Beli Langsir Di Nilai 3 – Kedai Langsir Top Collection

Rodiah Amir
6

Cuti Thaipusam lepas Diah balik kampung bawa emak beli langsir raya di Nilai 3. Gedung beli belah pilihan ramai kerana harga barang yang murah dan pilihan yang banyak.

Tahun ini sedikit teruja sebab emak betul-betul bersemangat nak sambut Raya. Dari awal dah ingatkan anak-anak supaya balik suruh cat rumah dan nak tukar langsir.

Merasa Raya awal tahun lepas - Raya Terperanjat sebab raya awal dari tarikh dalam kalendar.

beli-Langsir-raya


Beli Langsir Di Nilai 3 – Kedai Kain Langsir Top Collection

Setelah beberapa tahun tak dapat beraya macam biasa, dan semenjak itu juga lah langsir rumah emak tidak pernah ditukar. Jadi ini lah tahunnya kita tukar langsir baru.

Kami beli langsir raya di Kedai Kain Langsir Top Collection yang terletak di Nilai 3. Nak mudah waze saja nama kedai. Insha Allah jumpa. 

kedai-langsir-top-collection


Semakin menginjak usia ni, apa saja kemahuan emak mesti kami adik beradik berusaha sebaik mungkin nak tunaikan. Bila emak semangat, anak-anak pasti wajib lebih semangat.

Cepat betul waktu berlalu. Sedar-sedar dah tak lama nak puasa. Memang jadi kebiasaan keluarga Diah mesti akan buat persiapan awal nak sambut Ramadan dan juga Hari Raya.

Bukan apa kalau semua persiapan nak buat waktu bulan puasa alamatnya memang tak sempat siap la. Kalau boleh masa bulan Ramadan nak fokus pada ibadah je.

Risau badan penat, fokus tu lari.


Beli langsir raya Di Nilai 3 Murah & Cantik

Kami pilih untuk shopping langsir di Nilai 3 sebab boleh beli langsir siap jahit dan ikut pengalaman adik yang pernah pergi, ada juga kedai yang tawarkan servis jahit langsir siap dalam masa satu jam.

Memang fikir nak yang mudah je. Pilih corak dan warna langsir pilihan kemudian upah je kedai untuk jahitkan. Hilang satu beban. Kalau dulu memang emak akan jahit langsir sendiri.

pilihan-raya-langsir

Jahit asal boleh nama dia, asalkan boleh gantung. Agaknya kalau emak ada peluang belajar menjahit mesti emak jadi pereka fesyen dah sekarang,  

Dulu, waktu nak raya segala persiapan baik dari buat kuih, jahit baju kurung sehinggalah kain langsir semua emak buat. Rindu betul nak pakai baju kurung emak jahit.


Kedai Kain Langsir Top Collection

Plan asal nak ke Nilai pada hari Sabtu tapi kami batalkan hasrat dan pergi sehari awal. Risau bertembung dengan orang ramai.

Tepat pilihan kami sebab waktu kami sampai sekitar 11 pagi, Nilai tu lengang. Cuaca mendung dan selang seli dengan hujan gerimis.

Dari KL lagi Diah dah rancang nak jalan ke beberapa kedai dan buat perbandingan. Takut menyesal la kononnya. Tapi tak semua kita rancang tercapai kan?


shopping-langsir-raya


Begitu juga dengan kisah kami. Dengan keadaan kesihatan emak yang tak larat berjalan lama jadi kami pilih kedai yang tertentu sahaja untuk singgah.

Kedai pertama (Kedai Kain Langsir Top Collection) tulah yang kami terus beli. Lagipun pilihan langsir yang ada menepati selera emak. Pekerja yang layan kami tu ramah dan tauke langsir sehabis baik buat tawaran yang rasanya rugi kalau tak beli.


