Sibuk Dengan Sukan Sekolah - Update Kehidupan

Rodiah Amir
4

Lama sungguh tak merentan dalam blog sendiri. Hari ni decided untuk guna satu jam pertama di awal pagi menulis seperti dulu.

Sambil pasang Youtube bunyi burung – Nature relaxation memang sangat-sangat membantu aku lebih tenang dan tersusun.

Pernah buat analisis diri dulu, aku jenis cepat belajar melalui audio. Jadi kita cuba sebaik mungkin kalau boleh membantu diri.

Hari ini, Selasa; hari pertama anak bersekolah sebab semalam sekolah bagi cuti peristiwa. Sabtu lepas berlangsungnya Kejohanan Olahraga.

Anak yang sukan emak yang penat. Untuk tahun ini aku mengaktifkan diri mewakili ibu bapa untuk bantu pasukan Rumah Sukan Kuning. Rumah Topaz.


kejohanan-olahraga-sekolah



 

Sibuk Dengan Sukan Sekolah - Update Kehidupan

 

Banyak sangat benda aku belajar. Tentang manusia dan juga masa. Serius penat sebab hampir setiap hari aku ke sekolah selama dua minggu.

Aku ditemani oleh beberapa lagi ibu yang komited nak pastikan Rumah Topaz berjaya merangkul kemenangan.

Macam bartu je kongsi di blog, bantu sekolah untuk Kejohanan Merentas Desa.

Tugas utama kami ialah nak kembalikan semangat juang anak-anak, rangka strategi perjuangan dan bantu cikgu untuk hias khemah serta perbarisan.

Weh banyak sangat cerita di sebalik tabir yang aku nak kongsi. InshaAllah satu persatu aku kupas mengikut kaca mata aku.

Untuk aturan perjalanan kali ini, Allah buka seluas-luasnya mata aku kenal mana satu kaca dan mana satu permata.

Alhamdulillah untuk setiap apa yang jadi, ada yang manis dan ada juga yang kurang enak nak ditelan. Tapi apakan daya setiap benda Allah cipta berpasangan. Maka harus lah kita terima saja.


parents-rumah-kuning


 

 

Bila Marah - Show Their True Color

 

Ada orang pernah pesan, nak kenal seseorang tu mudah je. Orang akan tunjukkan diri sebenar ketika dia sedang marah. Masa tu akan terlondeh segala topeng yang dia pakai.

Dan ianya sangat benar ya. Terjadi depan mata, dan semestinya aku yang menjadi saksi tidak adil nak judge kehidupan dia secara keseluruhan.

Mungkin waktu tu had sabar dan bertahan tu dah habis jadi meletus lah jawabnya.

Of course, kita nampak true color seseorang dan apa boleh buat berhati-hati dan ambil Langkah selamat. Jika rasa memudaratkan jauhkan diri dan begitu sebaliknya.

Bunyi macam kelakar dan nampak kecil je sumbangan tu bila sebut bantu Hari Sukan Sekolah. Tapi realitinya sangat-sangat penat.

Penat juga nak jaga hati orang dan hati sendiri.

 

 

persiapan-kejohanan-olahraga


Memang Logik Tak Jadi Guru


Selain penat nak uruskan benda-benda tidak bernyawa, aku juga sangat penat nak berkomunikasi dengan makhluk bernyawa.

Nak bagi arahan dan pastikan anak-anak mendengar arahan kita tu agak mencabar. Lagi pula anak murid dulu bukan macam sekarang ya.

Mereka sekarang sejak kecil dah terdedah dengan internet dunia tanpa sempadan. Mereka sejak kecil dah ada sifat perbandingan.

Dekat situ akan wujud insecurity dan self-esteem. Entah apa aku nampak bila pandang mata anak-anak ni, ada semangat juang dan rintihan yang tidak didengari.

Maklumlah kita ni bukan guru. Sifat sabar & tabah tu memang la terlalu sedikit jika dibandingkan dengan seorang guru sebenar.

Memang patutlah aku tak jadi seorang pendidik. Kalau tidak pasti aku jadi naga asyik keluar api dekat mulut. Apa pun aku bersyukur dengan setiap peluang dan ruang Allah takdirkan.

Setiap hari aku belajar benda baru. Hasil yang kami tuai selepas bersusah payah tu memang tak dapat dibeli dengan wang ringgit.


Kesimpulan 

Jadi ini merupakan entri pengenalan, update kehidupan aku tentang sukan sekolah. Memudahkan aku juga supaya senang aku nak bercerita di kemudian hari. Sila expect entri yang melompat-lompat sebab aku tengah recover semua entri yang tertinggal sepanjang aku sibuk bantu sekolah.

Catat Ulasan

4Ulasan

Kata-kata yang lemah dan beradab dapat melembutkan hati dan manusia yang keras.

Terima kasih sudi comment.

  1. Selagi namanya manusia kan...
    macam-macam ragam yg kita akan jumpa...

    BalasPadam
  2. lama tak nampak word 'merentan' hehehe.. takpa kak share je lagi entry melompat lompat pon takpe Ana seronok baca hehe

    BalasPadam
  3. Tapi at least kakak aktif di IG, membuat reels yg jujur banyak terbantu utk belajar mengedit video 👍👍.

    Tapi happy juga kalo kakak dah aktif LG di blog 😄.

    Betul tuh, orang akan terlihat aslinya saat marah, ataaau saat traveling bersama. Akan kliatan dia tipe seperti apa 😁

    BalasPadam
  4. agreed fully..part true colours will show bila dh dlm mode marah... dan handle human beings sgt2 lah mencabar (being a HOD and there are 33 staff under me...some are profs...susah nak handle wpun hanya few jer yg buat masalah)

    BalasPadam
Catat Ulasan