Telur Sotong & Strawberry Milkshake - Pasar Tani Taman Melawati

Rodiah Amir
4

Setiap kali hujung minggu, hari Sabtu adalah hari paling dinanti sebab nak pergi Pasar Tani Taman Melawati.

Tempat kami beli bahan mentah termasuklah seafood, ulam-ulaman, buah dan sayuran kampung. Juga jadi tempat kami beli Ikan Patin Sangkar Sungai Temerloh.

Makan Ikan Patin dekat Go’Bang Maju Tol Patin Tempoyak


pasar-tani-taman-melawati

Macam-macam ada sampai rambang matalah nak beli apa. Nampak orang jual Belangkas yang tak mungkin kami beli, sebab tak pandai masak. 

Ikutkan harga barang jika dibandingkan dengan Pasar Pudu memang jauh bezanya. Tetapi sebab selesa dan jarak lebih dekat dengan rumah, jadi kita pejam mata sajalah.


belangkas


Telur Sotong & Strawberry Milkshake - Pasar Tani Taman Melawati

Jika ke Pasar Tani, sebolehnya Diah akan bawa anak-anak. Semestinya tujuan utama nak beri pendedahan awal.

Pasar tani ni ibarat kamus sebenar untuk anak-anak. Seronok tengok keletah bila masing-masing teruja nampak hasil laut yang selama ni nampak dalam televisyen sahaja.

Biasakan juga untuk anak-anak kenal sayur dan ikan supaya mudah nanti boleh mama berehat je dekat rumah. Anak-anak la tolong belikan. Ini berangan ya. 


Araska-Cameron-Highlands


Strawberry Milkshake Araska Cameron Highlands

Kalau korang peminat minuman Milkshake atau susu kocak, korang patut cuba Strawberry Milkshake dari Araska Cameron Highlands.

Memang padu. Puas hati sangat. Setiap kali Diah ke Pasar Tani Taman Melawati memang tak sah kalau tak beli.

Rasa milkshake dia seimbang. Tak terlalu manis dan rasa susu dia pun cukup. Oleh sebab milkshake Strawberry dia gred A jadi memang ketagih.


Milkshake-Strawberry


Dijual pada harga RM5 satu cup. Dalam tu dia letak ketulan buah Strawberry fresh dan ada juga isi  yang dilenyek macam jem. 

Susah pula nak explain tapi gabungan masam Strawberry dengan lemak manis susu tu yang jadikan Milkshake tu sedap. 

Milkshake atau susu kocak ni sejenis minuman manis dan sejuk yang diperbuat daripada susu, aiskrim dan perasa atau pemanis seperti sirap buah atau sirap coklat.

Biasa di jual dekat restoran fast food. Pernah cuba dekat kedai lain tapi gagal nak habiskan sebab terlalu manis.


Milkshake-Araska-cameron-highlands


Selain milkshake, dekat gerai dia jual produk popular dari Cameraon seperti buah Strawberry, jagung susu, Sambal Strawberry Ikan Masin, serta manisan berasaskan Strawberry.

Tertarik nak cuba Susu Jagung tu. Next time kita cuba. Entah bila lah nak repeat petik Strawberry dekat Genting. 


jagung-susu-cameron-highlands


Oh kalau info dekat Facebook mereka aktif buka booth sekitar Selangor dan Kuala Lumpur. Follow je Facebook Araska Cameron Highlands 


Cari Telur Sotong Katak

Pernah makan Telur Sotong Masak Kari dekat Restoran Kari Kepala Ikan Taman Melawati dan sampai sekarang teringat-ingat kesedapan dia.

Tekstur Telur Sotong tu berbiji-biji macam Telur Ikan tu. Berbeza dengan tekstur Pekasam telur yang pernah Diah makan.

Sejak dari tu memang mencari lah Telur Sotong tu. Tapi tak jumpa weh. Rezeki bila pergi hari ni, telur sotong tu ada.

 

Telur-Sotong-Goreng

Sebelum ni kerap juga Diah beli Telur Sotong yang tekstur dia lembut, warna putih tu. Kami suka goreng kunyit dengan kaun Kari.

Weh mula-mula tak cam itu telur sotong sebab warna dia merah. Dalam otak fikir mesti telur ikan. Bila tanya penjual rupanya itu telur sotong katak.  

Tengoklah gambar dia berbiji. 

Telur Sotong Katak

Pertama kali cuba jadi Diah buat goreng kunyit campurkan dengan rempah apa yang ada dekat dapur kemudian salut dengan tepung bestari. 

Salut nipis tanpa campur air. Biar goreng tak meletup dalam kuali. Menjadi teknik tak meletup tu dan yang penting sedap.


Hasil tangkapan Pasar tani; kami beli ketam permintaan anak bongsu, beli juga petai. Rasanya musim petai berbuah agaknya. ramai jual petai.

Suami teringin nak makan pucuk paku goreng belacan jadi beli juga dua ikat. Nampak Bayam Brazil beli juga.


Bayam-Brazil


Niat nanti nak tanam dekat rumah. Ikut apa emak ajar, Bayam Brazil ni mudah nak hidup. Cucuk je batang dia InshaAllah kalau selalu siram hidup la dia.

Memang seronok ke Pasar Tani cuma kena selalu beringat. Memang boleh habis beratus ye datang sini. Nak pula harga barang sekarang semua mahal.

Catat Ulasan

4Ulasan

Kata-kata yang lemah dan beradab dapat melembutkan hati dan manusia yang keras.

Terima kasih sudi comment.

  1. Kena berhemah berbelanja di padar tani

    BalasPadam
  2. Wah.. Berbeza ye rupa dia.. Sha pertama kali makan telur sotong, sedap rupanya..

    BalasPadam
  3. betul pi ke pasar tani ni seronok sikit nak beli barang-barang basah. puas hati sebab segar dari yang di pasaraya punya. cuma part harga tu, entah lah skrg ni rasa macam sama je beli kat mana, semua jenis barang harga naik. nak tak nak benda makan, kena beli juga.

    BalasPadam
Catat Ulasan