Bayaran Balik PTPTN & Rebut Diskaun 20% | Assalamualaikum. Hi. Kali ni Diah nak kongsi berita baik dengan peminjam PTPTN di seluruh Malaysia. Siapa yang pinjam dan dah pun mula buat bayaran balik PTPTN kita memang geng. Tahniah di ucapkan sebab korang melaksanakan tanggungjawab sebagai pembayar hutang. Bukan apa untuk kesenangan generasi akan datang juga kan dan paling utama hutang itu WAJIB dibayar. 

Berita baiknya ialah kalau korang adalah peminjam PTPTN yang sudah bekerja dan sudah pun mula buat pembayaran semula pinjaman, korang berpeluang untuk rebut diskaun sebanyak 20% jika korang buat penyelesaian penuh hutang pinjaman tu sekarang. Tawaran ni sah dan bakal berakhir sebelum 31 Disember 2018. 

Tambahan lagi, kalau agak-agak nak buat pembayaran penuh tu bukan kemampuan korang, jangan risau sebab kalau nak buat penyelesaian separuh hutang pun korang masih layak rebut 10% diskaun. Pembayaran penuh boleh, pembayaran separuh pun boleh. Ikut kemampuan masing-masing. Diah ni kalau ada duit lebih mesti dah buat sebab suami sendiri dah lama selesaikan hutang PTPTN dia. 

REBUT DISKAUN 20% PTPTN!!!

Ada dua cara untuk korang buat bayaran dan rebut tawaran diskaun tu. Pertama ialah kalau korang memang ada lebihan tunai di tangan lepas lama menabung boleh la gunakan duit tersebut dan menuju ke PTPTN untuk buat bayaran. Boleh baca jenis-jenis saluran pembayaran semula PTPTN di SINI. Cara kedua ialah dengan menggunakan duit KWSP korang. Korang boleh buat pengeluaran Akaun II KWSP untuk bayaran balik pinjaman PTPTN. Mudah kan? 

Bayaran Balik Pinjaman PTPTN

Diah banyak buat study pasal bayaran balik pinjaman PTPTN semasa mohon penukaran pinjaman konvensional kepada Ujrah dulu. Ala yang tukar kadar pinjaman dari 3% kepada 1% sahaja. Apabila pihak PTPTN buat pengiraan semula, pinjaman semasa Diploma dan Ijazah telah pun digabungkan menjadi satu pinjaman sahaja. Pengiraan bayaran balik termasuklah kos-kos lain seperti kos upah, perlindungan takaful, cukai Setem Hasil dan lain-lain bayaran seperti yang dinyatakan dalam Dokumen Tawaran Pinjaman.


Peringatan kepada peminjam hendaklah membuat bayaran balik pinjaman selepas 12 bulan tamat pengajian TANPA perlu menunggu Notis Bayaran Balik daripada PTPTN. Pesanan dari pihak PTPTN, bayaran balik hendaklah dibuat selewat-lewatnya 27 haribulan setiap bulan untuk memastikan transaksi tersebut dikemaskini dalam penyata pada bulan semasa. Transaksi selepas tarikh tersebut akan dikemaskini dalam penyata pada bulan berikutnya. Walau bagaimanapun, transaksi yang dibuat sehingga akhir bulan melalui kaunter PTPTN/ Eksekutif Pemasaran PTPTN akan dikemaskini dalam penyata pada bulan semasa.

Jadi untuk semua penggelar pinjaman, jom kita tunaikan tanggungjawab kita sebagai penghutang. Lagi pun memang dalam Agama Islam dah didik umatnya, hutang hukumnya wajib dibayar. Selamat membayar. 

Welcome Disember Please Be Nice To Me | Assalamualaikum. Hai Disember dah kan? pejam celik pejam celik setahun dah nak berlalu. Macam baru sangat je bersalin January lepas. Perlu ke buat entri throwback sepanjang tahun 2018 eh? Macam kena buat je ni sebab tahun 2018 tahun bermakna buat diri sendiri tapi busy kemahin.  

Tahun ni tahun yang banyak di uji dari segi kerjaya dan juga konflik dalam diri. Alhamdulillah berjaya juga tempuh dan masih lagi mencari jalan terbaik nak kenal diri. Niat sebelum tahun 2018 labuhkan diri nak penuhkan diri dengan ilmu. Jadi dapat sambut 2019 dengan lapang dada dan semoga ada la rezeki dipanjangkan umur terus berbakti pada keluarga.


Walaupun dah 9 hari di bulan Disember berlalu, tapi  nak juga update entri ni. Gigih kan. Rasanya dah sampai ke penghujung tahun aktiviti kami sekeluarga semakin hari semakin sibuk. Persiapan sekolah anak-anak belum mula lagi. Setiap minggu ada je urusan dan tahun ni banyak kematian berlaku kepada keluarga kami. Kehilangan Pakcik sebelah Diah, dan kehilangan Nenek di usia 93 tahun di sebelah suami.

In sha Allah walaupun sukar kehidupan akan diteruskan bagi kita yang masih diberi pinjaman hidup. 2019 tahun untuk bina "circle" baru, kawan baru, persekitaran baru dan semangat baru. Anak-anak juga semakin membesar. Rasanya lebih mudah untuk setiap perancangan.

Diah doakan semua kawan-kawan dan pembaca yang sering singgah ke blog ni dipermudahkan urusan. Tercapai cita-cita. Semoga sepanjang Disember ni dipenuhi aktiviti bermanfaat, dapat selesaikan segala yang tertangguh dan mula dengan jayanya untuk 2019.

Dah tak lama. Jom counting togehter!
4 Punca Anak Meracau Sewaktu Tidur Dan Cara Atasinya | Assalamualaikum. Pernah tak alami keadaan tiba-tiba je anak yang sedang tidur terbangun menjerit-jerit meracau sambil mata terpejam rapat. Pertama kali Diah berhadapan situasi anak meracau ni memang terkejut juga tapi lama kelamaan Diah semakin biasa dan mula mencari punca kenapa anak meracau sewaktu tidur. Kadang-kadang rasa geram pun dan hilang sabar sebab badan penat tapi lama kelamaan jadi satu kebimbangan pula. 

Anak meracau sewaktu tidur dan menangis sewaktu tidur berlaku kepada anak kedua Diah. Dia baru je berusia dua tahun. Jarak setahun dengan adik dia. Kadang-kadang dalam satu malam dengar la dua sehingga tiga kali dia meracau. Tak lama tempoh dia meracau, dalam seminit dua tapi cukuplah terganggu waktu tidur dia. 

Cara Atasi Anak Meracau
Kenali Punca Anak Meracau Sewaktu Tidur
Punca Anak Meracau Sewaktu Tidur

Kalau ikut pembacaan Diah melalui perkongsian ibu-ibu lain, senarai kat bawah adalah antara punca utama anak sering meracau sewaktu tidur. Diah juga kongsi berdasarkan pengalaman anak sendiri terutama poin nombor tiga dan empat tu. 

#1 Badan Terlalu penat 

Bila badan terlalu penat semakin mudah anak meracau di malam hari. Emosi anak-anak akan jadi tidak stabil dan mudah terganggu. Badan penat disebabkan terlalu banyak bermain dan melakukan aktiviti di waktu siang. 

#2 Kurang Rehat Dan Tak Cukup Tidur

Faktor bermain sepanjang hari dan rutin tidur yang terganggu menyebabkan anak tidak mendapat rehat secukupnya. Bila dah tak cukup mula la anak akan buat perangai. Pakar kanak-kanak juga pernah kongsikan yang proses pembesaran berlaku ketika anak-anak sedang tidur. Masa itu lah otaknya berkembang aktif. Itu sebabnya penting untuk anak-anak mendapatkan waktu tidur yang berkualiti.  

#3 Perasaan Terpendam

Diah perasan yang sejak adik dia lahir, anak kedua banyak juga memendam rasa. Banyak situasi yang mana dia terpaksa mengalah bila adik dia memerlukan perhatian yang lebih. Selalu dia menjerit untuk tagih perhatian Diah. Kadang-kadang rasa sedih dan bersalah sangat dekat dia, tapi kuatkan diri yang aturan dan rezeki Allah tak pernah salah. Cuma Diah kena pandai mainkan peranan. Masih lagu belajar. 

