Celebrate Birthday Airis Lima Tahun Kalendar Hijriah

Rodiah Amir

Semalam sepatutnya keluar celebrate birthday Airis yang ke lima tahun. Kami berjaya keluar tapi tak berjaya celebrate seperti yang dirancang. 

Berjaya keluar bermaksud semua orang meninggalkan rumah dengan perasaan gembira dan muka yang ceria tanpa ada tangisan mahu pun suara petir mama yang keluar. 

Semenjak anak-anak meningkat usia banyak betul cabaran perlu diharungi sebelum berjaya keluar dari rumah. 

Merengek tak suka pakai baju mama abah pilih, tak nak ikat rambut nak biar je rambut lepas lurus. Nak bersolek macam mama dan banyak lagi senarai.

Begitu ya cabaran. 


Birthday-treat


Celebrate Birthday Airis Lima Tahun Kalendar Hijriah

Berbalik pada cerita celebrate birthday. Kisahnya minggu lepas naik notifikasi dekat handphone pemberitahuan hari lahir Airis mengikut bulan Islam, kalendar Hijriah. 

Kalau ikut kalendar Gregori tarikh lahir dia jatuh pada bulan Januari. Kebetulan dia terdengar perbualan aku dan suami waktu aku bercakap di telefon. 

Airis melompat kegembiraan bila dapat tahu. Untuk kanak-kanak sebaya Airis, sambutan hari lahir adalah hari dia diberikan hadiah, menjadi tumpuan dan pendek kata hari dia paling gembira.

Seperti dijangka dia tak henti-henti ingatkan abah dia supaya bawa pergi makan dan nak beli kek. Sebelum ni dia dah merajuk dengan abah dia sebab tak belikan kek. 


birthday-celebration


Makan Di Gula Cakery café KL East Mall. 

Kami layankan saja permintaan dia nak keluar makan dan cari kek. Suami ajak makan di Gula Cakery café dalam KL East Mall. 

Dah lama teringin nak makan dekat sini disebabkan dessert yang memukau mata kami sekeluarga. Ada banyak pilihan, cantik dan semua kelihatan sedap. Meriah hiasan, tak kedekut langsung bahan-bahan dia guna. 

Kebetulan waktu kami makan ada keluarga yang sambut hari jadi. Staff café bawa kek dan lagu birthday dimainkan. Semua orang nyanyi bersama-sama sambil tepuk tangan. 

Meriah dan sporting masing-masing termasuk pelanggan. Waktu ni Airis dah tarik muka. Nak mula merajuk la kononnya. 

Tapi yang kelakarnya memang awal-awal plan nak makan dessert tapi berlaku sebaliknya. Oleh sebab nak elak pembaziran, kami tangguhkan nak pesan kek. Risau membazir. 

Ternyata semuanya benar belaka. Lepas masing-masing selesai makan semua tersandar kekenyangan. Jadi memang tak pesan kek dan kami terus keluar lepas selesai makan. 

Barisan orang beratur panjang dekat depan kedai. Orang datang untuk minum petang dan terus dinner agaknya. 

Keputusan bijak datang ke sini sekitar jam tiga petang, waktu orang dah kurang berebut waktu lunch. Pengalaman makan di Gula Cakery café amat menyenangkan kecuali disebabkan beberapa perkara. 

Muzik mereka mainkan aku rasa agak kuat. Lagu yang dipasang pula bukan taste kami jadi agak mengganggu. Pelanggan pula ramai dan masing-masing berborak macam tak ingat dunia. 




Ada pasangan berhampiran kami, selang sebuah meja dengan kami, lelaki tu berborak macam borak dekat pasar. Kuat sangat dia bercerita dan bila gelak memang kuat sangat. 

Tapi kami fahamlah sebab cuti hujung minggu. Semua orang teruja nak keluar bergembira. Suami kata sebab tu orang yang ada duit dia bayar dan pilih tempat makan yang aman, tempat makan yang dia selesa boleh enjoy food dan persekitaran. 

Sedar kami golongan yang sedang-sedang je jadi baiklah kita fokus apa yang kami ada. Anak-anak memang enjoy makan dekat sini. 

Sumpah makanan dekat Café Gula Cakery sedap mengikut tekak aku. Ini berdasarkan menu yang aku pilih dan pastinya aku nak repeat lagi di masa hadapan. 

Menu dekat Café Gula Cakery lengkap sebab ada main, starter, dan juga dessert. Dari segi pilihan memang lengkap. Bijak otak owner dia. Nanti aku ceritakan di entri khas. 


Birthday-cake


Beli Kek Celebrate Birthday Di Rumah

Berbalik pada cerita celebrate birthday Airis, untuk tidak mengecewakan dia sebelum balik kami bawa dia pergi beli kek. 

Sengaja tak beritahu nak buat kejutan tapi dia cam jalan ke kedai kek selalu kami beli. Kedai kek viral di Wangsamaju. Budak kecil tu teruja sangat. 

Airis request supaya kami nyanyikan lagu Happy Birthday dan dia nak potong kek sendiri. Dia rasa dia dah besar agaknya. 

Simple je tapi beri kenangan manis untuk dia. Bila anak-anak gembira automatik ibu ayah pun gembira. Sampai je rumah terus ajak dia potong kek sementara masing-masing pakai baju elok. 

Untuk Airis anak mama abah. Membesar jadi anak solehah, jadi harta keluarga dunia akhirat. Berjaya capai segala impian dan senantiasa berada di bawah rahmat Allah.