Mesyuarat & Pemilihan Ahli Jawatankuasa PIBG

Rodiah Amir
2

Kali terakhir terlibat sebagai Ahli Jawatankuasa adalah sewaktu masih bekerja lima tahun sudah. Tiada angin tiada ribut kali ni terpilih sebagai salah seorang Ahli Jawatankuasa (AJK) Persatuan Ibu Bapa Guru (PIBG) sekolah anak. 

Berbeza betul ya topik yang diketengahkan dalam blog sekarang ni. Mana tidaknya, kalau dulu menulis pengalaman berdasarkan keadaan diri anak-anak masih kecil. 

Bila anak-anak semakin membesar jadi ragam pun bertambah. Topik pun ke arah membesarkan anak-anak dan hal sekolah. 

Sabtu lepas Diah dan suami menghadirkan diri ke Mesyuarat Agung PIBG sesi 2023 / 2024 sekolah anak.  Setiap tahun kami cuba untuk hadir sebagai tanda sokongan & juga nak tahu perkembangan sekolah.

Mesyuarat-Ahli-Jawatankuasa-PIBG


Gementar Terpilih Sebagai Ahli Jawatankuasa PIBG  

Bila datang mesyuarat rasa lebih puas hati dan dapat penerangan dari pihak sekolah. Agak menyedihkan sebab kehadiran ibu bapa ke mesyuarat Agung PIBG tak sampai separuh daripada jumlah murid berdaftar.  

Mungkin ada ibu bapa yang bekerja, ada kekangan masa dan kesihatan tak mengizinkan. Kita sangka baik sajalah. 

Apa pun mesyuarat berjalan lancar dan banyak input dan juga perubahan dilakukan pihak sekolah. Daripada sekecil-kecil usaha sehinggalah perubahan besar yang melibatkan kos dibentang oleh AJK. 

Habis je mesyuarat, Pengerusi sementara meneruskan agenda pemilihan Ahli Jawatankuasa PIBG bagi Tahun 2023 / 2024. 

Mesyuarat-pemilihan-Ahli-Jawatankuasa-PIBG


Terpilih Sebagai AJK PIBG 

Memang tak sangka langsung sebenarnya. Terkejut bila nama Diah dipanggil oleh Pengerusi setelah nama dicalonkan oleh guru kelas Raudah. 

Diakui Diah agak aktif menyuarakan pendapat tapi itu pun hanya dalam group whatsapp kelas. Mungkin atas faktor itu cikgu tu calonkan nama Diah. 

Pengalaman pertama jadi sedikit kekok bila Pengerusi minta kenalkan diri kepada ibu bapa lain. Memang kami suami isteri sebolehnya suka menjadi pemerhati sahaja. 

Jadi bila tercalon rasa kelakar pun ada. Panik dan dan dalam otak tak tahu nak beri tindak balas macamana. Mampu senyum saja.  

Mesyuarat-PIBG


Pemilihan Ahli Jawatankuasa PIBG  

Sebelum diserap menjadi AJK, kena melalui proses kiraan undi. Bab ni yang paling lemah. Memandangkan jumlah calon melebihi jawatan yang ada maka pengiraan undi di buka. 

Teringat dulu waktu zaman persekolahan paling malu bila nama tercalon. Lagi bertambah malu bila diminta perkenalkan diri dan ada kawan-kawan yang bersorak tak kurang juga mengejek. 

Kurang menyenangkan bila waktu pengerusi minta angkat tangan untuk kira undian. Tak ke haru kalau tiada siapa yang angkat tangan. Malu muka okay. 

Secara logik, bukan semua ibu bapa kenal sesama sendiri. Undi berdasarkan first impression lah rasanya. 

Tak lama pun proses kiraan undi. Calon dengan kiraan undian tertinggi seterusnya diserap menjadi AJK termasuk lah Diah. 

Balik tu dalam kereta non-stop gelak dengan suami. Rancangan kami tahun ni nak jadi pemerhati gagal. 

Apa pun semua yang berlaku pasti ada hikmahnya. Semoga kami dapat menggalas tugas dan menjalankan amanah yang diberikan dengan baik. 


Update: 

Mesyuarat pertama PIBG pun dah diadakan. Banyak perkara baru Diah belajar. Konklusinya adalah bukan semua kita nak laksanakan tu semudah yang disangka. 

Sebagai contoh, kita cadangkan pihak sekolah nak upgrade / tambah infrastruktur untuk kesenangan murid-murid dan guru. 

Tapi sebelum nak jadikan cadangan kepada kenyataan kena pertimbangkan banyak faktor. Usia bangunan, penggunaan elektrik, keselamatan, dna kena dapat persetujuan banyak pihak. 

Memang kena duduk, bincang, dengar dan buat keputusan. Untuk ibu bapa di luar sana, jika tak tahu bertanya. Libatkan diri. Jangan mudah menghukum. 


Catat Ulasan

2Ulasan

Kata-kata yang lemah dan beradab dapat melembutkan hati dan manusia yang keras.

Terima kasih sudi comment.

  1. Tahniah
    Dapat memberi sumbang bakti kepada pihak sekolah

    BalasPadam
    Balasan
    1. InshaAllah wak moga dapat sumbangkan tenaga dan usaha yang tak seberapa ni

      Padam
Catat Ulasan