Birthday Celebration Di Café Richiamo Coffee Wangsa Maju

Rodiah Amir
1
Tarikh 20 Mei bersamaan hari Jumaat merupakan tarikh ulang tahun kelahiran anak kedua kami iaitu Raudah Sakinah. 

Bermaksud birthday celebration harus diadakan. Selamat Hari Lahir Raudah yang ke-enam tahun. 

Tak wajib sebenarnya tapi kami keluar makan sekadar nak gembirakan anak-anak. Aku ambil kesempatan juga melayan anak tekak. 

Sekejap sahaja masa berlalu, tahun ni dia dah masuk Pra Sekolah. Semakin hampir dengan tarikh lahir dia semakin bertambah senarai permintaan dia nak sempena hari lahir. Terasa macam baru semalam lahirkan dia. 



Birthday Celebration Di Café Richiamo Coffee Wangsa Maju


Konsep yang dia guna pakai ialah pada hari lahir dia, semua orang kena layan dia macam Princess dan mama dan abah kena tunaikan apa yang dia minta. 

Princess sebab dia nak pakai gown cantik dan potong kek. Itu dalam pemikiran anak berusia enam tahun ya. Macamana dia boleh ada imiginasi macam tu semestinya sebab tengok rancangan di Youtube. 

Pengaruh media massa, internet dan teknologi itu benda yang nyata ya. Sila hati-hati, kawal anak-anak anda. 

Café-Richiamo-Coffee-WangsaMaju


Makan-Makan Di Richiamo Coffee Wangsa Maju


Jadi minggu lepas kami turutkan segala permintaan dia memandangkan permintaan dia level biasa-biasa sahaja. Kalau minta benda mahal dan mengarut memang tidak lah nak layan. 

Seperti tahun-tahun sudah, birthday girl diberi kebebasan untuk pilih nak makan apa dan dimana. Tak jadi surprise sebab aku akan tanya apa yang mereka teringin nak makan. 

Permintaan Raudah ringkas je, dia nak sambut birthday di café yang ada kek ‘fancy’. Selera remaja sangat ni.  Lepas tu kena panggil dia ‘birthday girl’ sepanjang hari. 

Alang-alang tu boleh la aku lepas gian minum kopi. Pernah baca review kopi di Richiamo boleh tahan rasa dia.



Coffee-hunting-Richiamo-Coffee-WangsaMaju

 

Sebelum ni nampak kawan-kawan minum kopi di sini dan beri review yang baik. Sebagai peminat makanan semestinya terliur nak cuba. 

Jadi petang Sabtu lepas balik dari rumah terbuka Hari Raya kawan suami terus kami ke Richiamo café. Memandangkan perut masih kenyang jadi kami tak pesan banyak makanan. 


Birthday-celebration-Richiamo-Coffee-WangsaMaju


Menu Café Richiamo Coffee Wangsa Maju


Kalau tak silap aku menu di setiap branch café Richiamo Coffee adalah berbeza. Ada menu yang tersedia hanya di sesetengah branch sahaja. 

Banyak pilihan tersedia dan bukan untuk peminat kopi sahaja. Keadaan café yang selesa, persekitaran bersih dan sedap mata memandang, pilihan menu yang pelbagai merangkumi makanan western dan juga set nasi. 

Untuk ‘birthday girl’ dia nak makan Spaghetti Carbonara dan kek. Suami cuba Ice Blended Salted Caramelo Chocolate, untuk Airis belikan Ice Blended Chocolate, Ikhwan nak rasa Ice Blended Mochaccino dan aku beli Ice Vanilla latte. 



Menu-Café-Richiamo-Coffee-WangsaMaju

spaghetti-carbonara



Strawberry Shortcake – RM10.90

America Chocolate Fudge – RM10.90

Spaghetti Carbonara – RM13.90

Ice Blended Chocolate – RM9.90

Ice Blended Salted Caramelo Chocolate – RM10.50

Ice Blended Mochaccino – RM10.50

Ice Vanilla latte – RM9.90

Nasi Daging Masak Hitam – RM13.90


Strawberry Shortcake tu sedap. Tolong rasa. Mochaccino untuk yang tak suka sangat kopi dan Vanilla latte berbaloi aku cuba. 

Kalau nak lepak minum kopi korang kena cuba Luckin Kopi Cafe

Aku bungkus Nasi Daging Masak Hitam bawa balik rumah. Packaging elok, tahan lasak, dan nasi dia sedap. Dia guna beras mahal. Daging hitam pun lembut dan cukup rasa. 

Set Nasi Daging Masak Hitam disertakan dengan sambal belacan, ikan masin bulu ayam dan sedikit ulam. 


strawberry-shortcake-Richiamo-Coffee-WangsaMaju

Tuna-sandwhich-Richiamo-Coffee-WangsaMaju



Semua menu yang kami cuba adalah berdasarkan review yang dibaca di Google review. Jadi saranan aku kepada peniaga, terutama F&B gunakanlah Google Review semaksima mungkin. 

Daftar lokasi di Google supaya bila pelanggan datang dan buat perkongsian di media sosial pelanggan boleh tag dan share lokasi restoran anda. 

Secara tak langsung pelanggan dah buat marketing percuma untuk kedai anda. Aku antara berjuta pelanggan yang membaca review di google sebelum terjah sesebuah restoran terutama restoran baru nak cuba. 



Kesimpulan


Overall, pengalaman food hunting ke Café Richiamo Coffee Wangsa Maju berbaloi. Birthday girl pun berpuas hati. 

Good spot untuk orang bisnes yang nak bawa potential customer sambil minum dan berbincang. For sure aku akan repeat minum dekat sini. 

Layanan dari staff terutama cashier (aku rasa owner / manager) sangat mesra pelanggan dan sebagai pelanggan aku rasa dihargai. Servis mereka layan diri dan pantas. 

Harapnya terus menerus lah jaga mutu perkhidmatan. 

Nak minum petang ala Inggeris? Boleh cuba aneka dessert di Tims Tea House


Richiamo Coffee Wangsa Maju

Alamat: Address: 7-G Jalan Maju Ria 2, Blok B, Plaza Sek. 10, 

Wangsa Maju, 53300 Kuala Lumpur

Waktu Operasi: 10.00 Pagi - 10.00 malam

Catat Ulasan

1Ulasan

Kata-kata yang lemah dan beradab dapat melembutkan hati dan manusia yang keras.

Terima kasih sudi comment.

  1. yg penting pengantin besday girl happy kann makcik., hehehe

    BalasPadam
Catat Ulasan