Nasi Serai Roasted Chicken di Ramly Burger

Rupa-rupanya Nasi Serai ni dah lama dijual di Kiosk Ramly sejak tahun 2018. Aku je baru tahu ada Nasi Serai Roasted Chicken yang sedap, itu pun secara tak sengaja masuk ke Kiosk Ramly di Aeon Big Wangsamaju.

Menu pun dah banyak pilihan dan harga pun murah. Salah satu menu yang sangat mendapat sambutan di Ramly Halal Kiosk ialah Nasi Serai Roasted Chicken.


 Nasi Serai Roasted Chicken Dah Lama Wujud

Semasa tahun 2018, set nasi serai ini dijual pada harga RM9.80 sahaja termasuk air minuman weh. Punya la murah. Set termasuk Nasi Serai, Ayam Drummet, Sambal Belacan, Sup Kosong, Telur Dadar dan Ice Lemon Tea.

Dah masuk tahun 2020, harga dah naik ke RM13.90 tapi dah tak ada Sambal belacan, telur dadar dan air dalam set tu. Tak dapat bayangkan dapat sambal belacan tu, tekak Melayu sungguh. Satu set dapat ayam drummet, nasi, sup, salad dan juga sos blackpaper.


Kenapa Aku suka Sangat 

Aku dah makan Nasi Serai Roasted Chicken, dua kali repeat dan aku tersangat lah suka. Memang terasa tekstur dan bau serai tu. Harum sangat, nasi pun lembut. Ayam dia terasa perapan rempah dan kulit dia sangat crispy. Sesuai sangat dia guna bahagian drummet. Lemak pun kurang.


Bahagian yang aku akan makan dulu semestinya kulit ayam tu. Seksi sudahya ayam aku. lol. Masa makan ni jangan kira kalori mahupun lemak ya, baru dapat makan dengan aman. ahaks. 

Salah satu benda aku suka tentang Ramly Burger ialah tentang pemilihan packaging makanan mereka. Mereka guna kotak keras macam kotak piza untuk isi makanan. Jadi makanan tidak tertumpah dan pelanggan nak makan pun sangat selesa. 

Untuk pelanggan yang agak cerewet macam aku sangat sedih dan aku tak boleh kalau orang bawa makanan dalam kotak/bekas/plastik senget atau tumpah. Hei ngeri tau. Aku sanggup tatang bekas tu supaya bila nak makan, makanan tu elok presentation dia. 

Aku ingat Ramly hanya jual burger sahaja, tapi rupa-rupanya lebih dari itu. Sekarang dah ada sate ayam & daging, keropok lekor Terengganu Asli, fish n chip, nasi ayam, nasi kambing, Bolognese, Nugget dan pelbagai jenis burger termasuk oblong, burger udang dan burger ikan.


Aku beli fish & Chip sebab kegemaran anak nombor dua. Aku tumpang sekaki la. Nampak simple tapi ok la jika dibandingkan dengan harga dia. 

Aku sangat-sangat recommend untuk cuba. Selain tu menu lain yang boleh dicuba ialah Nasi Serai Lamb, Nasi Serai Grilled Chicken dan Nasi Serai Sambal Sotong.


Atas ni ialah Oblong daging lembu Ramly Burger. Bila masuk Ramly kena la beli atleast Oblong. Ni semestinya favorite aku. Eh semua la aku suka. Ada bawang, sos blackpaper yang melimpah dan pedas, serta mayonese yang secukup rasa. 

Jenama Ramly memang dipercayai dan kualiti makanan frozen dia pun boleh tahan. Dulu aku suka beli nugget daging lembu Ramly dan buat stok dekat rumah, cuma sekarang dah ada kesedaran kurangkan makanan segera jarang lah aku beli.

Tahniah Dato’ Dr. Haji Ramly Mokni and Datin Hajjah Shala Siah Abdul Manap, Pengasas Ramly Burger. Bangga weh bila tengok website ramly.com.my Dato' menjadi inspirasi yang lain untuk berjaya. 

Sekian saja review untuk food hunting kali ini. Kita jumpa di lain entri. Tak pasti nak makan apa lagi, kalau ada yang menarik aku kongsi. 

1 Ulasan

Kata-kata yang lemah dan beradab dapat melembutkan hati dan manusia yang keras.

Terima kasih sudi comment.

Catat Komen

Kata-kata yang lemah dan beradab dapat melembutkan hati dan manusia yang keras.

Terima kasih sudi comment.

Lebih baharu Lebih lama