Nama Domain Blog Tamat Tempoh

Rodiah Amir
4

Urut dada bila baca email reminder dari NetKL. Email mesra pengguna yang nak ingatkan tarikh nama domain blog bakal tamat tempoh pada Isnin, May 13, 2024.

Harga domain naik lagi ya. Kali pertama subscribe nak naik taraf domain dari hanyalahdihati.blogspot.com kepada https://www.rodiahamir.com/ adalah pada 13 May 2018.

Sekejap sangat masa berlalu. Dah nak masuk tahun ke tujuh. Kalau dulu mula dengan bayaran sebanyak RM45 setahun.

Sekarang di tahun 2024 dah kena bayar RM60 untuk tempoh domain aktif selama setahun. Mana ada yang maintain je ye tak?


domain-name-expiring-soon



 

Nama Domain Blog Tamat Tempoh

 

Itulah orang kata kan, semua harga barang naik jadi apa yang turun? Tiada ya. Jadi rakyat haruslah redha dan lapang dada je.

Sekarang kena buat pilihan sama ada nak teruskan guna nama domain yang sekarang www.rodiahamir.com atau kalau tak sambung akan jadi rodiahamir.blogspot.com

Ingat lagi dulu, ambil masa yang lama juga sebelum buat keputusan nak tukar domain blog - aku kongsi dekat sini. 

Ikut apa yang diterangkan dalam email, jika biarkan sehingga tamat tempoh dan tidak dibayar, pemilik mempunyai tempoh tangguh selama 20 hari untuk memperbaharuinya.


domain-bill




Jika tidak ataupun terlepas tarikh penting tu, berkemungkinan tinggi selepas itu, anda akan kehilangan domain ini.

Orang akan beli dan kemudian akan buat tawaran kepada umum dengan harga lebih mahal. Jadi sebelum menyesal fikir dengan mendalam.

 


Nama Blog Ada Nilai Sentimental  

Ingat lagi waktu awal-awal menulis dulu bukan niat apa pun. Blog jadi diari online sebab tu banyak entri curahan rasa hati.

Malu okay bila baca penulisan masa muda-muda baru nak kenal dunia. Tapi tak menyesal sebab banyak sangat kenangan dengan blog ni.

Memang ada nilai sentimental tersendiri. Banyak pengalaman dan kenangan yang diabadikan dalam blog. Dengan blog ni jugalah dapat merasa hadiri acara atas nama penulis blog.

Dapat kenal ramai kawan-kawan dan kenal dunia luar dari perspektif berbeza. Walaupun tak banyak mana pengalaman tu, tapi tetap seronok. Kepuasan tu yang penting. 



Review Servis NetKL

Dah nak masuk tahun ke tujuh dengan NetKL semestinya aku puas hati dengan servis yang diberikan. Sepanjang apa yang aku ingat memang tak pernah lalui pengalaman server / domain down. 

Paling suka setiap kali ada masalah, open ticket dan submit kepada mereka dengan sepantas kilat diaorang reply. 


netkl-domain-service



Tidak la kita ditinggalkan survive sendiri. Penting sebab aku ni bukan lah arif bab teknikal jadi kita yakin mereka sentiasa untuk bantu kita. 

Ini review / ulasan tidak berbayar ya. Kita tulis berdasarkan pengalaman sendiri je. Korang yang belum ada domain sendiri, boleh follow tutorial Cara beli domain di NetKL 



Kesimpulan

Sekarang trend menulis, sebab menulis tu agak lari dari landasan. Komitmen juga bertambah jadi nak luangkan masa menulis pun tak banyak. 

Kita tengok macam mana nanti. Nak renew domain atau tidak. Bincang dengan suami dulu lah kan. Ahaks.

Kalau korang renew domain atau tidak? Kalau tidak kenapa ya?

 

Tags

Catat Ulasan

4Ulasan

Kata-kata yang lemah dan beradab dapat melembutkan hati dan manusia yang keras.

Terima kasih sudi comment.

  1. dulu ana pernah juga survey-survey utk beli domain dot com tp sbb pikir mcm blog sendu je, tu yg batalkan niat.. awal-awal dulu nama blog Ana pun lain sbb waktu muda remaja sgt time tu hehehe

    BalasPadam
  2. alamak...tak tahu pula nak bagi pendapat...sebab blog yg dulu pun blogspot je...yang sekarang pun blogspot je...kikiki

    BalasPadam
  3. Kalau memang ada nilai sejarahnya, di renew sajalah kak. Tak apa fee naik.

    Saya pun dah dari 2014 pakai domain dan hosting Krn kalo WP pakai hosting sendiri juga kan. So far selagi saya masih ada, tetap lah akan saya perpanjang. Blog ini dah macam anak saya, saya menulis lama di sini 😄

    BalasPadam
  4. mama pun guna netkl, beli domain dulu pun masih RM45 sebulan. mmg naik harga. tapi support netkl mmg tiptop

    BalasPadam
Catat Ulasan