Ad Code

Sambut Hari Raya AidilAdha 2022, Pengalaman Ibadah Korban

Selesai sudah sambutan Hari Raya Aidiladha atau Hari Raya Haji / Korban pada tarikh 10 Julai 2022 Masihi bersamaan 10 Zulhijjah 1443 Hijrah. 

Walaupun dah terlambat aku nak ucapkan Selamat Hari Raya Aidiladha untuk semua pembaca blog terutama yang beragama Islam. Teruja nak tahu cerita Raya Haji anda. Berapa lama tersangkut dalam kesesakan jalan raya untuk pulang ke kampung?


Sambut Hari Raya AidilAdha 2022, Pengalaman Ibadah Korban 

Kami sepuluh beradik pulang ke kampung sambut raya bersama. Raya pertama kami sambut ala kadar dan tiada sesi ambil gambar pun. Cuma petang tu sempat ke rumah terbuka rumah jiran sebelah.

Malam raya tu kami buat majlis bacaan Yasin dan juga tahlil ringkas. Tak jemput orang luar pun, anak cucu meramaikan majlis. 


sambut-raya-haji


Pengalaman Ibadah Korban AidilAdha 2022, Dua Ekor Lembu 

Tahun ni cukup bermakna buat keluarga kami sebab emak terlibat dengan ibadah korban. Emak niatkan dua ekor lembu, 14 bahagian untuk kami sepuluh beradik dan anak saudara. 

Urusan ibadah korban berjalan sangat lancar. Bermula dengan pencarian lembu, proses sembelihan dan melapah serta pengagihan daging korban kepada yang berhak. 

Sebelum ni emak berhajat nak buat korban tetapi terhalang disebabkan PKP. Akhirnya rezeki tahun ni sebanyak dua ekor lembu berjaya ditumbangkan. 

Raya Haji PKP |

Awal-awal lagi emak dah pesan supaya semua anak, menantu dan cucu untuk turun bergotong royong. Jadi pada hari lembu disembelih kami ramai-ramai berganding bahu selesaikan segalanya. 


Pengalaman-Ibadah-Korban


Disebabkan ramai yang menunaikan ibadah korban tahun ini di kampung jadi giliran kami jatuh pada hari raya kedua. Tenaga kerja juga amat terhad jadi sebab tu kami kena buat sendiri. 

Apa yang berlaku pada Hari Raya Haji kedua ialah awal pagi tu kami ramai-ramai ke kandang menyaksikan lembu disembelih. 

Setelah selesai urusan sembelihan, lembu yang siap dilapah kulit, dipotong kepada beberapa bahagian kemudian diserahkan kepada tuan rumah untuk proses seterusnya. 

Pengalaman yang amat berharga sepanjang aku hidup ini pertama kali aku turut serta. Dapat lihat sendiri depan mata proses melapah daging, memotong tulang dan paling teruja ialah proses mencuci bahagian organ. 

Waktu arwah abah masih hidup, beliau lah yang bertanggungjawab cuci organ seperti usus dan perut lembu. Arwah pernah tunjuk cara-cara bersihkan usus lembu tapi lama sangat dah kejadian tu. kami dah lupa. 

Bagi aku hanya mereka yang kental sahaja mampu buat sebab kena tahan bau semerbak. Aku? menjadi antara yang terpilih, sebab aku teringin nak makan kena la cuci. Ajak juga adik dan anak saudara turut serta. Mana boleh sengsara sorang diri. 


Cara Pembahagian Daging Korban Paling Afdhal

Ikut timbangan sebanyak 158kilogram daging berjaya diagihkan. Tidak termasuk organ dalaman dan tulang. Selesai urusan melapah dan pengagihan daging, waktu siang tu diteruskan lagi dengan acara memasak. 

Cara pembahagian daging korban paling afdhal menurut pandangan Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan ialah: 

Disunatkan untuk orang yang melakukan korban untuk mengambil 1/3 daripada daging korban tersebut untuk diri sendiri dan menyedekahkan 2/3 daripada bakinya kepada golongan fakir miskin.

Atau, orang yang melakukan korban mengambil 1/3 daripada daging korban, dan mengagihkan 1/3 baki daripadanya kepada golongan fakir miskin, serta 1/3 lagi daripadanya diberikan sebagai hadiah kepada golongan kaya (seperti saudara-mara atau jiran-tetangga). 

Dalam hal ini, memberi sedekah kepada 2/3 kepada golongan miskin lebih afdhal daripada memberi hadiah kepada golongan kaya.

Namun cara yang afdhal ialah, seseorang yang melakukan korban tersebut menyedekahkan keseluruhan daripada daging korban dan memakan sedikit sahaja daripadanya sebagai sekadar mengambil berkat.

"Adapun yang afdhal bagi pembahagian sembelihan korban yang sunat ialah dengan memberi sedekah sebahagian besar daripadanya dan meninggalkan sedikit untuk dimakan sebagai mengambil berkat daripadanya. (Rujuk Syarh al-Yaqut al-Nafis: 826)"


Tahlil



Cubaan Makan Otak Lembu

Bukan setakat itu sahaja, pertama kali juga aku mencuba telur lembu dan Otak Lembu Masak Tempoyak. Segala persiapan dilakukan oleh kakak aku nombor dua. Rasa rugi pula kalau tak cuba. 

Rasa otak tu unik, macam rasa tauhu lembut pun ada. Berjaya makan cebisan kecil sahaja. Telur lembu tu pula rasa dan tekstur dia seakan-akan mempedal ayam. 

Bila masuk dalam mulut jangan banyak fikir, kunyah dan telan sahaja. Kalau tak memang akan muntah la jawabnya. Berbeza dengan suami memang tidak akan di sentuhnya makanan eksotik. 

Para ibu sediakan bahan dan masak manakala kaum bapa pula uruskan dapur kayu api dan selesaikan bahagian merebus tulang. Siap semua kami makan ramai-ramai bawah pokok rambutan. 


sup-gearbox


Memang mengimbau kenangan waktu kecil. Walaupun badan penat tapi rasa sangat gembira. Orang paling gembiranya semestinya ialah emak. Semoga dimurahkan rezeki supaya kami dapat laksanakan ibadah korban di masa hadapan. 

Bersyukur sambutan Hari Raya AidilAdha 2022 kami meriah walaupun disambut secara sederhana. Peluang merasai pengalaman menjalankan Ibadah Korban adalah antara kenangan yang pasti kami tak akan lupakan. 

Post Navi

Catat Ulasan

8 Ulasan

  1. Alhamdulillah
    Selesai menjalani ibadah qurban

    BalasPadam
  2. Alhamdulillah pengalaman. Harap saya dapat tengok secara langsung nanti.

    BalasPadam
  3. Alhamdulillah selesai ibadah korban..akak geng dengan husband diah, tak makan makanan eksotik..err..kalau akak yg makan otak dan telur lembu tu, rasanya mmg keluar balik sebab sejenis makan sambil tu berfikir..haha

    BalasPadam
    Balasan
    1. dia masuk je mulut tak fikir apa dah kunyah je hahhaa

      Padam
  4. otak masak temp[oyak.. adudu mcm mana tu ye.. mama penah makan otak lembu goreng aje. sedap gak ada mama share resepi kat blog

    BalasPadam
    Balasan
    1. uih goreng eh.. tak terbayang rasa. yang tempoyak tu pon laju je telan

      Padam

Kata-kata yang lemah dan beradab dapat melembutkan hati dan manusia yang keras.

Terima kasih sudi comment.