Genap Setahun Covid19 Melanda Malaysia

Rupa-rupanya sudah setahun kita hidup dalam norma baru. Genap setahun jugalah negara kita dilanda Covid19 yang kita tak tahu mana pengakhirannya. 

Kalau ikut angka kes jangkitan penularan yang semakin hari semakin mengganas rasanya agak kabur peluang nak sambut puasa dan raya macam biasa.

Sedih tapi itulah hakikatnya.

Sayu hati masa tonton berita TV3 tentang imbasan penularan Covid19 dekat negara kita. Mengikut data kesihatan sedunia yang dikeluarkan oleh WHO, lebih 96 juta kes Covid19 dicatatkan di seluruh dunia dengan angka kematian mencecah lebih dua juta kes.

Juga dijangka angka akan terus menaik selepas ini. Negara Malaysia sekarang berada di tangga ke 58 daripada 221 negara berdasarkan bilangan kes Covid19 Sumber WHO




Kronologi Setahun Covid19 Di Malaysia

25 Januari 2021 genaplah setahun negara dilanda pandemik dengan kes jangkitan yang masih tinggi. Berikut adalah imbasan penularan virus Covid19 di Malaysia. Aku rasa penting untuk aku kongsikan di dengan semua. Mana tahu tarikh-tarikh penting macam hari ini akan menjadi soalan peperiksaan anak-anak di masa hadapan.

Tanggal 25 Januari 2020, kes positif Covid19 pertama dikesan dinegara kita membabitkan tiga warganegara China yang masuk melalui Singapura. Detik hitam bermula dengan gelombang pertama apabila kes import dan tidak melibatkan rakyat tempatan.

Aku masih ingat waktu ni semua orang belum panik, masih boleh bercuti dan rasanya semua orang tak sangka yang wabak ini tersangatlah bahaya.

Kita terus di uji apabila berlakunya gelombang kedua. Jangkitan berlaku melibatkan penularan tempatan seorang lelaki dari Selangor yang disahkan positif. Rakyat dah mula tak senang duduk, risau dengan kesihatan dan kerajaan pun dah mula sebarkan awareness tentang wabak ni.

Artikel paling banyak dicari sepanjang Covid19


PKP 1.0 di Seluruh Malaysia

Malaysia mulakan PKP pertama pada 18 March 2020 disusuli dengan PKPD pada 27 March PKPB pada 4 Mei 2020 PKPP pada 10 Jun 2020.

Sukanya aku PKP waktu ini ialah rakyat patuh arahan pihak berkuasa. Semua orang duduk di rumah, tak berani nak keluar dan sentiasa patuhi SOP. Terbayang lagi berita tayangkan askar yang bertugas dalam kawasan yang dipasang kawat duri.

Lain betul dengan PKP 2.0 ni. Meriah dengan manusia dekat mana-mana.

Kematian pertama disebabkan Covid19 di Malaysia ialah pada 17 march 2020. Mangsa pertama merupakan seoarng Paderi yang berusia 60 tahun dari Sarawak.  8 dan 9 Julai 2020 menjadi detik bersejarah dan kegembiraan buat semua apabila kita akhirnya berjaya mencatatkan sifar kes tempatan untuk dua hari berturut-turut.

Mimpi ngeri bermula semula apabila ada sesetengah pihak buta mata, buta hati dan buta perut. Alpa dengan ancaman sedia ada dan akibat mementingkan diri sendiri rakyat menjadi mangsa. Maka terhasillah gelombang ketiga dan kes positif mencanak naik dan terus meningkat sehingga sekarang.

Masih ada sinar untuk kita kembali pulih? Entah.




PKP 2.0

Apa yang berlaku sekarang ialah sekali lagi kita berdepan dengan PKP 2.0 yang dimulai dengan enam negeri sahaja dikenakan sekatan dan kemudian disusuli dengan seluruh negara kecuali Sarawak.

Hari-hari kita disogokkan dengan berita salahlaku rakyat yang melanggar SOP, yang masih berdegil tak jaga penjarakan dan tak pakai penutup muka.

Menurut kenyataan Dato Ismail Sabri kesalahan paling kerap dilakukan yang menyumbang kes penularan Covid19 yang tinggi di Malaysia ialah kegagalan mematuhi penjarakan fizikal.

Walaupun rakyat di ingatkan dengan amaran dan juga dikenakan saman sebanyak RM1,000 tapi masih ramai lagi rakyat yang tak patuhi SOP. Kenapa ya? Rakyat penat? Rakyat stress? Rakyat tak peduli?

Bila fikir tak lama je lagi kita akan bertemu bulan Ramadan dan kemungkinan nak lakukan ibadah seperti biasa tu tersangatlah tipis. Tapi, kuasa Allah siapa nak pertikaikan kan? Jomlah kita semua doa semoga wabak ini terhapus dari dunia.

Rindu nak solat dekat surau macam biasa, rindu nak berjalan tengok dunia, rindu nak menziarah adik beradik dan saudara mara, rindu kampung halaman, rindu nak sambut puasa dan raya, rindu nak ke pasar malam. eh banyaklah aku rindu.

Sempena satu tahun Covid19 di Malaysia, aku harap kau cepat lah pergi. Lenyaplah dari muka bumi  ni, suami aku lama dah tak pergi masjid sembahyang Jumaat. Jaga diri semua, jaga kesihatan.

1 Ulasan

Kata-kata yang lemah dan beradab dapat melembutkan hati dan manusia yang keras.

Terima kasih sudi comment.

  1. sama-samalah kita doakan semoga cepatlah hilang wabak ni.. kesian kat semua orang.. semua pergerakan terbatas lebih lebih lagi untuk anak anak.. zaman kanak kanak riang berlalu begitu saja.. hmmmm...

    BalasPadam

Catat Ulasan

Kata-kata yang lemah dan beradab dapat melembutkan hati dan manusia yang keras.

Terima kasih sudi comment.

Terbaru Lebih lama