Hukum Ambil Suntikan Vaksin COVID-19

Rodiah Amir
0
Semenjak pandemik melanda dunia dan vaksin untuk mengawal Covid19 diperkenalkan oleh WHO, ramai yang mempersoal keselamatan dan juga hukum untuk terima suntikan vaksin Covid19. 

Golongan yang menolak dan tak percaya vaksin ada di serata dunia tidak terkecuali Malaysia. Jika anda diberi pilihan untuk diberikan suntikan vaksin COVID-19, apakah pilihan anda? 

Setuju untuk diberi suntikan atau anda menolak sekerasnya? Sehingga hari ini, individu bebas untuk tidak di vaksin. itu pilihan masing-masing. 


Hukum Ambil Suntikan Vaksin COVID-19

Adalah lebih baik jika setiap orang sedar dan faham bagaimana vaksin ini dibuat dan bagaimana ianya berfungsi.  

Sekurang-kurangnya kita lebih bersedia dengan kemungkinan dan faham dengan apa yang bakal berlaku. 

Kementerian Kesihatan Malaysia banyak berkongsi informasi berkaitan melalui laman sesawang dan sentiasa berkongsi maklumat di laman sosial mereka. Jadi haruslah rajin membaca dan menambah ilmu pengetahuan.

Baca Kesan Vaksin Sinovac | Selepas Dicucuk Dos Pertama


Kenali Apa Itu Vaksin COVID-19

Vaksin mengandungi antigen, yang diperolehi dari sebahagian atau keseluruhan struktur virus atau bakteria yang telah dimatikan atau dilemahkan. 

Antigen dalam vaksin berfungsi untuk meransang sistem daya lawan jangkitan (sistem imuniti) tubuh membentuk imuniti terhadap jangkitan penyakit khusus.

Tujuan vaksin diberikan adalah untuk membantu meransang sistem ketahanan semulajadi badan bagi mengurangkan risiko mendapat jangkitan virus. 

Sehingga kini KKM sedang meneliti 10 vaksin Covid19 yang telah memasuki fasa 3 kajian klinikal. 




Hukum Mengambil Suntikan Vaksin Covid19

Berdasarkan keputusan Mesyuarat Khas Jawatankuasa Muzakarah Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-10 yang bersidang pada 3 Disember 2020 dan sudah disembah maklum kepada Majlis Raja-Raja (MRR). 

Hukum mengambil suntikan vaksin COVID-19 adalah harus dan ia wajib diambil oleh golongan yang ditetapkan oleh kerajaan.




Penggunaan vaksin juga bertujuan untuk melindungi manusia daripada penyakit berjangkit berbahaya dan kaedah pencegahan melalui vaksinasi dapat dilihat dalam enam keputusan yang mengharuskan penggunaannya oleh Jawatankuasa Muzakarah Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia dari 1988 hingga 2013. 



Pendaftaran Vaksin COVID-19 Bakal Dibuka

Menurut Menteri Kesihatan, YB Dato' Sri Dr Adham Baba, pendaftaran untuk suntikan vaksin bakal dibuka kepada rakyat Malaysia tidak lama lagi. Boleh dapatkan maklumat lanjut dari Facebook KKM 

Kerajaan Malaysia mensasarkan 70% populasi atau 23 juta orang bakal menerima suntikan vaksin secara berperingkat dan percuma. 

Merujuk kepada Pelan Imunisasi COVID-19 Kebangsaan, pemberian vaksin akan dilaksanakan dalam tiga fasa iaitu: Fasa 1 - barisan hadapan. Fasa 2 - kumpulan berisiko tinggi (penyakit kronik) dan warga emas berumur 60 tahun ke atas dan fasa 3 - orang awam berumur 18 tahun ke atas. 


Doa Mohon Ditunjukkan Kebenaran


اللَّهُمَّ أَرِنَا الْحَقَّ حَقَّا وَارْزُقْنَا اتِّبَاعَهُ وَأَرِنَا الْبَاطِلَ بَاطِلًا وَارْزُقْنَا اجْتِنَابَهُ وَلاَ تَجْعَلْهُ مُلْتَبِسًا عَلَيْنَا فَنَضِلُّ وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِيْنَ إِمَامًا

Ya Allah, tunjukkanlah yang kebenaran itu sebagai kebenaran, dan kurniakanlah kami kekuatan untuk mengikutinya (memperjuangkannya), dan tunjukkanlah yang batil itu sebagai batil dan kurniakanlah kami kekuatan untuk menjauhinya serta menghapuskannya. 

Jangan jadikan yang benar dan batil itu samar-samar bagi kami, yang akan menyebabkan kami sesat. Dan jadikanlah kami pemimpin bagi orang-orang yang bertaqwa.

(HR Bukhari & Muslim)

Bagi pendapat aku pula, aku hormati setiap keputusan individu yang menolak untuk di vaksin. Pasti ada sebab dan alasan kenapa mereka menolak. 

Tags

Catat Ulasan

0Ulasan

Kata-kata yang lemah dan beradab dapat melembutkan hati dan manusia yang keras.

Terima kasih sudi comment.

Catat Ulasan (0)