#4 Rasa Terbiar Dan Tak Disayangi

Bila dah ada orang baru dalam keluarga, secara automatik tumpuan akan beralih kepada orang baru. Dalam sedar atau tidak, anak akan rasa terbiar dan rasa tak disayangi. Bahaya sangat-sangat kalau ibu bapa gagal kesan perubahan anak-anak. 

4 Cara Atasi Anak Meracau Ketika Tidur

Setiap permasalahan pasti ada penyelesaian. Paling penting tak boleh mudah berputus asa. Konsep ni sesuai untuk peringkat umur tak kisah korang adalah ibu bapa atau pun individu. Bagi Diah, menjadi ibu bapa merupakan satu proses pembelajaran setiap saat dalam kehidupan. Detik yang berharga dan pengalaman paling mahal ibu bapa akan dapat. Segala jerit perih akan dirasai sekali seumur hidup. Perasaan, kenangan, kesusahan, kemanisan yang tak dapat diundur dan di ulang semula. Jadi jom jadi ibu bapa terbaik untuk anak-anak kita. 

#1 Kawal Aktviti Anak

Rancang aktiviti harian anak-anak. Lebih mudah kalau kita buat jadual dan tetapkan waktu tidur anak. Bila kita biasakan ikut jadual yang kita buat lama kelamaan anak akan terbiasa dan aktiviti dengan anak-anak akan jadi mudah. Perkara penting adalah berdisiplin. 

#2 Jangan Biar Anak Tertekan Dan Rasa Terbiar

Ibu bapa yang mempunyai anak yang jarak umur yang dekat dan ibu bapa yang sibuk dengan kerja juga kena sentiasa prihatin dengan masalah emosi anak-anak. kadang-kadang kita tak sengaja, kita terlalu sibuk dengan diri sendiri sehingga lupa keperluan anak. 

#3 Pasang Alunan Ayat Suci Al Quran

Terapi paling mujarab untuk Diah setakat ni ialah sentiasa pasang alunan ayat suci AlQuran. Diah memang beli radio Quran tu. Sangat-sangat membantu. bukan setakat anak je yang tenang, dengan mak bapak sekali tenang in sha Allah. 

#4 Kurangkan Makanan Tidak Berkhasiat

Diah pernah dulu kalau anak terlebih makan makanan ringan memang dia cepat je marah-marah, sentiasa aktif dan memang payah nak dengar kata. Jadi, Diah akan kawal seminoma mungkin dan beri bila dia betul-betul teringin je. 

Jika anak korang terlalu kronik masalah meracau ketika tidur, dan korang gagal untuk atasi masalah tersebut sila lah bawa anak untuk berjumpa doktor dan dapatkan nasihat yang sepatutnya. Kita cegah sebelum parah. Dalam masa yang sama korang boleh pantau dan kawal aktiviti anak-anak.  

Apa yang Diah kongsikan hanyalah berdasarkan pembacaan serta pengalaman peribadi Diah dalam mendidik anak-anak. Mana-mana perkara yang elok dan tidak membawa mudarat boleh la di ambil dan dijadikan rujukan. Dinasihatkan untuk berjumpa dengan doktor untuk mendapatkan rawatan selanjutnya. 

Jom Makan Nasi lemak Bamboo Kukus Azfar Maju Corner | Assalamualaikum. Untuk edisi food hunting kali ni Diah telah pun mencuba The Famous Nasi lemak Bamboo di Azfar Maju Corner yang terletak di Bandar Menjalara Kepong Kuala Lumpur. Untuk korang yang suka makan dan cuba menu unik serta memang suka kan nasi lemak, The Famous Nasi Lemak Bamboo di Azfar Maju Corner ni memang patut korang cuba. 

The Famous Nasi lemak Bamboo Azfar Maju Corner ni terkenal kerana Nasi Lemaknya yang dikukus di dalam buluh. Mereka merupakan satu-satunya restoren yang menyediakan nasi lemak di dalam buluh di Kuala Lumpur. Memang unik sungguh. 

Nasi lemak Bamboo Kukus Azfar Maju Corner
Azfar Maju Corner
Kalau korang nak tahu penyediaan nasi lemak ni berbeza sedikit dengan nasi lemak biasa yang dibungkus dalam daun pisang tu. Menurut Puan Seema yang merupakan pemilik Azfar Maju Corner, dia akan kukus dahulu nasi di dalam buluh selama 40 minit sehingga nasi masak dan kemudian rendang ayam dan di kukus lagi selama 3 minit. Pada dua minit terakhir baru lah telur rebus, timun, kacang, dan ikan bilis di masukkan supaya kekal rangup. 

Nasi lemak
The Famous Nasi Lemak Bamboo In Kuala Lumpur
Untuk memastikan kesedapan nasi lemak bamboo, Puan Seema akan memasak nasi menggunakan santan sepenuhnya dan mencampurkan garam bukit di dalam masakkannya. Jika sekilo beras dimasak, sekilo jugalah santan digunakan. Dalam menjaga kualiti dan memastikan kesedapan masakannya, Puan Seema sendiri yang akan memasak nasi lemak Bamboo dan ikut resepi turun temurun keluarganya. 

Nasi lemak Bamboo

Selain daripada nasi yang sedap, nasi lemak bamboo dipadankan dengan rendang ayam yang dimasak setiap hari. Puan Seema menggunakan ayam kampung yang dimasak secara perlahan selama 4 jam. Memang terasa rempah ratus dan daging ayamnya yang lembut. Sesuai sangat dengan tekak orang Malaysia. Rasa rendang ayam tak terlalu pedas jadi sesuai dinikmati oleh semua termasuk kanak-kanak. 

Tengok jela video kat bawah ni. Macam tu la nasi lemak tu di hidangkan kepada Diah malam tu. Waktu dia curah nasi tu, semerbak aroma nasi dan bau rendang memikat selera. 


Nasi lemak Bamboo di jual pada harga Rm12.90 dan dicadangkan untuk di minum dengan Teh Tarik Halia. Bagus kalau nak buang angin dalam badan. Kalau korang nak datang mencuba nasi lemak Bamboo ni dan datang dengan kawan-kawan Diah nasihatkan supaya call dulu Puan Seema dan buat tempahan.  Tak la la korang nak kena menunggu.

Nasi lemak Azfar Maju Corner

Selain daripada nasi lemak, korang boleh cuba pelbagai roti, pelbagai masakan panas dan macam-macam lagi dekat Azfar Maju Corner ni. Diah sempat cuba roti tisu dan roti cheese mereka. Memang terbaik. Tak menyesal kalau datang makan dekat sini.

Roti Tisu Favourite all time
Budak yang tak sabar nak terkam roti cheese ni

AZFAR MAJU CORNER
G1, Plaza Manjalara
No.1 Jalan Menjalara Idaman
Bandar Menjalara
52200 Kepong
Kuala Lumpur
Tel: 019-444 6441
Waktu Operasi: 6petang to 11malam

Selamat Mencuba!
Sumber Ayu 3X Whitening Pearly White Untuk Pencerahan Dan Kesegaran Feminin Keperluan Setiap Wanita | Assalamualaikum. Kali ni Diah nak berkongsi tentang satu produk penjagaan feminin wanita yang tidak asing lagi, tak lain tak bukan rangkaian pembersih kewanitaan Sumber Ayu. Diah berpeluang mencuba pembersih kewanitaan Sumber Ayu Kayu Rapet dan Manjakani iaitu Sumber Ayu 3X Whitening Pearly White. 

Untuk pengetahuan semua, sebelum ni Sumber Ayu telah pun memperkenalkan Pembersih Kewanitaan Sumber Ayu Daun Sireh dan juga Sumber Ayu Lulur Mandi dan peka dengan masalah utama wanita terutama masalah kulit gelap di sekitar kawasan intim, Sumber Ayu 3X Whitening Pearly White diperkenalkan yang dipercayai bukan sahaja dapat mencerahkan kulit di kawasan intim malah memberi kesegaran seterusnya membuatkan wanita tampil yakin.

