5 PETUA UNTUK MEMBUAT VIDEO ULASAN PRODUK YANG WOW

5 Petua Untuk Membuat Video Ulasan Produk Yang Wow

Dalam pasaran arus perdana, kamera web, ketersediaan telefon pintar adalah eksponen (peningkatan penggunaan yang pesat). Semakin ramai orang menghasilkan konten dan tampil dengan pelbagai jenis ulasan produk. Ada yang terlalu panjang; ada yang ditaja; dan ada yang tidak jujur.

Paling penting, video mereka tidak mempunyai fokus yang jelas dan mereka fokus pada perkara yang tidak perlu. Terdapat banyak video sedemikian dalam talian, dan anda dapat melihat video ini yang mana struktur formatnya tidak tepat. Oleh itu, mereka tidak dapat menarik perhatian penonton untuk menonton.

Katakan anda ingin membuat video yang baik dan memberi ulasan produk yang jujur dan bermanfaat untuk pengikut anda. Dalam kes ini, anda mesti mempertimbangkan perkara tertentu yang akan membantu anda menjadi pengulas yang baik tanpa memberi sebarang kesan buruk. 

Mengapa orang akan mengikuti ulasan anda? Tanya diri anda dan perkara unik yang ingin anda berikan kepada penonton. 


Teknik hasilkan video menarik


5 Petua Menghasilkan Video Ulasan Produk Yang Wow

Jangan risau, masih belum terlambat untuk melatih diri serta menghasilkan video produk ulasan berkualiti. Berikut ialah lima petua untuk membuat video ulasan produk yang wow serta mampu menarik perhatian semua orang. 


1. Durasi Video 3-5 Minit

Penonton tidak mahu tesis tentang semakan produk. Jika ia adalah produk kecantikan, maka tempoh video 1–2 minit sudah memadai. Jika ia adalah alat atau kereta, maka pastikan panjang video sehingga lima minit. 

Semakin lama ulasan produk akan dibuat, semakin kurang penonton akan menunjukkan minat. Jadi, pastikan ulasan video itu tepat dan jika terlalu panjang, pendekkan dengan menggunakan aplikasi terbaik - pembuat video dalam talian untuk mengedit video.

Iklan yang anda lihat dalam media digital hanya untuk beberapa saat. Kenapa? Ini adalah kerana sukar untuk mendapatkan perhatian penonton dalam jangka yang panjang, maka ulasan perlu ringkas dan berada pada titik yang membantu penonton mendapatkan semua maklumat pada satu masa. 

Jika anda berpendapat bahawa ulasan produk anda mengambil masa sebanyak 5 minit, digalakkan untuk letakkan penafian pada permulaan video dan beritahu penonton bahawa ulasan produk terperinci akan mengambil masa.


2. Beri Perhatian Penuh kepada Produk

Apabila mengulas sesuatu produk, apa yang penting ialah menceritakan kepakaran dan berkongsi pengalaman peribadi anda setelah menggunakan produk serta memberikan sentuhan peribadi kepada keseluruhan ulasan produk. 

Berkongsi pemikiran dan idea anda akan juga membantu video anda nampak lebih 'real' tetapi harus berhati-hati supaya masih menumpukan sepenuhnya kepada Uniqe Selling Point (USP), kebaikan, dan keburukan produk.

Pendapat anda mesti seimbang, dan anda kekal jujur sebanyak mungkin. Jangan berikan pengalaman ulasan yang membosankan kepada penonton tetapi huraikan keseluruhan perkara itu. 

Berlaku adil dan tidak berat sebelah jika anda benar-benar menyukai atau membenci sesuatu tentang produk kerana penonton semakin bijak menilai. 


edit video guna hanphone



3. Fokus pada Ciri Utama Produk

Anda hanya mempunyai beberapa minit untuk menarik perhatian penonton anda, jadi anda haru bijak dan lebih spesifik apabila bercakap tentang ciri-ciri produk. Mengapa produk ini atau buruk bergantung pada cirinya; oleh itu, anda mesti bercakap tentang cirinya dan sebab penonton mesti membeli produk tersebut.

Jangan ceritakan angka dan fakta sahaja. Beritahu beberapa ciri yang lebih mendalam untuk menjadikan produk itu hebat. 