Tip Beli Langsir di Nilai 3

Langsir emak dapat lebih dari 50% diskaun memandangkan emak menjadi pelanggan pertama pada hari tu. Rezeki emak.  Dari harga RM78 semeter, kedai tawarkan diskaun menjadi RM35 semeter sahaja.

Jadi kalau nak dapat harga langsir murah memang salah satu tip dia ialah datang awal dan jadi pelanggan pertama.

Selain itu antara faktor lain yang menyumbang kepada harga langsir murah atau pun mahal ialah fabrik dan juga jenis cangkuk.

Untuk yang nak beli langsir, perkara wajib tahu adalah ukuran langsir rumah korang. Pastikan ukuran tepat. Boleh juga tunjukkan gambar tingkap ataupun pintu.

Lebih mudah sebab pekerja kedai akan beri anggaran langsir dan cadangkan yang terbaik untuk korang.

Untuk pilihan cangkuk pula ada dua. Harga juga berbeza setiap satunya. Cangkuk besi dan rod. Sebelum ni emak memang guna langsir cangkuk besi tapi tahun ni tukar selera nak pakai langsir rod pula.

Upah menjahit langsir cangkuk besi lebih murah berbanding dengan rod. Kalau guna rod, langsir akan dijahit dengan ring. Boleh guna rod besi ataupun kayu.

pasang-langsir-raya-rumah-emak


Jahit Langsir Siap Dalam Satu Jam

Lepas hampir dua jam ulang alik dalam kedai akhirnya urusan kami selesai pilih langsir idaman hati emak. Macam tak sangka pun ya sampai dua jam kami buat pilihan dan tawar menawar.

Selesai buat bayaran, kedai akan mula menjahit. Awal-awal lagi kedai dah ingatkan mereka perlukan sekurang-kurangnya tiga jam memandangkan tukang jahit akan berhenti solat Jumaat.

Kalau ikut dalam promosi kedai, sepatutnya langsir siap jahit dalam satu jam sahaja. Tapi kami faham la keadaan mereka.

Sekitar empat petang kami datang semula ke kedai dan waktu tu pekerja tengah pasang ring dan lipat langsir emak.

Alang-alang tu kami beli langsir rumah sendiri juga. Tahun ni kami elak buat persiapan raya last minute. 

langsir-siap-jahit


Lega sangat langsir dijahit elok dan kami puas hati dengan hasil kerja berkualiti. Berbaloi dengan harga yang dibayar.  

Kalau nak cari langsir murah memang Nilai 3 adalah pilihan yang tepat. Banyak kedai, banyak pilihan dan corak pun cantik dan terkini.

Beli-Langsir-Di-Nilai-3


langsir-raya


Apa pun beli ikut bajet masing-masing. Kalau cukup tenaga, buatlah perbandingan antara kedai. Jadi pelanggan yang bijak.

Bagi Diah pula, bukan setiap tahun emak akan beli langsir baru. jadi ada peluang ni saja layankan kehendak emak.

Kesimpulannya, berbaloi sangat beli langsir raya di Nilai 3. Jimat masa, tenaga dan wang ringgit. Kerja jadi mudah sebab boleh terus jahit langsir. Selamat membeli belah. 

Catat Ulasan

6Ulasan

Kata-kata yang lemah dan beradab dapat melembutkan hati dan manusia yang keras.

Terima kasih sudi comment.

  1. Ammi mmg plan nak ke Nilai 3 beli langsir sbb tahun ni buat kali pertama beraya di Seremban. Dulu arwah mama duduk...lainlah selera langsir dia dengan kita kan..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betul. Ada rumah sendiri ikut selera sendiri, suami isteri

      Padam
  2. haah betul tu buat persiapan awal sblm puasa sng nti masuk ramadhan fokus ibadah je :)

    BalasPadam
  3. bestnya kalau dapat shopping kat nilai 3. pernah pergi sekali je, beli kain baju kurung, cantik sesangat, sampai sekarang masih elok dlm lemari sebab dah tak muat! hahahahaa

    BalasPadam
Catat Ulasan