setiap pagi dan lihat wajah orang tersayang. Untuk minggu kedua, kisah Lili menjadi pilihan juri dan dia juga berjaya menjawab soalan pada pusingan kedua. Rezeki dia dapat selesaikan hutang mak ayah dia. Untuk Lisa pula, dia tidak pulang dengan tangan kosong dan dapat bawa pulang dua ribu ringgit sebagai hadiah penghargaan. 

Personally, Diah rasa rancangan Mikrofon Impian ni amat wajar dicontohi dan diteruskan di masa akan datang. Daripada usahawan-usahawan kaya Malaysia taja rancangan yang bukan-bukan lebih elok dia bantu orang yang betul-betul dalam kesusahan. Semoga mereka yang diuji dengan masalah kewangan, masalah kesihatan dan lain-lain akan bangkit dan terus berjuang. 

*gambar credit Google Image


You May Also Like

2 comments

  1. ak tak pernah tengok. tp rata rata status program ni semuanya banjir.

    ReplyDelete
  2. Sempat tengok iklan dia je xsempat tgok lg. Nampak mcm best je rncangan ni

    ReplyDelete

Kata-kata yang lemah dan beradab dapat melembutkan hati dan manusia yang keras.

Terima kasih sudi comment.

SUBSCRIBE NEWLETTER