Masalah bau dan kulit gelap di bahagian intim menyebabkan wanita menjadi kurang yakin dengan diri sendiri terutama untuk mereka yang sudah berkahwin. Awak tidak perlu berasa malu apabila menghadapi masalah di bahagian intim. Sudah pastinya awak tidak berseorangan, kerana terdapat ramai dikalangan wanita diseluruh dunia yang mempunyai kegelapan warna kulit di bahagian intim. 

Sumber Ayu Product
Sumber Ayu 3X Whitening Pearly White 
Pelbagai faktor yang menyumbang kepada perubahan warna yang boleh menyebabkan kegelapan di bahagian intim seperti faktor usia, ketidakseimbangan hormon, penambahan berat badan, pemakaian baju yang ketat dan kebiasaan amalan bercukur. Kini, dengan adanya Sumber Ayu 3X Whitening Pearly White, ia bukan sahaja mencerahkan kulit di kawasan intim tetapi ia juga dapat melonjakkan tahap keyakinan diri awak semua. 

Produk Sumber Ayu diformulasi khusus dengan bahan-bahan semulajadi yang sesuai untuk kawasan kewanitaan dan kulit pengguna. Ia membantu merawat, melindungi dan mencerahkan kulit terutama di kawasan intim wanita. 

Ianya telah diuji oleh pakar kulit dan ia nya selamat digunakan pada bila-bila masa bagi pembersih kewanitaan dan lulur mandi boleh digunakan sebagai sebagai sabun mandian. Dengan nilai pH 3.5, ia membuat kawasan intim wanita terlindung dari infeksi dan bau yang tidak menyenangkan. 

Sumber Ayu 3X Whitening Pearly White khas untuk wanita
Sumber Ayu 3X Whitening Pearly White  Khusus untuk Wanita
Kandungan Sumber Ayu 3X Whitening Pearly White

Tiga kandungan utama ekstrak pemutih semulajadi yang terdapat di dalam Sumber Ayu 3X Whitening Pearly White membantu meringankan dan mencerahkan tona warna kulit. Ekstrak tersebut adalah licorice, bengkoang dan susu

Sejak berabad yang lalu, licorice sudah digunakan bukan sahaja oleh masyarakat Asia malah digunakan oleh masyarakat Yunani dan Mesir kerana keberkesanannya untuk mendapatkan tona kulit yang cerah. 

Manakala bengkoang mengandungi vitamin B1 dan C dimana ia dapat membantu memperlahankan proses penuaan dan memberikan kulit yang lebih sihat dan cerah bersinar. Susu pula bermanfaat untuk mengurangkan perubahan warna, memperbaiki tona kulit yang tidak sekata dan sekaligus mencerahkan kulit.  

Kayu rapet dan ekstrak manjakani adalah merupakan ramuan tradisional yang terdapat di dalam Sumber Ayu 3X Whitening Pearly dan digandakan kuantitinya memberikan faedah yang lebih kepada wanita. Kayu Rapet dan ekstrak manjakani merupakan bahan semulajadi yang dapat membantu mengetatkan kawasan feminin dan ini dapat memberikan keyakinan yang tinggi kepada wanita moden serta memberikan perkahwinan yang lebih mesra.


Tahap Kesimbangan pH 3.5 Sumber Ayu 3X Whitening Pearly White

Amat penting untuk memilih pembersih feminin yang mempunyai tahap keseimbangan kandungan pH yang tepat kerana ianya dapat menyumbang kepada keselesaan wanita. Kandungan pH yang dicadangkan adalah dari 3.5 sehingga 4.5 pH. Sumber Ayu 3X Whitening Pearly White mengandungi tahap pH 3.5 yang berada dalam linkungan pH normal feminin, bagi memastikan kawasan feminin berada dalam keadaan yang selesa. Ia mengandungi bahan antiseptik semulajadi bagi mengelakkan bakteria jahat, bau yang kurang menyenangkan dan kegatalan.

Sumber Ayu 3X Whitening Pearly Halal lagi Suci 

Bagi pengguna yang beragama Islam tidak perlu risau dan ianya selamat apabila menggunakan Sumber Ayu 3X Whitening Pearly kerana ianya telah mendapat pengiktirafan Sijil Halal. Tambahan pula, Sumber Ayu 3X Whitening Pearly White adalah bebas alergen dengan wangian yang sederhana. Selain itu, ia juga memberikan keselesaan bagi pengguna yang berkulit sensitif dan memberikan kesegaran sepanjang hari.

Sumber Ayu Triple Whitening
Sumber Ayu Triple Whitening 
Harga Sumber Ayu 3X Whitening Pearly White

Sumber Ayu 3X Whitening Pearly White kini dengan pembungkusan klasik yang diilhamkan mengikut bentuk badan wanita dan terdapat penambahbaikan dengan tekstur yang lebih lembut dan pekat. Produk ini boleh didapati dengan harga mampu milik dan didatangkan dengan 2 saiz berbeza iaitu 90ML dengan harga RM9.20 dan 200ML dengan harga RM15.50. Rangkaian Produk Sumber Ayu ini boleh didapati di pasaraya besar, pasar raya dan juga farmasi.

Review Diah tentang Sumber Ayu 3X Whitening Pearly White 

Diah boleh dikategorikan sebagai wanita yang mempunyai kulit agak sensitif tapi tidaklah sampai ke tahap kronik. Sebelum ni Diah pernah mencuba pembersih feminin yang ada di pasaran dan bila di gunakan terasa gatal walaupun dah di cuci bersih. Jadi sedikit serik nak mencuba yang lain. Tapi selepas menggunakan Sumber Ayu 3X Whitening Pearly White yang prihatin dengan keperluan kulit wanita sensitif memang Diah berpuas hati. Terasa segar sepanjang hari dan memang bebas bau yang kurang menyenangkan. Dah tak rasa gatal lagi. Kalau awak nak cuba boleh beli botol yang kecil dahulu, dan kalau ada simtom yang merbahaya cepat-cepat jumpa jumpa doktor ya. 

Penutup 

Dengan ramuan-ramuan yang terpilih dibentuk menjadi 1, Sumber Ayu 3X Whitening Pearly White dapat membantu mengurangkan kegelapan kulit dengan cara mengurangkan pembentukan melamin dan seterusnya dapat membantu pertumbuhan semula kulit. Ianya juga dapat mengetatkan kawasan feminin dan mengawal kandungan pH disekitarnya. Sumber Ayu rangkaian produk penjagaan diri yang berkualiti tinggi dengan bangganya dibawakan kepada anda oleh WIPRO UNZA.  Jom dapatkannya. 

LATAR BELAKANG WIPRO UNZA

Sejak tahun 1980 WIPRO UNZA telah berjaya membina portfolio yang luas sebagai jenama penjagaan diri dan produk isi rumah di pasaran Asia. Mempunyai ibu pejabat di Singapura, WIPRO UNZA telah mengeluar dan memasarkan jenama ke seluruh 50 wilayah di dalam Asia Tenggara, China dan kawasan lain.

Antara jenama terkemuka daripada 24 jenama keluaran WIPRO UNZA adalah ENCHANTEUR, SAFI EVERSOFT, DASHING, CARRIE, ROMANO dan AIKEN

Kebanyakan produk WIPRO UNZA kini berdiri teguh setanding jenama hebat yang lain sebagai peneraju pasaran disebabkan jenama yang terhasil direka khusus dan diciptakan untuk pengguna Asia

Rezeki Menang Hadiah Giveaway Tudung Bawal By Cik Puan Rrai | Assalamualaikum. Hi korang. Yeayyy Diah bersyukur dan gembira sangat bila nama Diah tersenarai sebagai pemenang hadiah Giveaway Tudung Bawal By Cik Puan Rrai. Blog bajuwarnacoklat.com merupakan blog kepunyaan Cik Puan Rrai dan dia buat giveaway pada bulan September lepas. Baru-baru ni dia telah umumkan para pemenang bertuah (semestinya iols) dan hadiah telah pun selamat sampai ke tangan Diah. Alhamdulillah. 

