Tips Dimudahkan Segala Urusan, Baca Zikir Ya Bariq 

Masa dengar ceramah dari Ustazah Asma Harun memang rasa tersentuh sangat hati. Manusia selalu fikir setiap apa yang dia lakukan dan apa yang terjadi adalah kerana dia berjaya rancang apa di nak buat dalam hidup dia.

Tetapi yang sebenarnya, setiap perkara yang berlaku adalah aturan dan dengan izin Allah.

Selama ni fikir, diri dapat apa yang diminta adalah kerana usaha dan titik peluh sendiri sehingga terlupa yang sebenarnya Maha Berkuasa ialah Allah S.W.T.

Kita berusaha dan kita letak ikhtiar dalam setiap perbuatan adalah perkara yang betul kita buat, cuma yang kurangnya ialah terlupa nak serahkan kepada Allah. Kun Fayakun!

(Allah) Pencipta langit dan bumi. 

Apabila Dia hendak menetapkan sesuatu, Dia hanya berkata kepadanya, “Jadilah!” Maka, jadilah sesuatu itu. 

(QS al-Baqarah [2]: 117).




Amalkan Zikir Ya Bariq Setiap Hari Setiap Pagi

Ya Bariq adalah merupakan salah satu dari 99 nama Allah yang membawa maksud “Yang Maha Merancang”, iaitu Allah Yang Maha Mengurus. Allah Yang Maha Mentadbir. Allah Yang Maha Mengatur.

Kata Ustazah Asma Harun dalam ceramahnya, kita kena mulakan hari dengan buat penyerahan kepada Allah. Amalkan 40 kali zikir Ya Bariq selepas subuh atau seawal pagi.

Kemudian akhiri zikir dengan doa memohon dipermudahkan segala urusan.

'Ya Allah. Aku serahkan hidupku, anak-anakku, suamiku dan seluruh kehidupanku untuk diaturkan oleh Mu Ya Allah, untuk diuruskan oleh Mu Ya Allah.'

In Sha Allah, Allah pasti bantu kita dengan penyelesaian setiap perkara dalam hidup setiap hari. Kehidupan jadi mudah sahaja. Kalau nak tahu apa kesan dia dalam hidup kena lah mula amalkan dahulu.



Amalan zikir adalah amalan paling mudah jika hendak dilakukan tapi bukan semua orang dapat buat. Sebab tu Islam anjurkan Istiqamah, kena konsisten bila buat sesuatu ibadah mahupun perkara.  Biar pun kecil amalan tersebut tetapi jika terus menerus melakukannya pasti ada ganjarannya.

Selain Zikir Ya Bariq, digalakkan juga untuk amalkan Zikir Ya Fattah dan juga Ya Razzak.

Maksud Al-Fattah adalah Maha Pembuka. Kita mohon supaya dibukakan pintu rezeki, dibukakan fikiran yang tertutup, diberikan penyembuhan jika sakit.

Manakala zikir Ya Razzaq adalah Maha Pemberi rezeki. Boleh diamalkan mengikut kemampuan dan insyaAllah akan di permudahkan rezeki yang halal lagi berkat.

Tapi janganlah hanya berharap dan duduk berzikir sahaja menunggu rezeki jatuh ke riba. Setiap doa harus di iringi dengan usaha. Allah itu Maha Bijaksana, Allah juga Maha Melihat. Jadi jangan pernah sesekali putus asa dan yakinlah dengan kuasa Allah.

 

3 Ulasan

Kata-kata yang lemah dan beradab dapat melembutkan hati dan manusia yang keras.

Terima kasih sudi comment.

Catat Ulasan

Kata-kata yang lemah dan beradab dapat melembutkan hati dan manusia yang keras.

Terima kasih sudi comment.

Terbaru Lebih lama