Sambutan Hari Raya Aidiladha 2021 1422 Hijrah

Seperti yang dijangkakan sambutan Hari Raya Aidiladha untuk tahun 2021 bersamaan 1422 Hijrah bagi keluarga aku adalah amat-amat sederhana. 

Dah boleh agak sebab kita semua masih lagi tidak dibenarkan rentas daerah mahupun negeri. Kalau tahun lepas kita sempat beraya bersama, tapi tahun ni kena korbankan perasaan sambut Raya dekat rumah je. 

Macam biasa, dari segi persediaan kami tak buat banyak benda. As usual sebagai emak dan ketua dapur kena lah prepare menu untuk pagi Raya. 

Aku dan suami tak sarung baju Raya pun, hanya pakaikan anak-anak baju Raya tahun sudah dan makan sama-sama. Rutin hari Raya lepas siap makan semua akan buat Google meet dan video call dengan Wan, Atuk dan Nenek dekat kampung. 




Jadilah buat lepas rindu. 

Menu tahun ni, aku beli dua batang lemang, masak rendang ayam, rebus nasi impit, kuah kacang frozen dan aku masak sedikit laksa. Lepaskan hajat nak makan. 

Masak Nasi Mandy kambing Menu Raya Haji 2018

Sambutan Hari Raya Aidiladha Di Musim Covid19

Sambutan hari raya seperti sudah dijangka. Biskut raya memang tak buat atau pun beli. Baju pun recycle tahun-tahun sudah punya. Buat ala kadar je dan semestinya banyak lagi orang di luar sana yang sedang diuji. Ada yang nak beli makanan pun tak mampu. 

Jadi kita yang masih dapat makan, masih ada juadah di atas meja kena bersyukur dan hargai rezeki Allah berikan. 



Seperti Raya Aidilfitri tahun sudah, kami memang duduk rumah sahaja bagi menjaga kesihatan dan keselamatan di musim Covid ni. 

Seram bila baca berita tentang kemunculan Varian Delta yang cepat merebak sekaligus melonjakkan angka kes. UK paling tinggi kes Covid19 dengan Varian Delta ni. 

Kalau nak tahu Varian Delta ni juga dikenali sebagai Super Strain. Varian Delta dilaporkan 60% lebih cepat merebak dan membawa lebih banyak kematian.

Baca lebih lanjut di sini 

Apa pun, sila jaga diri dan keluarga. Masih belum terlambat untuk aku ucapkan Selamat Hari Raya Aidiladha, semoga kita dapat beraya bersama keluarga di masa hadapan. In Sha Allah. 

Please jaga diri.



Post a Comment

Kata-kata yang lemah dan beradab dapat melembutkan hati dan manusia yang keras.

Terima kasih sudi comment.

Terbaru Lebih lama