Perasaan gembira tak habis lagi jadi izinkan Diah berkongsi kegembiraan dengan korang semua. Memang wajar la Islam amat menggalakkan memberi hadiah dan bersedekah. Memang terbaik la amalan ni. Semoga Cik Puan Rrai dimurahkan rezeki, dilapangkan fikiran dan berjaya dunia akhirat. Aamiin. 
Pemenang Hadiah Giveaway Tudung Bawal By Cik Puan Rrai
Saya menang  Hadiah Giveaway Tudung Bawal By Cik Puan Rrai
Diah sertai Giveaway Tudung Bawal By Cik Puan Rrai sebab tertarik dengan cara Cik Puan Rrai pilih pemenang. Diah terpilih untuk memenangi kategori Kreatif. Ada dua kategori iaitu Random dan Kreatif. Antara syarat dia juga kena kongsi tips atau nasihat kepada ibu yang sedang mengandung. 

Pemilihan Pemenang 
6 Tips Legakan Pedih Ulu Hati Ketika Mengandung

Almaklumlah dah merasa lahirkan dan alahan masa mengandung amat mencabar jadi berbesar hati sangat kalau dapat kongsi dan bantu ibu mengandung dekat luar sana. Diah pernah kongsi 6 tips pedih ulu hati semasa mengandung sebab itu antara cabaran utama masa tengah mengandung. 

Memang dah jadi kemestian, asal mengandung je akan pedih ulu hati. Masa mengandung anak ketiga segala tips pernah cuba tapi kurang berkesan juga akhirnya Diah cuba tips tambahan ni Diah ada cerita dalam entri ni  Lagi satu Diah selalu rujuk website Baby Centre untuk baca tips dan juga ilmu pasal mengandung ni bagus untuk yang bergelar ibu dan juga bakal ibu. 

Pengumuman Pemenang Giveaway Tudung Bawal By Cik Puan Rrai

Pengumuman Pemenang Giveaway Tudung Bawal By Cik Puan Rrai di umumkan pada Cuti Deepavali yang lepas. Alhamdulillah lepas di umumkan terus bagi detail yang diperlukan pada Cik Puan Rrai. Bertambah seronok Cik Puan Rrai ada bagi hadiah tambahan iaitu diberikan 1 pcs Face Mask Canola Honey. Lagi melompat kegembiraan. Rezeki. Nanti Diah kongsi hadiah tu dengan korang ok. Kongsi gambar la bukan kongsi tudung lol. 


Apa pun terima kasih wahai pemilik blog Bajuwarnacoklat. Korang pun sila la follow blog Cik Puan Rrai sebab dia banyak kongsi benda best. Semoga maju jaya dan kalau ada giveaway confirm Diah nak join lagi. 

Selamat berblogwalking. 

Jom join Mystery Boxes Giveaway by Adik Liyana Jasmi.
Mana tahu ada rezeki boleh menang kan?
Ada 30 hadiah untuk dimenangi! Banyak tuh. 
Good Luck kepada siapa yang join.

Diah seru 3 orang ni untuk join pulak




Cara Semak Kelajuan Blog Guna Pagespeed Insights | Assalamualaikum. Hi korang. Entri kali ni Diah berkongsi tentang page speed atau kelajuan blog sebab lepas semak prestasi blog sendiri dekat https://website.grader.com/ rasa geram sebab skor page speed cam hampes. Skor untuk Page size dan page requests masih boleh dimaafkan lagi tapi skor untuk Page Speed amatlah mendukacitakan. Ok sebelum pening apa itu Website Grader dan kegunaannya boleh baca entri yang Diah pernah kongsi sebelum ni tutorial-semak-seo-performance-blog.html

Walaupun Diah bukan lah orang yang arif dalam dunia blogging tak kira dari aspek apa pun (terutama SEO) tapi izinkan Diah nak berkongsi serba sedikit ilmu yang Diah ada. Mana tahu bermanfaat untuk yang membaca. Maafkan Diah kalau sepanjang perkongsian ini Diah tidak menggunakan kata kunci yang tepat atau salah label atau gagal menjawab persoalan anda. Untuk ketahui tips nak jadi kan blog power SEO Diah selalu rujuk Pakar SEO Malaysia yang amatlah ramah dan tak kedekut ilmu iaitu Saudara Hasrulhassan.com

Dah jadi rutin biasa setiap bulan, bila dah sayangkan blog memang setiap minggu akan dimanfaatkan masa untuk semak prestasi dan kelajuan blog. Banyak online tools percuma yang ada dan diakui memang sangat membantu. nak subscribe yang berbayar masih belum mampu. Berbalik kepada Website Grader, blog yang bagus mestilah berkelajuan tinggi apabila dibuka. Mesti dalam tempoh masa bawah 3 saat, blog kita dah terpampang sepenuhnya. Itu dah kategori super hebat. Banyak benda kena ambil tahu kalau nak laju dan ringankan blog. 

Kenapa nak kena ada blog yang bersaiz kecil dan berkelajuan tinggi? Secara mudahnya supaya blog mesra SEO dan mudah sangkut di carian Google. Baru la meningkat earning adsense dan dapat pikat pihak pengiklan. Itu kefahaman Diah sendiri. Kak Maria Firdz ada kongsi tips tentang blog saiz dan format gambar terbaik untuk blog. Diah follow blog Kak Maria sebab suka baca perkongsian dia dan cara penulisan yang kena dengan hati. 

Bila kita dah tahu berapa skor yang Website Grader beri untuk blog awak, maka rajin kan lah diri nak faham bahagian mana yang harus dibaiki. Kalau awak ada masalah seperti Diah, page speed yang hazab maka boleh teruskan membaca. Kita faham sama-sama ya. 

Diah gunakan PageSpeed Insights iaitu tools dari Google yang boleh anda guna secara PERCUMA bila nak semak masalah blog anda berkaitan kelajuan blog. Mudah je nak semak, masukkan URL laman web anda dan tekan analisis. Hasilnya PageSpeed Insights akan mencadangkan cara nak tingkatkan kelajuan blog. 

PageSpeed Insights melaporkan performa nyata halaman untuk perangkat seluler dan desktop serta memberikan saran tentang cara meningkatkan performa halaman tersebut. Boleh baca lebih tentang PageSpeed Insights dekat sini

Macam gambar dekat bawah ni, ini adalah skor page speed blog Diah selepas Diah ikut saranan yang diberikan oleh PageSpeed Insights. Skor bila view blog melalui mobile dan juga desktop. Skor kelajuan blog Diah ialah 58 (mobile) termasuk dalam kategori sederhana dan 98 untuk view dari desktop. Sebelum tu skor Diah dalam kategori merah tau. 

Apa Diah buat adalah pergi edit HTML blog dan buang apa yang patut. Skor sebelum adalah berwarna merah ya, dan selepas di buang dah improve jadi moderate (warna kuning). Lepas tu Diah semak semula performance blog di Website Blogger, skor blog meningkat dan Page Speed berubah lebih baik. Alhamdulillah. 

Semak Kelajuan Blog Guna Pagespeed Insights
Speed Score Blog Melalui Mobile


Semak Kelajuan blog
Speed Score Blog Melalui Desktop

Berbalik kepada PageSpeed Insights, setelah blog berjaya di analisis sepenuhnya, nanti dia akan cadangkan Opportunities, Diagnostics dan juga Audit report. Boleh tekan pada opportunities dan ikut sahaja cadangan yang diberikan.

Sebagai contoh Diah tekan Opportunities, No 1 tu nanti keluar detail. Diah copy dan cari di HTML blog (dashboard – theme – edit HTML) dan buang apa yang patut. Sebelum buat apa-apa sila buat back up template blog. Sebelum save preview dulu. Kalau elok baru tekan save ye kawan-kawan. Nanti menyesal tak berguna. Apa yang Diah buat adalah try and error.

Salah satu punca blog jadi berat adalah sebab saiz imej dan juga widget yang di pasang dekat blog. kadang-kadang bila kita tukar template, kita tak sedar masih ada widget yang terselindung jadi sampah dalam tu. Jadi ni antara penyebab blog jadi berat. Kalau ikut saranan otai, widget Google Follower, Chat Box dan lain-lain akan buat blog jadi berat. Jadi terpulang pada pilihan masing-masing. 

PageSpeed Insights Score


Edit HTML blog
Lepas selesai buang kod yang berkaitan, dan semak semula performance blog dekat Website Grader skor dah pun menaik. Page speed yang awal nya tadi berwarna merah dan bertukar jadi hijau. Suka hati. 

