Jamuan Hari Raya & Sambutan Hari Guru Di Sekolah

Orang sibuk dengan drama 7 Hari Mencintaimu, tentang Pak Samad meninggal dunia dalam tidur, aku pula sibuk dengan persiapan jamuan Hari Raya dan Sambutan Hari Guru di sekolah anak. 

Memang tak tidur malam sebelumnya aku berjaga untuk siapkan kek nak bawa ke sekolah. Penat tak usah cakap lah, semenjak usia menghampiri 40 tahun ni tenaga memang tak banyak mana. 

Pada Syawal hari ke 14, sekolah anak-anak umumkan yang sambutan Hari Raya Tahun 2022 sekolah akan disambut bersama Hari Guru. Lebih meriah dan tidak la penat guru nak kendalikan banyak majlis. 

Berbalik kepada cerita jamuan sekolah, seminggu sebelum itu cikgu dah umumkan tarikh jamuan diadakan dalam group Whatsapp ibubapa dan guru. 

Jamuan diadakan di dalam kelas masing-masing. Lebih bagus sebab keadaan lebih terkawal dan kurangkan risiko bersesak di zaman Covid19. 


Jamuan-Hari-Raya-Sambutan-Hari-Guru


Jamuan Hari Raya - Tidak Berlaku Pembaziran Makanan

Setakat ini tidak timbul isu membazir dan anak-anak diberikan peluang untuk bawa balik makanan yang berlebihan. Berbeza dengan luahan ibu bapa di sekolah lain, banyak makanan terbuang. Sayang betul. 

Murah rezeki anak-anak apabila ada ibu bapa yang menawarkan diri untuk bersedekah makanan dan juga duit raya. Memang meriah. 

Tahun ini dua orang anak aku bersekolah. Ikhwan Hafeez dah masuk darjah lima dan di ikuti oleh adik dia, Raudah Sakinah di Sekolah Pra. Masing-masing teruja nak hadir ke sekolah sambut raya dengan kawan-kawan. 


Hadiah Sempena Hari Guru

Untuk hadiah Hari Guru aku dah buat tinjauan dan bacaan dalam Facebook. Jadi sedikit sebanyak dah tahu nak beli apa untuk cikgu. Ramai yang cadangkan untuk beli pen dan white board marker. 

Selain itu aku minta pendapat Ikhwan juga, nak tahu apa idea dia. Jadi mudah sebab kami ambil titik tengah. Gabung idea dia dengan aku. 


Hadiah sempena Hari Guru


Alhamdulillah dia tak banyak karenah. Aku beli barang-barang dua hari sebelum majlis. Sempat la hias apa yang patut. Jumlah cikgu Ikhwan yang mengajar dia tahun ini ialah 10 orang. 

Untuk Cikgu Raudah di Pra Sekolah, ada 2 guru dan seorang pembantu guru. Hadiah ni Raudah yang pilih sambil aku guide la. Suka sebab warna-warni. 


hadiah-untuk-Cikgu


Hasil persetujuan kami beli 3 batang pen merah, hitam, biru dan 1 batang white board marker diberikan kepada setiap guru. Whiteboard marker, pen dan barang hiasan lain kebanyakkan habis stok di Kedai Eco. 

Inilah kuasa netizen. 

Sebagai tambahan, aku beli zip lock paper dan stick note comel. Dekat rumah ada tali jadi aku cuba hiaskan hadiah simple supaya sedap mata memandang dan seronok cikgu terima. 


Hadiah-Sambutan-Hari-Guru


Kek Coklat Kukus Untuk Jamuan Hari Raya

Sekali lagi aku sediakan kek yang sama pernah aku buat masa sambutan Hari Guru tahun sudah. Kek coklat kukus sukatan cawan yang memang pasti jadi. 

Lagi satu aku suka tekstur dia yang lembuh dan rasa dia yang tak terlalu manis. Aku guna bekas plastik bulat bersaiz mini yang ada penutup. Oleh sebab kek ni aku kukus jadi berguna sangat penutup tu. 

Setiap anak aku bekalkan 30 biji kek saiz mini. Malam tu aku bersengkang mata sebab bancuh dua adunan. Masa mengukus pula ambil masa 15 minit untuk pastikan kek betul-betul masak. 

Idea Menarik Jamuan Akhir Tahun Sekolah Anak


Kek-Coklat-Kukus


Apa pun syukur sangat sebab dapat libatkan anak-anak dalam aktiviti mencari dan siapkan hadiah. Sengaja nak biar dia pegang tanggungjawab disamping melatih sifat memberi dan menghargai jasa cikgu yang banyak mengajar mereka. 

Pagi sebelum kesekolah, anak-anak teruja bangun tanpa perlu dikejukan untuk bersiap, pakai baju dan kasut raya. Alhamdulillah semua berjalan lancar. 

Balik dari jamuan masing-masing teruja tunjukkan bekal yang dapat dibawa balik. Berbeza sungguh dengan jamuan Hari Raya waktu aku sekolah rendah dahulu. 

Guru kelas pun banyak beri kerjasama dan kongsikan detik-detik indah anak beraya bersama guru dan rakan-rakan. 


Post a Comment

Kata-kata yang lemah dan beradab dapat melembutkan hati dan manusia yang keras.

Terima kasih sudi comment.

Terbaru Lebih lama