Cara Solat Secara Duduk Di Atas Kerusi

Rodiah Amir
0

Sejak accident aritu then lutut koyak sikit memang terus tak boleh bengkokkan lutut. Rasa macam kulit terkoyak. Nak duduk macam biasa pon macam terkangkang. 

Payah benar nak buat. ngilu tak usah cakap la. Aku macam biasa tak pergi klinik pun sebab rasa sikit je pun luka.

Oleh sebab sakit tu berlarutan dan mengganggu aktiviti harian serta risau bab solat terus google bagaimana cara solat ketika sakit. 

Cara Solat Secara Duduk Di Atas Kerusi  

Cara solat duduk di atas kerusi. Alhamdulillah, aku masih lagi mampu berdiri dan ruku’ cuma aku tak mampu nak sujud macam biasa.

Sebab aku mudah paham penerangan Ustaz Azhar Idrus (UAI) jadi memang terus tengok video ceramah beliau. 

Selain UAI, aku juga baca penerangan dari JAKIM. Sekarang mudah kan? Semua maklumat ada di internet. Caria tau tidak sahaja.



Syarat Solat Duduk Di Atas Kerusi

Mengikut pembacaa aku tentang syarat solat duduk adalah apabila kita tidak mampu untuk berdiri. Ada yang mampu berjalan tapi tak mampu berdiri tegak. 

Maksudnya tidak tumbang pengsan dan perlu berpaut. Jadi diberi kemudahan untuk boleh solat duduk.
Kalau mampu, sebaiknya berdiri tegak, niat dan takbirratur Ihram dalam keadaan berdiri. 

UAI juga pesan, Solat akan terbatal sekiranya seseorang mendirikan solat fardhu secara duduk sedangkan dia mampu melakukannya secara berdiri.

Ini berdasarkan sabda Rasulullah SAW yang bermaksud:” Diriwayatkan bahawa Imran Bin Husain RA telah mengalami penyakit buasir. 

Beliau bertanya kepada Nabi SAW lalu baginda menjawab;” Solatlah kamu secara berdiri, jika tidak mampu lakukanlah secara duduk (qa’idan) dan jika tidak mampu juga lakukanlah secara mengiring.”

Seterusnya, boleh ruku’ macam biasa cuma untuk sujud perlu bengkokan lutut akan mendatangkan kesukaran, jadi dibolehkan duduk di atas kerusi dan tundukkan sedikit kepala sebagai syarat sujud.

Boleh baca lanjut di laman web JAKIM tentang Solat Duduk Hukum Solat Cara Duduk Di Atas Kerusi Bagi Orang Yang Uzur

Kesimpulan

Solat merupakan tiang agama yang perlu dijaga sehingga nafas yang terakhir. Begitu penting solat itu sehingga dalam apa jua keadaan, Islam mewajibkan umatnya untuk menunaikan solat termasuk ketika keuzuran. 

Islam juga agama yang mudah dan sentiasa ada jalan penyelesaian. Tak mampu solat seperti boleh berdiri, duduk, mengiring dan banyak lagi. Sesungguhnya kelak usaha kita menjaga agama Islam diberi ganjaran yang besar di akhirat.

Tags

Catat Ulasan

0Ulasan

Kata-kata yang lemah dan beradab dapat melembutkan hati dan manusia yang keras.

Terima kasih sudi comment.

Catat Ulasan (0)