Genap 10 Tahun Abah Menghadap Ilahi

Rodiah Amir
5

Hari ini genap 1 dekad (10 Tahun) arwah abah menghadap Ilahi. 1 dekad yang rasanya begitu sekejap berlalu. Rasa macam baru malam tadi terima panggilan telefon dari kakak, abah sesak nafas dan tiba-tiba rebah.

Masa abah hembuskan nafas terakhir, emak, adik dan kakak ada teman abah. Ingatkan abah supaya mengucap. Mudah sungguh urusan abah pergi. 


Genap 10 Tahun Abah Menghadap Ilahi

Mak kata malam tu abah berkelakuan macam biasa. Selera makan yang baik, berborak macam biasa dan seperti hari kebiasaan abah akan semput bila musim hujan.


29 Disember 2010

Jam baru melepasi angka 12. Arwah abah mundar mandir dan keluar duduk di beranda rumah. Selalu arwah akan berjalan ambil angin ke luar rumah bila terasa dada sempit nak bernafas. 

Dah lega baru masuk semula. Malam tu, kakak cerita abah semput seperti biasa. Kami tak sangka, itu malam terakhir kami ada abah.

Sampai hari ini aku masih rasa terkilan aku tak dapat bercakap buat kali terakhir dengan abah. Aku tak sempat minta maaf. Aku rasa berdosa. 

Tapi, siapa aku nak lawan takdir Allah. perancangan Allah itu yang terbaik.


Hati Aku Pecah

Waktu aku terima panggilan kedua dari kakak, kami dalam kereta nak balik kampung. Betul-betul depan simpang menuju Tol Gombak. 

Adik dan kakak yang bawa abah ke klinik. Bawa untuk sahkan tiada lagi nadi untuk dikesan. Berat hati nak terima. Meraung aku dalam kereta.

Aku cakap dekat suami. Aku dah tiada abah. 

Kisah adik abah yang bongsu meninggal sehari sebelum anak dia bernikah. 



Emak Rindukan Abah

Paling terkesan semestinya mak. Dua tahun emak ambil masa pulihkan hati. Sepanjang dua tahun mak tak duduk di kampung sendirian. Berpindah randah tinggal dengan anak. 

Nak teman mak dikampung masing-masing ada komitmen kerja. Tapi memang kerap balik kampung sebab rindu. Emak nampak kuat dan tabah secara luaran tapi setiap kali bercerita tentang arwah mak pasti menangis. 

Perkahwinan mak dengan abah adalah perkahwinan yang dirancang oleh Wan dan Aki. Bahagia Alhamdulillah. Aturan dan juga pilihan orang tua. Bercinta selepas kahwin. 10 orang hasil dia. Jenuh nak besarkan.

Arwah abah memang terkenal dengan sikap yang garang. Tegas. Romantik? Memang tidak lah. Tak reti agaknya sebab didikan keluarga berdarah pendekar.  

Cara abah tunjukkan kasih sayang kepada anak-anak adalah dengan beli makanan kesukaan, beli barang-barang keperluan dan abah suka tunjuk skill memasak. Kelakar bila ingat. Abah suka masak makanan barat.



Makanan kegemaran abah ialah burger. Ingat lagi setiap kali ke Pasar Malam bila tanya nak belikan abah apa, mesti minta burger. Tanpa jemu. Lepas tu suka minum Teh Tarik manis. 

Perkara lain abah suka buat ialah telefon anak-anak untuk maklumankan berita di kampung. Pernah kami adik beradik dapat panggilan dari arwah. Kucing peliharaan kami mati, sakit tua rasanya. 

Abah pesan jangan menangis sebab nak sampaikan berita sedih. Setiap kali terima panggilan dari arwah mesti berdebar. Risau apa-apa jadi dekat abah.  


Doa Untuk Abah

“Ya Allah kau tempatkanlah ayah ku di dalam golongan orang beriman. Ya Allah haramkan lah api neraka ke atas jasad kami, jasab ibu bapa kami, keluarga kami & orang-orang yang beriman.”

 

رَبَّنَا اغْفِرْ لِي وَلِوَالِدَيَّ وَلِلْمُؤْمِنِينَ يَوْمَ يَقُومُ الْحِسَابُ

Ibrahim:41

Maksudnya: “Wahai Tuhan kami! Berilah ampun bagiku dan bagi kedua ibu bapaku serta bagi orang-orang yang beriman ketika berlakunya penghitungan amal serta pembalasan.”


Semoga nanti kita satu keluarga dapat berkumpul di sana negeri yang kekal abadi ye abah. Rindu yang teramat rindu dan tak terluah dengan hanya kata-kata.

Tags

Catat Ulasan

5Ulasan

Kata-kata yang lemah dan beradab dapat melembutkan hati dan manusia yang keras.

Terima kasih sudi comment.

Catat Ulasan