10 Bantuan Kerajaan Untuk Rakyat Tahun 2021

Rodiah Amir
0

10 Bantuan Kerajaan Untuk Rakyat Tahun 2021

Setiap tahun kerajaan akan mengumumkan senarai bantuan kerajaan yang diberikan kepada rakyat bertujuan untuk mengurangkan beban hidup rakyat. Sedar atau pun tidak banyak sebenarnya bantuan yang kerajaan hulurkan.

Jadi jom semak senarai bantuan yang boleh anda mohon bagi tahun 2021.

#1 Bantuan Sara Hidup (BSH)

Bantuan Sara Hidup atau BSH adalah satu bantuan daripada Kerajaan yang ditujukan kepada beberapa kategori penerima yang telah dikenalpasti. 

Bantuan diberikan dalam bentuk tunai kepada penerima yang layak dan ditentukan melalui satu set kriteria yang telah diumumkan oleh kerajaan. 

Selain bantuan tunai, mereka yang menerima BSH juga layak untuk menyertai Skim Khairat Kematian yang diwujudkan di bawah BSH ini.


#2 Skim Perlindungan Masyarakat mySalam

Skim perlindungan masyarakat mySalam adalah inisiatif Kerajaan yang bertujuan menyediakan perlindungan kesihatan takaful percuma kepada 8 juta individu rakyat Malaysia yang juga penerima Bantuan Sara Hidup berumur antara 18 hingga 65 tahun;

  • Individu bujang berumur antara 40 tahun dan 65 tahun dan berpendapatan kurang daripada RM24,000 setahun;
  • Individu OKU berumur antara 18 tahun dan 65 tahun dan berpendapatan kurang daripada RM24,000 setahun.



#3 Program Rebat Bil Elektrik RM40

Program Rebat Bil Elektrik RM40 adalah program bantuan Kerajaan secara bersasar untuk membiayai bil elektrik bulanan sehingga RM40 kepada keluarga miskin tegar dan miskin yang berdaftar dan disahkan dalam Sistem eKasih. 

Pengguna yang layak akan menerima bil elektrik percuma sehingga RM40 setiap bulan. Semak kelayakan Program Rebat BilElektrik RM40 


#4 Pas Tanpa Had MyRapid My100 dan My50

My100 dan My50 adalah pas yang menawarkan perjalanan tanpa had pada rangkaian kereta api dan bas Rapid KL selama 30 hari berturut-turut.

Penumpang boleh melakukan perjalanan beberapa kali dalam sehari di mana-mana rangkaian Rapid KL atau bas. 

Tambang yang dikenakan pada bayaran sebanyak RM100 untuk 30 hari untuk perjalanan tanpa had di LRT, MRT, Monorail, BRT, bas Rapid KL dan perkhidmatan bas pengantara MRT; 

Atau RM50 untuk 30 hari untuk perjalanan tanpa had hanya pada bas Rapid KL dan perkhidmatan bas pengantara MRT, tetapi tidak termasuk BRT.


#5 Bantuan Awal Persekolahan RM 100

Bantuan Awal Persekolahan (BAP) iaitu bantuan One-Off bertujuan untuk meringankan beban perbelanjaan persekolahan anak-anak yang ditanggung oleh ibu bapa atau penjaga terutamanya pada awal tahun. 

Bantuan ini diberikan kepada murid-murid Tahun 1 hingga Tingkatan 5 atau yang setaraf dengannya dari kalangan keluarga yang berpendapatan Isi Rumah Kasar RM3,000.00 dan ke bawah.


#6 Skim i-SURI

i-Suri bertujuan bagi memastikan kesejahteraan golongan suri rumah serta mengiktiraf sumbangan mereka kepada ahli keluarga dan pembangunan negara. 

Antara manfaat yang bakal diterima ialah menikmati dividen tahunan, serta layak untuk bantuan hilang upaya, bantuan kematian, pengeluaran simpanan dan Insentif Kerajaan sebanyak RM480 setahun.

 

#7 Skim Peduli Kesihatan untuk Kumpulan B40 (PeKa B40)

Ditawarkan kepada rakyat Malaysia yang berada dalam lingkungan pendapatan isi rumah 40% terendah, yang dikenali sebagai kumpulan B40. 

Kelayakan menyertai PeKa B40 adalah penerima Bantuan Sara Hidup (BSH) dan pasangannya yang berdaftar. Berumur 40 tahun dan ke atas. Penyertaan adalah secara automatik dan tiada pendaftaran diperlukan.

 

#8 Bantuan Telefon Pintar Untuk Golongan B40 & 120GB Data Internet

Pemberian telefon percuma dengan data 120GB (10GB / sebulan selama 12 bulan) kepada murid dari keluarga B40 daripada YTL Foundation adalah untuk memudahkan urusan pembelajaran dari rumah.

Permohonan hendaklah dicalonkan oleh cikgu yang berkelayakan dan mendapat kebenaran daripada ibubapa murid yang hendak dicalonkan beserta maklumat murid dan ibubapa.

 

#9 Bantuan RM 100 Kredit E-Wallet

Pemberian e-wallet RM100 adalah kepada golongan belia berumur 18-20 tahun dan juga akan diberikan kepada semua pelajar IPTA dan juga IPTS tanpa mengira umur. 

Muat turun aplikasi TNG E-wallet/Boost/Grab (salah satu aplikasi tersebut), dan isi maklumat diperlukan.

Bantuan e-wallet ini akan diperolehi sekiranya anda layak pada awal Januari 2021 dan boleh ditebus melalui verifikasi kad pengenalan.

 

#10 Bantuan Kanak-Kanak serta Keluarga JKM

Bertujuan untuk membantu keluarga/ penjaga kepada anak/ kanak-kanak atau membantu anak/ kanak-kanak yang tiada/kehilangan penjaga. 

Supaya dapat terus tinggal bersama keluarga dan meneruskan kelangsungan hidup tanpa menjejaskan pertumbuhan dan perkembangan kanak-kanak mengikut peringkatnya.

Kadar bantuan adalah minimum sebanyak RM150 sebulan seorang sehingga maksimum sebanyak RM1000 sebulan mengikut syarat ditetapkan.


Tags

Catat Ulasan

0Ulasan

Kata-kata yang lemah dan beradab dapat melembutkan hati dan manusia yang keras.

Terima kasih sudi comment.

Catat Ulasan (0)