Web Grader Score
Cara Semak Kelajuan Blog
Page Performance
Penutup

Kalau nak performance blog sentiasa cantik kena la rajinkan diri buat semakan sekurangnya dua kali sebulan. Skor pun sentiasa berubah-ubah setiap hari. Semoga perkongsian kali ni bermanfaat untuk yang membaca. Kalau ada perkongsian ilmu lain berkaitan blog, sudi-sudi lah berkongsi nanti Diah baca. 

Selamat mencuba. 

Kenangan Sambutan Majlis Anugerah Kecemerlangan 2018 | Alhamdulillah, Jumaat lepas pihak sekolah telah mengadakan Majlis Anugerah Kecemerlangan 2018 dimana murid-murid yang mendapat keputusan cemerlang dalam peperiksaan telah di raikan. Juga meraikan graduasi murid-murid yang bakal menamatkan persekolahan darjah 6 dan seterusnya melangkah ke sekolah menengah pula. Turut diraikan graduasi murid-murid Prsekolah dan Pendidikan Khas. 

Masing-masing tersenyum lebar bila pakai topi dan jubah graduasi. Kecil lagi dah merasa graduasi, berbeza la zaman Diah dahulu bersekolah. Majlis Anugerah Kecemerlangan memang ada la tapi graduasi tu merasa waktu tamat belajar peringkat diploma dan ijazah. Waktu tu baru merasa naik pentas terima sijil dan pakai jubah graduasi. 

Apa pun budaya yang elok dan dapat beri semangat dan tanamkan sifat cintakan ilmu supaya terus belajar Diah sokong sepenuhnya. Zaman kita dengan murid-murid sekarang berbeza. Majlis Anugerah bermula seawal jam 8 pagi dan tamat pada pukul 12 tengahari. Majlis berjalan lancar dan cuaca sangat baik. Berangin je duduk dekat dewan. Alhamdulillah. 

Sambutan Majlis Anugerah Kecemerlangan 2018
Kenangan Majlis Anugerah Kecemerlangan 2018 
Sekitar Majlis Anugerah Kecemerlangan Sekolah

Majlis dimulakan dengan bacaan doa, kemudian ucapan Guru Besar, dan kemudian perasmian oleh YDP PIBG sekolah. Tak meleret, penuh motivasi dan paling penting pendek dan tepat. Kemudian barulah penyampai graduasi murid Prasekolah, murid Pendidikan Khas, dan murid Tahun Enam. Memang comel kalau tengok keletah anak-anak terima sijil. Bersemangat je. Bangga la tu. Murid-murid Tahun Enam pula kalau tengok riak wajah tu macam dah tamat segala-galanya. Kemain gembiranya dan muka eksyen (muka berlagak akulah senior hahahha) 

Rasanya setiap majlis memang tak sah kalau tiada persembahan dari murid-murid. Dah jadi adat untuk menyerikan majlis murid-murid akan dipilih untuk melakukan persembahan tak kisah secara berkumpulan mahupun secara solo. Ada tiga persembahan berkumpulan dalam majlis pada hari tu. Persembahan dari Murid Arus Perdana, persembahan murid Prasekolah dan juga persembahan dari murid Pendidikan Khas. 

Persembahan Khas Daripada Murid-Murid 

Murid Arus Perdana buat persembahan nyanyian Lagu Ragaman, ala lagu Faizal Tahir kisah isteri sekejap nak makan lasagne sekejap nak cendol tu. Berbakat betul murid-murid ni menyanyi dan di iringi oleh alunan muzik menggunakan barang-barang terpakai. Sambil menari sambil ketuk baldi, botol, dulang dan macam-macam la. Sedap la di halwa telinga mendengar nya. 

Murid Prasekolah pula buat persembahan tarian lagu dari filem Kuch Kuch Hota Hai. Memang comel la tengok gelagat anak-anak umur 6 tahun lompat-lompat atas stage. Dressing ala-ala nak sambut Deepavali. Menari tak ingat. Kalau Shah Rukh Khan dan Kajol tengok boleh menangis la. 

Alhamdulillah sekolah Ikhwan memang tak pernah membezakan murid-murid dan sentiasa mengambil berat tentang hal ehwal pelajar baik dari segi akedemik dan kokurikulum. Sabar je cikgu-cikgu pimpin dan ajar murid-murid. Memang terbaik. 

Anugerah yang diterima

Penerima Hadiah Tahun Satu

Masa Ikhwan bawa balik surat jemputan ke Majlis Anugerah Kecemerlangan 2018 hati memang dah berbunga-bunga. Bersyukur terpilih juga dia menerima hadiah tahun satu hasil usaha dia belajar. Walaupun baru tujuh tahun, kami sedaya upaya tanamkan minat untuk dia belajar bersungguh-sungguh. Hai macam baru je semalam lahirkan dia. Pengalaman bersalin kan dia masih segar dalam ingatan. Selalu ingatkan dia kejayaan bukan datang bergolek. Ilmu itu penyuluh hidup. Ilmu tu la harta paling bernilai yang orang lain tak dapat curi. 

Ikhwan di Majlis Anugerah Kecemerlangan 2018
Mama Bersyukur dan Bangga
Ikhwan Hafeez merupakan murid cemerlang aliran dan dapat beberapa anugerah untuk Mata Pelajaran terbaik. Alhamdulillah atas semua rezeki. 

Ucapan tahniah kepada anak mama, Ikhwan Hafeez bin Zamri atas pencapaian dia merangkul: 

  • Anugerah Kecemerlangan Sebagai Murid Cemerlang Aliran Tahun 1 dan Tempat Pertama 1 Cemerlang
  • Anugerah Kecemerlangan Dalam Mata Pelajaran Terbaik Tahun 1 - Matematik
  • Anugerah Kecemerlangan Dalam Mata Pelajaran Terbaik Tahun 1 - Sains
  • Anugerah Kecemerlangan Dalam Mata Pelajaran Terbaik Tahun 1 – Bahasa Arab

Bangganya mama dan abah bila nama Ikhwan dipanggil untuk naik ke pentas. Walau kecil bagi orang lain tapi satu pencapaian yang membanggakan buat keluarga kecil kita. Semoga kejayaan ini menjadi pendorong untuk Ikhwan terus berusaha untuk berjaya. Cabaran seterusnya semestinya nak kekalkan momentum untuk dia buat yang terbaik dalam masa yang sama biar dia suka dan dia tak rasa terpaksa. 

Majlis Anugerah Kecemerlangan Sekolah 2018
Abah bangga anak jantan ikut jejak dia

Penerima Anugerah Khas Kecemerlangan

Antara anugerah yang dinantikan dan merupakan acara kemuncak dalam majlis tersebut semestinya Anugerah Khas Kecemerlangan. Ada empat tokoh murid yang telah dipilih untuk menerima anugerah khas terbabit. Tokoh Akademik, Tokoh Kokurikulum, Tokoh Sahsiah dan Tokoh Pendidikan Khas. Tokoh-tokoh dipilih berdasarkan pencapaian memberansangkan dalam bidang masing-masing. Sebelum nama dipanggil untuk menerima hadiah, biodata murid dibaca kan. Kejayaan mereka turut dikongsi dan mereka di arak berjalan ke pentas bersama dengan ibu bapa. Semoga satu hari nanti ada rezeki Ikhwan pula terpilih. In sha Allah. 

Penutup 

Sesungguhnya perkongsian di blog Diah bukanlah bertujuan untuk membangga diri. Jauh sekali nak bermegah. Sekadar satu perkongsian yang bila di masa hadapan andai kata ada rezeki boleh baca semula dengan perasaan gembira. Sambutan Majlis Anugerah Kecemerlangan 2018 merupakan salah satu kenangan manis kami sekeluarga. Terima kasih Ya Allah. 

