Idea Jamuan Akhir Tahun Sekolah Anak

by - November 24, 2017


Assalamualaikum,

Semenjak anak dah memasuki alam persekolah wapaupun hanya taski/tadika maka kami sebagai parent dah merasai la segala jenis panik menyediakan barang yang diminta cikgu untuk aktiviti sekolah (kire mintak malam ni, esok kena bawak ke sekolah) urut dada mama macam ni. Jamuan kelas akhir tahun, jamuan birthday, hari sukan, hari kecemerlangan dan banyak lagi.

Semua aktiviti yang aku sebut atas tu perlukan idea dan masa yang mencukupi ye. Kalau tahun lepas first time nak hadap semua tu memang kami sediakan yang termampu la. Macam jamuan agak last minit tahu sudahnya buatkan sandwhich kalau tak silap.

Jadi tahun ni memang bersiap sedia supaya anak bangga dengan mama sendiri. Anak akan excited dan tersenyum bangga ya walau bawa apa sekalipun. Jadi mak bapak kena tunjukkan effort nak prepare sambil bersedekah.

Ok memandangkan aku memang kurang berkenan kalau anak balik bawak makanan ringan dan segala jenis coklat sudah semestinya aku bantah habis-habisan kalau nak sedekah makanan ringan dan segala gula-gula. Memang cantik dan budak-budak gembira kalau dapat tapi lepas tu confirm anak-anak akan bertukar jadi hyper. Kasihan pula cikgu nak layan.

Aku ada terbaca satu entry cikgu sekolah bagi cadangan apa boleh diberi pada hari jamuan:

Angpow/duit
Alat tulis
Buah-buahan
Susu kotak

Yang atas ni memang dia bagi galakkan besar untuk kasi. Kalau makanan memang berlambak orang sedekah. Dan sudah semestinya dia tak galakkan makanan ringan. Dan aku pulak kali ni bercadang nak sedekah makanan rasanya. Kalau jadi in sha Allah nak sedekah:

Air kotak
Dadih
Muffin coklat

Oleh sebab mak buyong masih mood rajin dadih dan muffin coklat akan dimasak malam ni. Kalau sempat bawa la kalau tak kau bawa air kotak je la nak ye. Dah ingat kan Ikhwan suruh tolong. Seboleh mungkin nak libatkan dia dalam semua hal. Biar dia berdikari.


Ini je yang dapat aku sediakan masa hari Jamuan tu, aku ada buat muffin chocolate tapi sikit pulak dapatnya. Sudahnya Muffin hanya untuk kami sekeluarga makan dan dadih yang teramat laku di pasaran di bawa ke sekolah. Balik dari jamuan Ikhwan kata dia tak dapat satu pun. hahhaha. 


Bila ingat pukul 3.30pagi baru dapat tidur memang rasa bebraloi sangat walau lepas tu badan penat nak gila. 

Untuk ibu bapa yang masih mencari idea; ingatlah sedekah itu amat tinggi nilainya. Tak kisah kuantiti asalkan ikhlas. Nak sedekah mee/bihun goreng pon ok. Asal kau bahagia. 

You May Also Like

0 comments

Entri Popular Bulan ini

SUBSCRIBE NEWLETTER