Tingkatkan Pageview Blog - Tukar Template

Rodiah Amir
7

Selepas sebulan tukar template blog yang barulah ada perubahan dan kenaikkan untuk pageview blog Rodiah Amir. Kalau tidak sebelum ni pageview aku nak capai dua ratus sehari pun tenat sangat. 

Tak pasti disebabkan oleh perubahan enjin carian Google atau template blog aku memang bermasalah. Awal-awal aku menahan sabar dengan sangkaan semuanya akan kembali pulih macam biasa. 

Tapi tidak ya. Sehinggalah awal bulan Ogos lepas aku ambil keputusan untuk tukar dan guna template blog yang aku download secara percuma. 


Tingkatkan Pageview Blog, Tukar Template

Template blog sebelum ni adalah template aku beli dari seorang blogger. Ada lah dalam setahun lebih aku guna. Kira okay lah. Aku puas hati. 

Selain tukar template ada juga part lain yang aku baiki. Mana yang mudah nak buat itulah aku fokuskan. Sehingga sekarang aku masih lagi cuba improve mana yang aku faham. 


tukar-template-blog-naik-pageview



Pageview Blog Pulih Lepas Tukar Template Blog

Dalam kes aku Alhamdulillah kaedah ni berjaya. Elok je lepas aku tukar blog dan buang widget yang tak perlu, pageview blog aku menunjukkan perubahan. 

Pemlihan template juga main peranan penting. Kena cari yang mesra SEO. Nak pilih template yang kena dengan jiwa dan sedap mata memandang pun ambil masa juga. 

Jadi pilih elok-elok supaya tak menyesal. Tengok jelah pageview aku mendatar sebelum aku tukar template blog. Waktu tu down tu tak usah cakap. 

pageview-blog


Cara Naikkan Pageview Blog

Dalam artikel kali ni aku kongsikan cara untuk naikkan pageview blog selepas tukar template blog. Semua cara yang aku buat adalah berdasarkan try and error dan kesesuaian blog. 

Banyak lagi cara lain dan semestinya bukan semua blog hadapi masalah yang sama. Mencabar nak baik pulih blog tapi dalam masa yang sama puas hati. 

Untuk korang yang ada masalah pageview blog rendah disebabkan template blog boleh baca perkongsian aku ni. Mana yang baik boleh ambil. 


#1 Semak Kelajuan Blog, Berat Loading Terlalu Lama

Antara masalah utama blog aku adalah blog berat. Nak tengok ketepatan blog kita berat atau tidak, boleh semak kelajuan blog guna pagespeed insights. 

Macam-macam sebab yang boleh sebabkan blog kita lambat nak loading. Antaranya ialah widget yang terlalu banyak dan juga saiz imej yang kita upload. Imej memainkan peranan yang besar bila bercerita tentang kelajuan blog. 

Aku ada terbaca perkongsian kawan-kawan blogger yang galakkan untuk muat naik imej guna format webp berbanding jpeg dan png kerana ianya lebih ringan. 

Aku guna website online image tool sebab boleh convert png ke webp secara percuma sahaja. Sudah menjadi SOP aku tiapkali terbitkan artikel bergambar wajib tukar kepada format webp. 

Kebiasaan aku akan follow checklist tukar template blog untuk pastikan aku tak buat silap bila pasang template baru. 



#2 Tetapan Lazy Load Offscreen Images

Lazy load offscreen images ni aku baru praktikkan setiap kali tulis artikel. Fungsi dia tak lain tak bukan untuk meningkatkan kelajuan blog dan masih lagi berkaitan dengan saiz imej.

Kalau wordpress mudah sebab ada plugins sendiri, tapi blogspot kena buat secara manual. Itu secara kasar apa yang aku faham. Boleh baca lebih lanjut berkenaan - lazy loading offscreen. 

Ada dua cara nak buat tetapan untuk Lazy load offscreen images. Pertama ialah melalui tetapan Javascript dan kedua ialah dengan letak kod loading="lazy" setiap kali kita upload gambar. 

Aku pilih cara kedua dan jujurnya memang agak leceh nak buat tetapi berbaloi. Dapat tengok perubahan lepas masukan kod loading="lazy". 


#3 Baiki Masalah Google Search Console

Rasanya pasti ramai dah daftar blog dengan Google Search Console kan? Penting sebab boleh tengok performance blog dekat situ. 

Walaupun bukan semua item dalam tu aku faham tapi atleast dapat lah idea apa perlu dibaik pulih. Kebiasaan aku akan tengok di tab ‘overview’ dan klik ikut suka hati nak kenal pasti apa masalah. 

Bukan sikit kadang beribu artikel yang tak cun dari segi SEO. Yelah dulu menulis main ikut suka je. Sekarang je baru ada kesedaran sikit. 

Boleh semak performance blog ikut tutorial ni. 


Kesimpulan 

Banyak aspek perlu dilihat untuk baiki masalah pageview blog. Bukan kerja senang tapi bukan lah mustahil untuk dilakukan. Pendapat aku sendiri, asalkan dapat kawal blog dari jadi teruk dah dikira okay. 


Tags

Catat Ulasan

7Ulasan

Kata-kata yang lemah dan beradab dapat melembutkan hati dan manusia yang keras.

Terima kasih sudi comment.

  1. sharing is caring 😅 😅 terimakaseh

    BalasPadam
  2. Info yang menarik, memang kalau cepat loading kita pon seronok nak baca kan. Boleh la VM cuba. Btw VM follow sini ya :D

    https://vanillamaple.blogspot.com/

    BalasPadam
  3. bukan senang nk jd blogger.. haha mcm2 kena try and error

    BalasPadam
  4. kalau artikel ada rank di Google pada tempt cantik ..memang ada trafik masuk secara organik

    BalasPadam
Catat Ulasan