Senarai Lagu (OST) Drama Mencari Qiblat – Episod Satu sehingga Episod Tiga

Drama Mencari Qiblat Episod Satu - Doa Anak Soleh
Sinopsis Drama Mencari Qiblat Episod Satu

Adam suka menghabiskan masanya dengan melepak di kelab dan bersuka ria bersama rakak-rakannya.Suatu hari, ibu bapa Adam terlibat dalam kemalangan dan meninggal dunia, ini merupaka tekanan paling hebat untuk dirinya.Adam tidak tahu bagaiman mahu membalas jasa kedua ibu bapanya dan dia telah bertemu dengan Ustaz Malik.Dia mahu mendalami ilmu agama, belajar  mengaji dan solat.Adam mahu menjadi anak soleh dan menolong ibu bapanya.Adam mahu mencari qiblatnya.
Drama Mencari Qiblat Episod 1
Drama Mencari Qiblat
Lagu-lagu dan muzik latar yang terdapat dalam Episod Satu Drama Mencari Qiblat adalah seperti berikut: 
  • Lagu Intimate Portrait oleh Philip Guyler dari album ANW2112 - Piano Journeys
  • Lagu Dilema oleh Rabithah (Tarbiah Sentap Records)
  • Lagu Ilahi Last oleh Hafiz Hamidun dar Album Zikir Terapi Diri 2
  • Lagu Heartache oleh David Tobin, Jeff Meegan, Julian Gallant dari Album ANW2071 - Historical Drama
  • Lagu Faces Without Names oleh Luke Richards dari Album ANW2553 - Orchestral TV Drama
  • Lagu Kembali oleh Raqib Majid dari Album Nasyid / Nasyid Viral (Kompilasi Terbaik Unicdotmy Pro)
  • Lagu Why We Fightoleh Luke Richards dari Album ANW2763 - Cinematic Emotional Warfare
  • Lagu Lost Horizon oleh Helen Jane Long dari AlbumANW1093 - Medieval, Historical, Choral
  • Lagu In Two Minds oleh Lee Pomeroy, David Michael dari Album ANW2497 - Contemporary Classical Minimalism
  • Lagu Empty oleh Helen Jane Long dari Album ANW1132 - Ambient, Atmospheric

Tonton episod penuh di:





Drama Mencari Qiblat Episod Dua – Anak Derhaka Terhadap Ibu Bapa
Sinopsis Drama Mencari Qiblat Episod Dua

Adam berjalan bersama beg sandangnya dan Johan dari jauh memperhatikannya.Sewaktu Adam sedang membetulkan tali kasut, Johan merapatinya dan mencuri dompetnya. Adam cuba mengejar Johan namun gagal. Kemudian Adam ternampak Johan baru membeli beras dan makanan dan Johan bergerak dengan pantas. Adam mengekori Johan sehingga ke kawasan perumahan setinggan. Dari jauh Adam melihat Johan memasuki rumahnya dan melihat ibu Johan, Mak Cik Ton sedang mengengsot kerana kakinya lumpuh. Dahulunya kehidupan Johan dan Mak Cik Ton senang, tetapi sikap Mak Cik Ton yang suka berkasar dan tidak menghormati suaminya, kini dia menerima balasan untuk kesilapan lalunya.

Drama Mencari Qiblat Episod Dua
Drama Mencari Qiblat - episod dua 
Lagu-lagu dan muzik latar yang terdapat dalam Drama Mencari Qiblat Episod Dua – Anak Derhaka Terhadap Ibu Bapa adalah seperti berikut: 
  • Lagu Jangan Berhenti oleh Hafiz Hamidun dari Album Jangan Berhenti
  • Lagu Bob Bradley, Thomas Balmforth dari Album ANW2681 - Touching Simplicity
  • Lagu Heartache oleh David Tobin, Jeff Meegan, Julian Gallant dari Album ANW2071 - Historical Drama
  • Lagu Cumulo Nimbus oleh Paul Mottram dari Album ANW1124 - Minimalist, Contemporary Classical
  • Lagu Yearn oleh David Tobin, Jeff Meegan, Julian Gallan dari Album ANW2071 - Historical Drama
  • Lagu Civil War / Emancipation oleh Luke Richards dari Album The Gettysburg Address (Original Soundtrack Album)
  • Lagu Hasbirabbi oleh Hafiz Hamidun dari Album Zikir Terapi Diri 3
  • Lagu Why We Fight oleh Luke Richards dari AlbumANW2763 - Cinematic Emotional Warfare
  • Lagu Jalan Keluar oleh Rabithah dari Album The Album
  • Lagu Faces Without Names oleh Luke Richards dari Album ANW2553 - Orchestral TV Drama


Tonton episod penuh di:







Drama Mencari Qiblat Episod Tiga – Kelebihan Sedekah
Sinopsis Drama Mencari Qiblat Episod Tiga

Adam sampai di satu stesen bas dan melalui satu lorong yang terdapat beberapa orang gelandangan sedang menuggu. Haji Samad datang bersama beberapa bungkusan nasi mengedarkan kepada gelandagan di situ termasuk Adam.Bagaimanapun Adama menolak kerana merasakan dirinya tak layak menerima sedekah. Haji Samad memberitahu Adam yang di suka menolong orang yang tidak berumah dan memberi sedekah kepada orang susah. Adam meminta Haji Samad memberi kerja untuk dia bantu memberi makanan kepada gelandangan itu dan Haji Samad bersetuju tapi dia tidak akan berikan upah dan akan beri tempat berteduh untuknya. Haji Samad bukannya orang senang dan Adam faham walau betapa susah sekalipun kita mesti ada orang lain yang lebih susah.

Drama Mencari Qiblat episod 3
Drama Mencari Qiblat episod Tiga
Lagu-lagu dan muzik latar yang terdapat dalam Episod Tiga Drama Mencari Qiblat Episod Tiga – Kelebihan Sedekah adalah seperti berikut:
  • Lagu Ku Impikan oleh Rabithah dari Album Ku Impikan
  • Lagu At One oleh Bruce Maginnis dari Album ANW - 2948 Intimate Acoustic
  • Lagu Desert Life oleh Terry Devine-King dari Album ANW1181 - Editor's Series - Middle East 3
  • Lagu In Two Minds oleh Lee Pomeroy, David Michael dari Album ANW2497 - Contemporary Classical Minimalism
  • Lagu Mandola oleh Ian Hughes dari Album ANW1087 - Middle East, Arabia, World
  • Lagu Faces Without Names dari Album ANW2553 - Orchestral TV Drama
  • Lagu Love And Betrayal dari Album Dramedy
  • Lagu Yearn oleh David Tobin, Jeff Meegan, Julian Gallant dari AlbumANW2071 - Historical Drama
  • Lagu Aquarium oleh Mark Johns dari Album ANW1086 - Solo Guitar, Atmospheric
  • Lagu Arabian Sands oleh Darren Leigh Purkiss dari Album ANW - 1526 Asia & the East 2

Tonton episod penuh di:



Biodata Rasulullah S.A.W Jom Kenali Rasul Kita Sempena Maulidur Rasul 1440 Hijrah | Semalam ulangtahun kelahiran Rasul kesayangan kita, Rasulullah S.A.W. Kalau zaman sekolah dahulu mesti akan ikut perarakan keliling kampung sambil berselawat ke atas Nabi. Memang meriah. Kebiasaannya akan bermula dari Sekolah dan kemudian berarak sehingga ke Masjid di kampung. Manis sungguh kenangan tu. Diah dan rakan sebaya akan pastikan kami berada di barisan hadapan sambil berbaju kurung. Teruja habis. 

Sempena sambutan Maulidur Rasul 1440H (2018) Diah nak kongsikan Biodata Rasulullah S.A.W supaya kita terus menerus ingat dan dapat pupuk semangat cintakan Rasul walau belu pernah bersua muka. Moga nanti di padang Mahsyar kita semua dapat syafaat dari Baginda. In sha Allah. 

Jangan lupa berselawat kepada Baginda sebab siapa yang rajin berselawat kepada Baginda Rasul, Allah akan berselawat terhadapnya. Jom kita imbas semula biodata Rasul kecintaan hati. Kira buat ulangkaji la. 
Biodata Rasullullah
Salam Maulidur Rasul 

kredit: Gambar Jab Agama Johor

Nama: Muhammad bin Abdullah bin Abdul Muttalibs bin Hashim.

Tarikh lahir: Subuh hari Isnin, 12 Rabiulawal bersamaan 20 April 571 Masehi (dikenali sebagai Tahun Gajah; sempena peristiwa tentera bergajah Abrahah yang menyerang kota Kaabah)

Tempat lahir: Di rumah Abu Talib, Makkah Al-Mukarramah.

Nama bapa: Abdullah bin Abdul Muttalib bin Hashim.
Nama ibu: Aminah binti Wahab bin Abdul Manaf.

