Kelebihan Dan Tip Guna Planner Dalam Kehidupan Seharian

Rodiah Amir
6

Sepatutnya plan nak kongsi tentang Planner 2024 adalah pada hujung tahun lepas. Lepas tu asyik la terlupa.

Hujung tahun lepas selamat beli Planner sempena nak sambut kedatangan tahun baru. Korang jenis suka guna planner tak?

Kalau ya perkongsian kali ini mungkin bermanfaat. Belajar dari tahun lepas, dah serik nak beli planner yang mahal tapi end up guna tak sampai separuh pun.

Salahkan diri sendiri sebab membazir. Huwaa. Jadi tahun 2024 nekad nak beli yang praktikal dan nipis sebab kebanyakkan plan atau jurnal Diah lebih selesa catat dalam excel.


Planner-2024





Kelebihan Dan Tip Guna Planner Dalam Kehidupan Seharian


Walaupun dah hampir sebulan masuk tahun baru rasa valid lagi kalau nak kongsi. Untuk entri kali ini Diah nak kongsikan kelebihan dan tip guna planner.

Planner yang Diah beli ni simple tapi lengkap. Berdasarkan pengalaman yang sudah, planner ni lengkap sangat dan memenuhi keperluan untuk Diah rancangan masa depan. Ha gitu.

Untuk track perkembangan harian Diah catat di Excel dan urus masa guna Google Calendar.  Untuk tulis target mingguan, bulanan dan tahun Diah selesa tulis dalam planner.

Tahu tak yang ramai tokoh yang berjaya rajin tulis dan rancang impian mereka sebab tu mereka berjaya - cuba tiru jadual orang berjaya ni. 





Kelebihan Menggunakan Planner Dalam Hidup

 

#1 Susun Atur Hidup

Planner akan membantu korang menguruskan kerja dan mengatur kehidupan seharian korang dengan lebih baik dan teratur.

 

#2 Fokus

Planner membantu korang lebih fokus untuk capai apa yang korang tetapkan. Segala perancangan bermula dengan perancangan dan kemudian disusuli dengan tindakan.

 

#3 Jadi Pembantu Peribadi

Planner akan menjadi pembantu peribadi yang akan catat segala perkara penting yang anda perlu selesaikan. Manusia ni sifat dia mudah lupa, cara untuk tidak bebankan otak adalah dengan mencatat pada buku / planner.


action-plan-planner

 


#4 Jurnal Pembangunan Diri

Planner sebagai bukti diri korang melakukan perubahan memajukan diri. Penting untuk mencatat peringatan, kemajuan diri sendiri. Boleh baca semula di hujung tahun nanti.

 

#5 Sumber Motivasi

Semangat nak berjaya, sikap rajin tu akan sentiasa berubah-ubah. Jadi penting untuk ada planner untuk kita rujuk bila Tengah ‘down’.  Baca semula perkara yang kita tulis dalam planner sebagai penguat semangat.

 




Tip Guna Planner Atur Kehidupan 

Paling penting pilih planner yang korang SUKA dan yakin boleh guna semaksimum mungkin. Pilih juga isi kandungan yang menyeluruh.

Planner ni banyak jenis dan juga saiz. Kalau korang kreatif buat je sendiri planner. Banyak je software yang percuma boleh buat template sendiri.

Antara jenis planner yang wujud di pasaran; bullet, spiral, ring binding, blank, grid, dotted. Tak cukup dengan tu, beli sticker dan guna warna untuk hias planner korang.

Jangan semangat je beli planner lepas tu tak tulis dan letak tindakan pun. Itu paling sedih ya.

 

 

Review Planner by MommyHappy Group


Pujian harus diberikan kepada pencipta planner ni sebab dia berjaya kumpulkan semua perkara penting dalam satu buku dan jadikan planner ni menarik.

Isi kandungan teratur, kertas berwarna-warni dan berkualiti. Saiz planner ni sedang elok dan tidak terlalu tebal. 

Paling syok harga RM10 sahaja. Beli dari shop ini. 

Jadi mudah nak bawa, simpan dalam beg. Ini untuk mereka yang suka angkut planner ke mana saja. Ada empat design cover pilihan dan Diah pilih warna Hitam.

Hitam kan warna misteri. Untuk yang tak tahu nak tulis apa dalam planner korang tak payah risau sebab dalam ni disediakan kotak tinggal korang nak isi je.


stress-free-planner


Secara tak langsung dia bagi kita guide line cara nak tulis apa kita nak capai. Ini part saya yang paling menarik perhatian Diah.

Kiranya waktu kita isi maklumat tu kita akan kenal diri sendiri. kena fikir kekuatan diri, apa yang buat diri kita unik, perancangan masa depan dan banyak lagi lah.

Bonus: planner ni juga ada bab merancang kewangan dan monthly plan diet. Ada juga seksyen untuk release stress (crossword, maze, sudoku, colouring).

 

Kesimpulan 


Semoga entri Kelebihan Dan Tip Guna Planner Dalam Kehidupan Seharian dapat memberi sedikit sebanyak manfaat terutama untuk korang yang guna palnner. 

Dah ada planner cuba buat sehabis baik capai apa kita target.


Catat Ulasan

6Ulasan

Kata-kata yang lemah dan beradab dapat melembutkan hati dan manusia yang keras.

Terima kasih sudi comment.

  1. sy guna diary planner ofis bagi.. tu pun utk buat catatan kelas je... yg bagusnya planner yg diah pakai ni siap ada goal & action plan lagi... tp mmg bagus kalau org yg sistematik ni... bak kata pepatah mat salleh, if u fail to plain, u plan to fail

    BalasPadam
    Balasan
    1. Saya pon baru setahun jagung guna planner kak. bila letak goal tu nampak sikit la arah tuju

      Padam
  2. Cie sejenis yang tak boleh konsisten menulis planner. Haha. Beli sebab cantik. Lepas tu tulis la sikit2. Belum habis tahun dah malas.

    BalasPadam
  3. Saya tuh kalo planner susah nak commit 😄. Awal2 memang semangat nak isi. Tapi makin lama, makin lupa 🤣. Makanya saya lebih cocok dengan digital planner atau digital calender kak.krn memang saya sentiasa pegang gadget. Jadi LBH selalu dibuka dan dilihat serta di update semua plan saya saat itu 😄

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sama la kita. digital memang tak boleh tinggal. Tapi selalu jadi digital kadang-kadang ada crash jadi back up di buku saja

      Padam
Catat Ulasan