Hukum Guna Duit Raya Anak

Rodiah Amir
1

Musim raya ni anak-anak kecil la golongan paling gembira sebab dapat duit raya. Inilah waktu yang paling di nantikan oleh anak-anak kecil sebab nak kumpul duit raya. 

Ada juga anak-anak yang bertanding siapa dapat duit raya paling banyak dan dah ada perancangan sendiri nak beli barang kesukaan masing-masing. 

Hukum Guna Duit Raya Anak 

Sebagai ibu bapa, kitalah yang harus membimbing dan menasihatkan anak-anak kita supaya tidak boros dalam berbelanja. 

Macam tahun-tahun sudah hal pengurusan duit raya anak-anak akan jadi tanggungjawab akak. Anak-anak pun dah faham sangat bila dapat je duit raya dari tuan rumah akan segera di masuk kan ke dalam beg tangan mama. 

Mama secara automatiknya menjadi pemegang amanah sementara sebab bila sampai je ke rumah anak-anak akan bertanya ke mana pergi duit raya mereka. 

Anak-anak sekarang bijak ya. Anak-anak dah kenal duit dan nilainya.


BOLEH ke GUNA DUIT RAYA ANAK
credit google image

Haram Guna Duit Raya Anak

Kalau nama nya pemegang amanah sementara maka haram hukumnya jika ibu bapa menggunakan duit raya anak-anak. 

Berdosa jika kita salah guna untuk kepentingan diri sendiri. Jika ibu bapa dalam keadaan terdesak dan terpaksa menggunakan duit raya anak-anak, dibolehkan untuk meminjam namun wajib dibayar semula. 

Kira berhutang dengan anak sendiri. Hutang wajib dibayar. Akak sendiri pernah pinjam sekejap lepas tu memang bayar semula malah bayar lebih dari di pinjam. 

Yang jadi salah tu bila pinjam beli rokok, pinjam beli perhiasan diri. 

Ustaz Azhar Idrus (UAI) juga pernah menjawab isu yang sama dalam ceramahnya. 🔊

"Perkara ini selalu berlaku dalam masyarakat kita. Ada yang menggunakan duit raya anak-anak untuk membeli sport rim, spoiler dan lain-lain. 

Haram guna duit raya anak-anak untuk kepentingan diri. Namun boleh gunakan duit raya anak-anak sekiranya dalam keadaan terdesak seperti bekalan elektrik hendak dipotong sebab tak bayar. 

Yang mana masalah itu juga akan mendatangkan kemudaratan kepada anak-anak. Jadi boleh gunakan duit raya anak-anak untuk membayar bil elektrik. 

Walau bagaimanapun ia perlu dibayar segera." katanya.
Tags

Catat Ulasan

1Ulasan

Kata-kata yang lemah dan beradab dapat melembutkan hati dan manusia yang keras.

Terima kasih sudi comment.

  1. Sha duit raya anak memang asingkan.. Kalau terguna pun, memang akan ganti balik..

    BalasPadam
Catat Ulasan