Pengasuh pertama: Barakah Al-Habsyiyyah (digelar Ummu Aiman. Hamba perempuan bapa Rasulullah S.A.W).

Ibu susu pertama: Thuwaibah (hamba perempuan Abu Lahab).
Ibu susu kedua: Halimah binti Abu Zuaib As-Saadiah (lebih dikenali Halimah As-Saadiah. Suaminya bernama Abu Kabsyah).

Detik-Detik Penting Yang Di Alami Oleh Rasulullah S.A.W

Peristiwa yang Di alami Rasulullah S.A.W pada usia 5 Tahun

Peristiwa pembelahan dada Rasulullah S.A.W yang dilakukan oleh dua malaikat untuk mengeluarkan bahagian syaitan yang wujud di dalam hatinya.

Peristiwa yang Di alami Rasulullah S.A.W pada Usia 6 Tahun

Ibunya Aminah binti Wahab ditimpa sakit dan meninggal dunia_ di Al-Abwa ' (sebuah kampung yang terletak di antara Makkah dan Madina, baginda dipelihara oleh Ummu Aiman (hamba perempuan bapa Rasulullah S.A.W) dan dibiayai oleh datuknya Abdul Muttalib.

Peristiwa Yang Di Alami Rasulullah S.A.W Pada Usia 8 Tahun

Datuknya, Abdul Muttalib pula meninggal dunia. Baginda dipelihara pula oleh bapa saudaranya, Abu Talib.

Peristiwa Yang Di Alami Rasulullah S.A.W Pada Usia 9 tahun (Setengah riwayat mengatakan pada usia 12 tahun).

Bersama bapa saudaranya, Abu Talib bermusafir ke Syam atas urusan perniagaan. Di kota Busra, negeri Syam, seorang pendita Nasrani bernama Bahira (Buhaira) telah bertemu ketua-ketua rombongan untuk menceritakan tentang pengutusan seorang nabi di kalangan bangsa Arab yang akan lahir pada masa itu.

Peristiwa Yang Di Alami Rasulullah S.A.W Pada Usia 20 Tahun

Terlibat dalam peperangan Fijar . Ibnu Hisyam di dalam kitab ' Sirah ' , jilid1, halaman 184-187 menyatakan pada ketika itu usia Muhammad S.A.W ialah 14 atau 15 tahun. Baginda menyertai peperangan itu beberapa hari dan berperanan mengumpulkan anak-anak panah sahaja.
Menyaksikan ' perjanjian Al-Fudhul ' ; perjanjian damai untuk memberi pertolongan kepada orang yang dizalimi di Makkah.

Peristiwa Yang Di Alami Rasulullah S.A.W Pada Usia 25 Tahun

Bermusafir kali kedua ke Syam atas urusan perniagaan barangan Khadijah binti Khuwailid Al-Asadiyah.
Perjalanan ke Syam ditemani oleh Maisarah; lelaki suruhan Khadijah. Baginda S.A.W bersama-sama Abu Talib dan beberapa orang bapa saudaranya yang lain pergi berjumpa Amru bin Asad (bapa saudara Khadijah) untuk meminang Khadijah yang berusia 40 tahun ketika itu. Mas kahwin baginda kepada Khadijah adalah sebanyak 500 dirham.

Peristiwa Yang Di Alami Rasulullah S.A.W Pada Usia 35 Tahun

Banjir besar melanda Makkah dan meruntuhkan dinding Kaabah. Pembinaan semula Kaabah dilakukan oleh pembesar-pembesar dan penduduk Makkah. Rasulullah S.A.W diberi kemuliaan untuk meletakkan ' Hajarul-Aswad ' ke tempat asal dan sekaligus meredakan pertelingkahan berhubung perletakan batu tersebut.

Peristiwa Yang Di Alami Rasulullah S.A.W Pada Usia 40 Tahun

Menerima wahyu di gua Hira ' sebagai perlantikan menjadi Nabi dan Rasul akhir zaman.

Peristiwa Yang Di Alami Rasulullah S.A.W Pada Usia 53 Tahun

Berhijrah ke Madinah Al-Munawwarah dengan ditemani oleh Saidina Abu Bakar Al-Siddiq. Sampai ke Madinah pada tanggal 12 Rabiulawal/ 24 September 622M.

Peristiwa Yang Di Alami Rasulullah S.A.W Pada Usia 63 Tahun

Kewafatan Rasulullah S.A.W di Madinah Al-Munawwarah pada hari Isnin, 12 Rabiulawal tahun 11Hijrah/ 8 Jun 632 Masihi.

Berikut adalah senarai wanita yang pernah menjadi Isteri-Isteri Rasulullah S.A.W. 
  1. Khadijah Binti Khuwailid.
  2. Saudah Binti Zam'ah.
  3. Aisyah Binti Abu Bakar (anak Saidina Abu Bakar).
  4. Hafsah binti ' Umar (anak Saidina ' Umar bin Al-Khattab).
  5. Ummi Habibah Binti Abu Sufyan.
  6. Hindun Binti Umaiyah (digelar Ummi Salamah).
  7. Zainab Binti Jahsy.
  8. Maimunah Binti Harith.
  9. Safiyah Binti Huyai bin Akhtab.
  10. Zainab Binti Khuzaimah (digelar ' Ummu Al-Masakin ‘; Ibu Orang Miskin).


7 orang Anak-Anak Rasulullah S.A.W
  1. Qasim
  2. Abdullah
  3. Ibrahim
  4. Zainab
  5. Ruqaiyah
  6. Ummi Kalthum
  7. Fatimah Al-Zahra '

Anak Tiri Rasulullah S.A.W

Halah bin Hind bin Habbasy bin Zurarah al-Tamimi (anak kepada Saidatina Khadijah bersama Hind bin Habbasy. Ketika berkahwin dengan Rasulullah, Khadijah adalah seorang janda).

Saudara Sesusu Rasulullah S.A.W

Ibu Susuan / Saudara Susuan

1. Thuwaibah 1. Hamzah
2. Abu Salamah Abdullah bin Abdul Asad

Saudara Susuan

1. Halimah Al-Saidiyyah 1. Abu Sufyan bin Harith bin Abdul Mutallib
2. Abdullah bin Harith bin Abdul ' Uzza
3. Syaima ' binti Harith bin Abdul ' Uzza
4. ' Aisyah binti Harith bin abdul ' Uzza

Bapa Dan Ibu Saudara Rasulullah S.A.W (Anak-Anak Kepada Abdul Muttalib)

1. Al-Harith
2. Muqawwam
3. Zubair
4. Hamzah ***
5. Al-Abbas ***
6. Abu Talib
7. Abu Lahab (nama asalnya Abdul Uzza)
8. Abdul Ka ' bah
9. Hijl
10. Dhirar
11. Umaimah
12. Al-Bidha (Ummu Hakim)
13. Atiqah ##
14. Arwa ##
15. Umaimah
16. Barrah
17. Safiyah (ibu kepada Zubair Al-Awwam) ***
*** Sempat masuk Islam.
## Ulama berselisih pendapat tentang Islamnya.

Sabda Rasulullah S.A.W:

"Sesiapa yang menghidupkan sunnahku, maka sesungguhnya dia telah mencintai aku. Dan sesiapa yang mencintai aku nescaya dia bersama-samaku di dalam
syurga" (Riwayat Al-Sajary daripada Anas )

اللهم صلى على سيدنا محمد وعلى آله واصحابه وسلم

Nabi Muhammad S.A.W - Manusia Agung

Jom Kenali Nabi Muhammad S.A.W. Secara Lahiriah

Begitu indahnya sifat fizikal Baginda, sehinggakan seorang ulama Yahudi yang pada pertama kalinya bersua muka dengan Baginda lantas melafazkan keIslaman dan mengaku akan kebenaranapa yang disampaikan oleh Baginda.

