Rakaman Live TikTok Kena Curi, Fake Seller

Rodiah Amir
6

Hati-hati dengan fake seller yang tengah giat rekod live TikTok orang lain dan guna untuk kepentingan sendiri.

Pesanan ni khas untuk anda yang suka beli barang, suka shopping sewaktu live di TikTok Shop. Dah jadi trend sekarang ada fake seller/ scammer yang mencuri rakaman live di TikTok. 

Fake seller ni akan rakam live seller lain dan kemudian gunakan rakaman tersebut untuk sesi live dia pula. 

Curi-Rakam-Live-TikTok


Rakaman Live TikTok Kena Curi, Fake Seller

Sebelum ni pernah tengok video awareness tentang fake seller ni tapi masa tu rasa macam tak serius mana. 

Contoh; seller pertama akan buat live pada petang Jumaat, jadi fake seller (Seller kedua) akan rakam dan guna video rakaman tu & buat live pada hari lain. 

Begitu gigih dia rakam dan kemudian dimainkan semula video yang dia rekod tu. Pendek kata guna untuk kepentingan sendiri. Semestinya tak dapat kebenaran lah. Menipu tu dah memang confirm lah. 

Orang business menjual di TikTok


Tak Sengaja Masuk Dalam Live Rakaman

Berbalik kepada aktiviti fake seller yang guna video live orang lain tadi. Perkara ni betul-betul terjadi dan berlaku depan mata aku sendiri. Sebenarnya secara tak sengaja termasuk dalam live fake seller ni. 

Macam biasa bila bosan dan perlukan hiburan aku akan masuk ke TikTok dan layan live. Mana aku berkenan aku support je sambil membeli. 

Kebetulan aku masuk dalam live fake seller yang menyamar menjual tudung bawal satin yang aku memang suka dan dah add to cart pun. 

Perkara pertama yang aku perasan seller ni sesuatu sangat ialah harga tudung yang di pin sewaktu live sangat-sangat murah. 

Harga asal tudung bawal satin ialah RM18, biasanya kalau seller yang betul dia akan open harga sewaktu live lebih murah iaitu pada RM12 atau RM12.90 sepasang. 

Tetapi fake seller ni dia jual tudung bawal satin semurah RM6 sehelai. Jangan tak percaya dah ada pun yang tertipu dan buat bayaran. 


Scammer-Tiktok


Kenalpasti Live TikTok Oleh Fake Seller

Jom aku terangkan lebih lanjut ciri-ciri fake seller di TikTok. Kalau diteliti memang banyak lah benda tak betul boleh kita perasan. 

Perkara pertama kena alert adalah kawal diri supaya tidak terlalu teruja bila jumpa seller yang tawarkan harga menjunam.  

Dari segi harga, biasanya barang akan dijual pada harga tak masuk akal. Tapi tak dinafikan memang betul-betul ada seller jual murah. Tapi jarang. 

Sentiasa alert dan baca comment sewaktu live. Kalau seller respond soalan, comment atau permintaan dari mereka yang tengah tengok live kira okay lah. 

Ini tidak. Lain penonton tanya lain yang seller jawab. Namanya pun rakaman. 


Fake-seller-Tiktok


Apa yang menyeronokkan dekat TikTok ialah komuniti dia yang suka tolong menolong dan tindakan pantas untuk bertindak.

Nak jadi affiliate di TikTok untuk tambah duit poket pun boleh sangat. Tak perlu modal pun. Masa aku dapat tahu tentang fake seller ni pun sebenarnya hasil audience yang kecoh dekat comment. 

Masing-masing ingatkan supaya tak suppot mahupun beli dari fake seller tu. Tapi sedihnya ada juga yang dah buat pembayaran pun. 

Tak pastilah sama ada pembeli akan dapat tudung betul atau tudung berbeza kualiti atau lagi teruk tak dapat apa-apa langsung. 

Ada yang kata fake account ni orang dari luar negara. Wallahualam. Ah naya kan? 


Kesimpulan

Jadi tak kisah dekat mana-mana pun cuba elak untuk jadi mangsa. Semakin hari semakin ramai dah beralih arah kepada TikTok shop. 

Content creator pun menggunakan TikTok sebagai lubuk buat duit selain mempamerkan hasil kerja mereka.  

Bagusnya pembeli dah ada banyak platform untuk membeli belah di atas talian. Tidaklah dimonopoli oleh satu pihak sahaja kan? 

Ikutlah mana satu yang kita rasa murah, barang selamat cepat sampai, dapat postage percuma itulah jadi pilihan kita. 

Cuma, jadilah pengguna yang bijak. 


Catat Ulasan

6Ulasan

Kata-kata yang lemah dan beradab dapat melembutkan hati dan manusia yang keras.

Terima kasih sudi comment.

  1. bahayanya macam ni, VM belum pernah beli di tiktok shop

    BalasPadam
    Balasan
    1. Elak la beli nanti asyik nak shopping je hiihih

      Padam
  2. mama takde ilmu tiktok nak buka pun tak pandai.. tp lain mcm org penipu skrg ni ye

    BalasPadam
  3. Oh, bahaya jugak ye tiktok live ni. Ingatkan genuine sebab nama pun live tapi rupanya guna recorded video. Bahaya..bahaya..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sebelum nak beli baik periksa profile seller dan alert dengan semua

      Padam
Catat Ulasan