Kemaskini Blog Sempena Menyambut Tahun 2020

Hi korang. Untuk mengharungi tahun 2020 yang bakal menjelang dan jika masih Tuhan izinkan untuk hidup, jadi aku bersiap sedia kemaskini blog khas untuk menyambut tahun 2020. Masih bergema lagu Wawasan 2020 di gegendang telinga ok. Lagu favourite ketika di bangku sekolah pada satu masa ketika dahulu.

Kenangan lama kan? Momokan kereta terbang, jalan raya in a tube berlingkar di angkasa, no more traffic jam dan paling penting banyak robot dalam kehidupan seharian telah dipasak di dalam otak semua orang. Realitinya? Korang nilai sendiri lah.

December telah menjadi bulan paling busy, bulan paling slow dan bulan paling sikit update entri. Baik entri review, event, mahupun personal. What is wrong with you hah? Ok la kita chill ok. 11 bulan berhempas pulas, bagi peluang lah bulan terakhir tengok balik performance dan check record yang dah performed.




Slowly but surely aku dah tengok blog aku dan sedikit sebanyak dah improves dan betulkan mana patut. Segan seh, bila orang tanya apa niche blog awak? Awak tulis pasal apa? Aku macam krik krik krik. Aku tahu aku dah ada niche tapi belum tahap power dan aku belum yakin dengan apa aku pilih.
Oleh itu, rentetan dari ketidak puasan hati dengan apa yang aku telah buat selama ini aku godek blog semula, betulkan entri, betulkan tag, semak SEO setakat yang aku mampu dan faham. Banyak gila entri aku melalut.

Melalut in contact, bermula 2014 onwards aku suka tulis tentang hati perasaan aku tatkala aku berduka. Masa aku ada masalah aku suka tulis sajak pendek dan post dekat blog. Itu lah cara aku membesar dan lepaskan kesedihan. That’s how, banyak entri aku yang terhasil lebih kepada personal. Tak dilupakan entri resepi dan food review pon banyak sebab aku suka makan.

Masih releven ke Blog di Tahun 2020?

Jadi di bulan terakhir dalam tahun 2019 ni aku kumpulkan semula semangat untuk tengok semula mana yang kurang, tengok niche apa yang sesuai dan tengok masih releven tak kepenggunaan blog di tahun 2020.

Banyak pendapat kata yang blog semakin ketinggalan dan bakal dilupakan. Blog juga bakal dikalahkan oleh platform media sosial yang lain seperti Instagram, Youtube dan juga podcast. Tak relevant dan mana ada orang baca blog dah. Betul ke? Apa pendapat korang?

Personally bagi aku blog masih lagi releven. Masih ramai yang akan cari informasi dan baca pengalaman orang lain sebelum buat sesuatu keputusan. Paling mudah bila plan nak bercuti. Nak survey hotel, apa yang menarik dan apa perlu bawa etc selalunya orang akan cari di internet. Jadi, semestinya blog la akan dirujuk.

Practical atau tak blog depends on niche sesuatu blog. Kenapa aku cakap macam tu? Sebab untuk niche travel contohnya, orang masih dan akan rujuk kepada blow, baca review di internet sebelum diaorang pergi travel. Second niche is makanan, dah jadi trend kan orang nak memasak, nak beli makanan semua rujuk internet terutama bila tiba bulan puasa. Senarai 30 menu buka puasa mesti meletop time tu.

Tidak lah aku kata niche lain tu tak bagus atau tak mendapat sambutan, kan aku kata itu pendapat aku sahaja. Korang boleh bersetuju untuk tidak bersetuju ya.

Apa Aku Buat Dengan Blog Aku?

Berbalik kepada cerita kemaskini blog tadi, antara perkara yang aku telah berjaya lakukan selama 3 minggu (Sabtu & Ahad) ialah kemaskini tag, update content, dan check saiz gambar. Hanya pada hari Sabtu dan Ahad aku bebas nak update sebab Celcom telah allocate weekends data jadi rugi la kalau aku guna weekdays data. Begitu.

#1 Kemaskini Tag – Buang mana tag yang mengarut dan cuba create tag yang nampak lebih elok, kena dengan niche dan kena dengan keyword. Alah muntah kalau sebut pasal keyword ni sebab aku tak pernah habis belajar pasal good keyword.

#2 Update Content – Apa yang berlaku adalah tahun-tahun sebelum ni banyak entri aku post dekat blog adalah blog yang kurang dari 200 patah perkataan sedangkan artikel yang bagus kena tulis panjang-panjang dan ada isi. Entri yang pendek ni la yang tak berapa bagus untuk blog. Korang gali lah lagi pasal ni ya. Aku pun masih belajar. Apa aku buat, mana aku boleh update dan tambah isi aku buat. yang mana mengarut dan tak relevent aku delete saja lah.

#3 Saiz Gambar – Antara masalah utama blog aku ialah page speed dan salah satu sebab dia ialah terlalu banyak gambar bersaiz besar aku masuk ke dalam blog. Dulu mana tahu nak kecilkan saiz gambar semua ni. Main buat je, sekarang dah faham jadi kena lah check entri yang buat page aku lambat loading.

Satu perkara yang aku belajar, semakin banyak aku dapat ilmu tentang blog ni, rupa-rupanya semakin banyak aku sedar yang aku tak tahu banyak benda. What? Faham tak? Buat-buat faham saja lah ya. Tentang Adsense, tentang SEO, tentang Keyword. Hoi banyak lagi lah. Untuk Menyambut Tahun 2020 dan sebagai persiapan aku dah listkan azam aku untuk blog.

Salah satu ialah nak jadikan blog sebagai medium aku berkongsi kebaikan. In sya Allah, aku dah lama bercadang nak tolong kawan-kawan yang berniaga untuk aku promot business mereka dalam blog aku. Semoga cita-cita aku yang tak seberapa ni dipermudahkan Allah.

5 Comments

Kata-kata yang lemah dan beradab dapat melembutkan hati dan manusia yang keras.

Terima kasih sudi comment.

  1. saya setuju blog masih relevan..ramai yg cari maklumat dekat google lagi kan

    https://kalsium2u.com/2019/11/susu-kulit-muda-cantik-anjal-tips-remaja/

    ReplyDelete
  2. Tahniah
    semoga blog terus berinspirasi

    ReplyDelete
  3. bagi aku personal blog still relevan sebab jenis cam aku suka baca sesuatu yg personal story, tak sama dengan yg sdg viral, suka personal opinion dari org biasa sebab tak hypocrite. eh sis faham ke apa aku tulis ni, cam bebelit je 🤣🤣🤣 eh buat2 faham je lah, teruskan berbelog!

    ReplyDelete
  4. Yang no 1 tu sha ada buat aritu.. Sha sikitkan je tag-tag yang ada tu..

    ReplyDelete

Post a Comment

Kata-kata yang lemah dan beradab dapat melembutkan hati dan manusia yang keras.

Terima kasih sudi comment.

Previous Post Next Post