Di antara kata-kata apresiasi para sahabat ialah:
  • Aku belum pernah melihat lelaki yang sekacak Rasulullah S.A.W.
  • Aku melihat cahaya dari lidahnya.
  • Seandainya kamu melihat Baginda, seolah-olah kamu melihat matahari terbit.
  • Rasulullah jauh lebih cantik dari sinaran bulan.
  • Rasulullah umpama matahari yang bersinar.
  • Aku belum pernah melihat lelaki setampan Rasulullah.
  • Apabila Rasulullah berasa gembira, wajahnya bercahaya seperti bulan purnama.
  • Kali pertama memandangnya sudah pasti akan terpesona.
  • Wajahnya tidak bulat tetapi lebih cenderung kepada bulat.
  • Wajahnya seperti bulan purnama.
  • Dahi baginda luas, raut kening tebal, terpisah di tengahnya.
  • Urat darah kelihatan di antara dua kening dan nampak semakin jelas semasa marah.
  • Mata baginda hitam dengan bulu mata yang panjang.
  • Garis-garis merah di bahagian putih mata, luas kelopaknya, kebiruan asli di bahagian sudut.
  • Hidungnya agak mancung, bercahaya penuh misteri, kelihatan luas sekali pertama kali melihatnya.
  • Mulut baginda sederhana luas dan cantik.
  • Giginya kecil dan bercahaya, indah tersusun, renggang di bahagian depan.
  • Apabila berkata-kata, cahaya kelihatan memancar dari giginya.
  • Janggutnya penuh dan tebal menawan.
  • Lehernya kecil dan panjang, terbentuk dengan cantik seperti arca.
  • Warna lehernya putih seperti perak, sangat indah.
  • Kepalanya besar tapi terlalu elok bentuknya.
  • Rambutnya sedikit ikal.
  • Rambutnya tebal kdg-kdg menyentuh pangkal telinga dan kdg-kdg mencecah bahu tapi disisir rapi.
  • Rambutnya terbelah di tengah.
  • Di tubuhnya tidak banyak rambut kecuali satu garisan rambut menganjur dari dada ke pusat.
  • Dadanya bidang dan selaras dgn perut. Luas bidang antara kedua bahunyalebih drpd biasa.
  • Seimbang antara kedua bahunya.
  • Pergelangan tangannya lebar, lebar tapak tangannya, jarinya juga besar dan tersusun dgn cantik.
  • Tapak tangannya bagaikan sutera yang lembut.
  • Perut betisnya tidak lembut tetapi cantik.
  • Kakinya berisi, tapak kakinya terlalu licin sehingga tidak melekat air.
  • Terlalu sedikit daging di bahagian tumit kakinya.
  • Warna kulitnya tidak putih seperti kapur atau coklat tapi campuran coklat dan putih.
  • Warna putihnya lebih banyak.
  • Warna kulit baginda putih kemerah-merahan.
  • Warna kulitnya putih tapi sihat.
  • Kulitnya putih lagi bercahaya.
  • Binaan badannya sempurna, tulang-temulangnya besar dan kukuh.
  • Badannya tidak gemuk dan tidak kurus.
  • Badannya tidak tinggi dan tidak pula rendah, kecil tapi berukuran sederhana lagi kacak.
  • Perutnya tidak buncit.
  • Badannya cenderung kepada tinggi, semasa berada di kalangan orang ramai baginda kelihatan lebih tinggi daripada mereka.
Kesimpulannya:

Nabi Muhammad S.A.W adalah manusia agung yang ideal dan sebaik-baik contoh sepanjang zaman. Baginda adalah semulia-mulia insan di dunia. Semoga kita semua tergolong dalam golongan yang dipilih oleh Rasulullah S.A.W untuk mendapat Syafaatnya dan bersama di syurga. Sungguh perasaan rindu ingin berjumpa setiap kali nama Baginda di sebut. Entah bagaimana detiknya nanti. Salam Maulidur Rasul untuk semua. 

Meriah kan segmen Mini Pencarian Bloglist Jan - Dec 2019 by S.K.
Sambil tambah kenalan

Adap Dan Cara Menegur Dalam Islam | Assalamualaikum, Diah selalu terperangkap dalam situasi berhadapan dengan perasaan serba salah untuk tegur, sampaikan, dan berterus terang. Kebiasaan dengan kawan-kawan la. Nak bercakap atau biarkan? Kalau tegur takut tersinggung, tapi kalau tak tegur seolah-olah kita tak sayang saudara kita sendiri. Bila habis fikir, tindakan akhir sekali Diah doa je semoga kawan tu dapat petunjuk. 

Pernah dulu masa darah masih muda, masih belum cukup pengalaman, masa hati cukup kuat untuk menerima penolakan, tegur kawan tentang perlakuan salah dia. Akibatnya rosak satu hubungan. Memang tak bergaduh besar tapi hubungan tu tak macam sebelum tu. Menyesal? Tak menyesal tegur cuma kalau ada kesempatan untuk baiki cara teguran pasti Diah buat. 

Perlu Ke Tegur?

Sekarang orang dah semakin terbuka untuk beri kan pendapat. Orang semakin berani, tak kisah teguran kepada siapa pun tapi sayang kurang HIKMAH dalam teguran. Hikmah bermaksud bijaksana. Dalam hikmah perlu juga santun dalam berbicara. Kerana kekurangan himkah dan santun lah perangai melabel orang lain wujud. Lepas tu keluar lah istilah mak cik bawang. Ada yang nak tegur memang dia berniat baik, nak bendung orang lain juga melakukan dosa yang sama dan kongsi ilmu apa yang dia tahu. Ada yang tegur memang nak memalukan, dan ada juga yang berniat tegur sebab ikut orang lain tegur jadi dia nak tegur juga ibarat nasi tambah. 
Perlu ke Tegur
Adap dan Cara Menegur Dalam Islam
Kita tak mahu dengan cara kita tegur, orang yang ditegur akan semakin menjauhkan diri. Agama Islam dipandang rendah dan buruk, orang salah sangka dan paling teruk kita secara tak langsung sampaikan ajaran yang salah. Nauzubillah. 

Tegur Secara Terbuka

Situasi paling kerap kita dapat tengok teguran kepada orang-orang dalam industri seni, tak kisah dia seorang pelakon, penyanyi, pengarah atau sesiapa je. Asalkan dia dikenali lagi mudah menjadi target untuk di tegur kalau melakukan kesalahan. Tegur pula secara terbuka. Malu la orang tu. 

Cara Untuk Menegur 

Pernah terbaca tentang adap menegur. Bila menegur jangan sampai kita menghina, bila kita berniat untuk mendidik jangan pula sampai memaki jika orang yang ditegur tak mahu terima teguran kita. Kita boleh meminta dia untuk berubah ke arah kebaikan tapi kita tak boleh memaksa sebab semuanya dengan izin Allah. Sekeras mana paksaan kita, seikhlas mana kita nak tolong kena selalu ingatkan diri. Takut nanti bila kita dah terlalu memberi kita tak sengaja mengungkit. Kita kecewa kita mula menyesal. Rugi diri sendiri. 

Imam Syafie berkata “Sesiapa yang menasihatimu secara sembunyi-sembunyi, maka dia benar-benar Menasihati Mu. Sesiapa Yang Menasihatimu Di Khalayak Ramai, Dia Sebenarnya Sedang Menghinamu” 

Ujian Sebagai Peringatan

Diah selalu fikir yang sebenarnya orang yang menegur itu lah yang sedang di beri ujian oleh Allah. Ujian berdakwah, ujian kehidupan, ujian nak tengok sejauh mana kefahaman kita tentang Islam. Kalau kita berjaya lepasi ujian tu in sha Allah besar sangat hikmah yang dapat kita belajar. Orang di sekeliling juga akan dapat belajar. 

Kesimpulan 

Tegur atau tak terpulang pada situasi dan juga perlu tekankan hikmah bila nak menegur. Niat yang baik sesekali tidak akan menghalalkan sesuatu cara. Tiada manusia yang sempurna. Penulisan di atas ni sekadar pendapat Diah, mungkin ada yang tak bersetuju. Itu normal. Kita kan dah bersetuju untuk tidak bersetuju. 

Apa pun kita tegur dan nasihat bukan sebab kita nak tunjuk pandai tapi ianya sebahagian tanggungjawab kita sebagai saudara seagama dan sebenarnya teguran itu lebih kepada nak ingatkan diri kita sendiri. Allah hantarkan peringatan kepada kita melalui orang di sekeliling. Terima atau tidak, berubah atau tidak itu semua dengan izin Allah. 
Wallahualam.