Ciri produk adalah segala-galanya yang menjadikan video itu menarik. Orang ramai menonton video anda kerana mereka ingin mengetahui ciri-ciri produk. Anda mesti berkongsi semua ciri produk untuk menjadikan video ulasan itu relevan.

Paling penting sampaikan ulasan dengan kreatif untuk tambat hati penonton. 


4. Jangan Berpegang kepada Skrip

Membuat ulasan dengan membaca skrip tidak akan menarik dapat perhatian penonton. Ia akan membantu jika anda mempunyai emosi, perasaan dalam suara anda. Paling penting ia membantu penonton berhubung dengan anda. 

Amat penting, anda boleh menulis (sediakan skrip) semua perkara, dan berlatih sebelum anda berada di hadapan kamera.

Jadikan ia berbunyi semula jadi dengan sedikit ad-lib kerana itu menjadikan video anda lebih interaktif. Ia bukan sesuatu yang buruk, dan anda pasti suka dengan hasil video anda.


tip hasilkan video best


Mengisahkan daripada skrip tidak membuat anda kelihatan berkaedah; sebaliknya, nampaknya anda menyalin perkataan yang tepat dari kertas dan tidak menyampaikan sebarang emosi kepada kata-kata dan ulasan anda. 

Oleh itu, anda perlu menjadikan skrip perbualan jika anda mahu dan menikmatinya. Ia menjadikan video itu menakjubkan, dan anda boleh membawakan suasana dalam video. 


5. Jangan Malas Edit Video

Penyuntingan membantu anda memperhalusi video. Memandangkan anda mempunyai semua rakaman mentah, anda mempunyai masa untuk mengedit tangkapan yang dikehendaki atau di mana anda menunjukkan ekspresi pelik atau perkataan yang kurang jelas.

Penyuntingan juga merupakan seni, dan dengan latihan, anda boleh menjadi pakar seni itu. Jangan hilangkan potongan mewah, sebaliknya pilih potongan lurus. 

Keluarkan semua bahagian yang goyah daripada rakaman video, dan untuk mendapatkan perhatian terhadap video semakan, anda perlu pandai mengedit. Ia juga membantu anda mendapatkan wang.

Komen negatif atau negatif akan ada, tetapi anda tidak seharusnya kehilangan fokus anda dan cuba mengedit video yang menarik perhatian penonton. 

Pastikan penyuntingan video perisian mudah difahami dan menjadikan video anda kelihatan bersih, untuk menjadikannya yang terbaik, dan anda harus membuat tanggapan yang baik.

Alat penyuntingan mempunyai banyak ciri yang boleh anda gunakan dan mencipta video yang hebat. Anda juga boleh menjadi mahir dalam penyuntingan, dan anda boleh menggunakan ciri hebat ini dan mencipta video ulasan produk yang boleh anda gunakan dengan sempurna. 


Kesimpulan

Sekarang setelah anda mengetahui kesemua lima petua untuk melakukan semakan produk, anda boleh mencipta satu video yang memenuhi keperluan anda. 

Ia membantu anda menjadikan ulasan produk itu sahih, boleh dipercayai dan bijak. Orang akan mempercayai kata-kata anda, dan anda boleh berkongsi pengalaman tentang produk tersebut dengan penonton. 

Sebelum anda melihat ke kamera, kaji produk dan gunakannya untuk merasakan bagaimana produk itu memuaskan hati anda, kemudian baru anda mendapat keyakinan tentang perkataan tepat yang ingin anda ucapkan kepada khalayak anda. 

Cipta ulasan produk terbaik dan beritahu khalayak tentang kata-kata anda dan produk yang anda ingin berikan kesan terbaik dan memenangi hati penonton. 


2 Post a Comment

  1. good sharing Diah..part buat video ni, masih belajar lagi. Akak shy depan kamera..hehe..Part skrip tu, akak biasa buat..tapi bukan ayat2 yang nak cakap. More to point pasal produk nak sampaikan kat audience walaupun ada point yang tertinggal. haha..Video dah cun tapi tengok balik, aisehh tertinggal point..haha..Failed...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Saya pun masih bertatih kak tapi saya percaya usaha tak akan mengkhianati kita kan.. all the best okeh

      Padam

Kata-kata yang lemah dan beradab dapat melembutkan hati dan manusia yang keras.

Terima kasih sudi comment.