MURID VIRAL BAWA BEKAL MANGKUK TINGKAT KE SEKOLAH

Rodiah Amir

Murid Viral Bawa Bekal Mangkuk Tingkat Ke Sekolah

Dek kisah viral tentang murid yang bawa mangkuk tingkat sebagai bekal ke sekolah itulah aku terpikat nak beli mangkuk tingkat dekat Shopee. Sebelum ni aku tak heran pun orang duk iklan dekat Facebook. Tapi lepas kecoh kata netizen gelakkan adik ni baru aku terbuka hati nak ada satu juga.

Tak faham kenapa nak gelakkan? Gelak sebab bekas tu besar ke? Atau sebab kalau bawa bekal dalam mangkuk tingkat nampak kelakar? Kalau aku jadi murid tu aku lah budak yang paling happy sebab aku bawa bekal yang emak aku masak.

Emak masak mana pernah tak sedap.



Cerita Sebenar Murid Mangkuk Tingkat Viral

Antara perkara-perkara yang di highlight oleh orang ramai bila gambar adik ni viral ialah isu kebenaran ambil gambar tanpa kebenaran ibu bapa, risau murid tu bawa beg sekolah ditambah lagi bebanan mangkuk tingkat yang besar tu, dan macam-macam lah.

Sebenarnya, ikut penerangan emak dia di FB, Puan Hasimah Abdullah; yang angkat mangkuk tingkat tu ke kelas anak dia ialah suami dia, yang ambil gambar pun suami dia yang merupakan cikgu dekat sekolah tu. Kiranya ayah murid tu mengajar di sekolah yang sama lah. Macam kita lah kan, hari pertama anak ke sekolah semua ambil gambar jadi kenangan.

Sepatutnya jadi memori indah untuk adik tu sekeluarga tapi biasalah, dalam dunia fikiran dan pandangan orang mana sama. Ada yang terharu, yang sedih, ada yang menyampah, ada yang ambil berat.

Salute betul aku dengan semangat emak yang sanggup bangun awal, korbankan masa, tenaga dan waktu tidur untuk sediakan bekal untuk anak. Aku sendiri terkejar-kejar nak siapkan anak sorang ke sekolah.

Anak aku pula sejenis excited nak membeli di kantin. Lemak la aku aku kan. Bagi duit je belanja sekolah je.


Apa kes aku baru tahu tentang SIYA ni? weh kejam dekat diri sendiri. sadis kau ye. 

'Siya membawa maksud mangkuk yang bertingkat-tingkat dan berpemegang, dibuat daripada plastik atau logam, dan digunakan untuk mengisi makanan sebagai bekalan atau pemberian kepada orang lain: atau nama lain mangkuk tingkat: rantang - Rujukan Dewan Bahasa Dan Pustaka. 


Mangkuk Tingkat Moden

Aku suka konsep mangkuk tingkat ni sebab dia boleh asingkan lauk. Nak pula aku ni sejenis makan tak reti makan kuah banjir. Lagi kurang kuah lagi aku suka. Mangkuk tingkat ni legend betul, dah wujud sejak dulu lagi, dan sekarang dah dimodenkan dengan bentuk dan warna yang eye catching.

Harga mangkuk tingkat ni sebenarnya boleh tahan ya. Kalau perasan restoran Chef Wan pun ada mangkuk tingkat dia sendiri, untuk restoran dia. Tiffin De Wan Salah satu marketing yang bagus bila dia buka restoran dan serve Tiffin untuk mudahkan pelanggan nak take away.

Cantik pula tu mangkuk tingkat dia. Last year Chef Wan jual Tiffin De Wan juadah Raya pada harga RM109. Ada tiga tingkat dalam tu dia letak ketupat palas, lemas, rendang, serunding, kuih rempeyek dengan dodol.




Harga & Jenis-Jenis Mangkuk Tingkat

Ramai juga sekarang yang mencari mangkuk tingkat ni. Mangkuk tingkat ni ada pelbagai jenis dan harga dia mengikut material, saiz dan juga tingkat. Selalu kita nampak orang bawa bekal bersaiz kecil tiga tingkat. Comel kan?

Kalau nak jadikan mangkuk tingkat sebagai bekas isi makanan dekat rumah biasanya orang beli mangkuk tingkat saiz besar dua tingkat. Lagi best mangkuk tingkat moden boleh personalized design dia okeh.

Boleh tengok mangkuk tingkat aku survey macam dekat bawah ni: 

Klik Sini - Mangkuk Tingkat Enamel 

Klik sini - Set Mangkuk Tingkat StainlessSteel Corak Bunga 

Klik sini - Mangkuk Tingkat Tupperware 

Klik sini - Mangkuk Tiffin Corak 

Aku gerenti geng mak-mak mesti cair hati tengok mangkuk tingkat tu terutama yang bercorak tu, tiffin tu. Arghh. Nampak style je kan nanti balik kampung balik bawa mangkuk tingkat bagi dekat mak. Make sure bawa extra sebab nanti nak tapau juadah raya bawa balik rumah sendiri senang. Ahaks.

Tags