Idea Menarik Jamuan Akhir Tahun Sekolah Anak

Rodiah Amir

Semenjak anak dah memasuki alam persekolah wapaupun hanya taski/tadika maka kami sebagai parent dah merasai la segala jenis panic attack. 

Nak sediakan barang yang diminta cikgu untuk aktiviti sekolah (kiranya mintak malam ni, esok kena bawak ke sekolah) urut dada mama macam ni. 

Jamuan kelas akhir tahun, jamuan birthday, hari sukan, hari kecemerlangan dan banyak lagi.

Semua aktiviti yang aku sebut atas tu perlukan idea dan masa yang mencukupi ye. Kalau tahun lepas first time nak hadap semua tu memang kami sediakan yang termampu la. 


Idea Menarik Jamuan Akhir Tahun Sekolah Anak

Macam jamuan agak last minit tahu sudahnya buatkan sandwhich kalau tak silap.

Jadi tahun ni memang bersiap sedia supaya anak bangga dengan mama sendiri. Anak akan excited dan tersenyum bangga ya walau bawa apa sekalipun. 

Jadi mak bapak kena tunjukkan effort nak prepare sambil bersedekah. Jamuan akhir tahun & Jamuan Raya. 



Idea Menarik Jamuan Akhir Tahun Sekolah Anak



7 Idea Menarik Jamuan Sekolah 

Dekat sini aku kongsikan, idea menarik sempena majlis jamuan sekolah. 

Ok memandangkan aku memang kurang berkenan kalau anak balik bawak makanan ringan dan segala jenis coklat sudah semestinya aku cuba elak kalau nak sedekah makanan ringan dan segala gula-gula. 

Memang cantik dan budak-budak gembira kalau dapat tapi lepas tu confirm anak-anak akan bertukar jadi hyper. Kasihan pula cikgu nak layan.

Kalau boleh elak, sila la elak kan. Macam aku; hujung minggu je aku izinkan anak-anak makan makanan ringan sebab senang aku nak kawal. 

Aku ada terbaca cikgu sekolah bagi cadangan apa yang digalakan  sedekah pada hari jamuan:

Angpow/duit
Alat tulis
Buah-buahan
Susu kotak

Yang atas ni memang dia beri galakkan untuk sedekah. Kalau makanan berat macam mee dan nasi  memang banayk orang sedekah. Dan sudah semestinya dia tak galakan makanan ringan. 

Dan aku pulak kali ni bercadang nak sedekah makanan tapi yang ringan-ringan macam pencuci mulut. Kalau jadi in sha Allah nak sedekah:


Air / Susu kotak
Dadih
Muffin coklat

Oleh sebab mak buyong masih dalam mood rajin dadih dan muffin coklat akan dimasak malam ni. Kalau sempat bawa la kalau tak kau bawa air kotak je la nak ye. 

Dah ingat kan Ikhwan suruh tolong. Seboleh mungkin nak libatkan dia dalam semua hal. Biar dia berdikari.

Ini je yang dapat aku sediakan masa hari Jamuan tu, aku ada buat muffin-chocolate tapi sikit pulak dapatnya. 

Sudahnya Muffin hanya untuk kami sekeluarga makan dan dadih yang teramat laku di pasaran di bawa ke sekolah. Balik dari jamuan Ikhwan kata dia tak dapat satu pun. hahhaha. 


7 Idea Menarik Jamuan Akhir Tahun Sekolah Anak

Bila ingat pukul 3.30pagi baru dapat tidur memang rasa berbaloi sangat walau lepas tu badan penat nak gila. 

Untuk ibu bapa yang masih mencari idea; ingatlah sedekah itu amat tinggi nilainya. Tak kisah kuantiti asalkan ikhlas. Nak sedekah mee/bihun goreng pon ok. Asal kau bahagia. 

Tags