Bukan Semua Orang Suka Kita, Itu Normal

Rodiah Amir
2
Alhamdulillah. Hari baru untuk minggu baru. Topik untuk minggu ini adalah bukan semua orang suka kita dan itu normal. 

Pertama kena faham, suka menurut Dewan Bahasa Dan Pustaka ialah perasaan girang dalam hati atau senang hati. 

Suka penampilan kita, suka cara kita berfikir, suka cara kita bercakap dan banyak lagi. Sifat suka pula tersangatlah subjektif. Bergantung kepada individu, jadi amat logik kalau ada yang suka dan tak suka kita. 


Bukan Semua Orang Suka Kita, Itu Normal

Biasanya suka tu wujud bila ada kesamaan, atau suka yang menimbulkan perasaan kagum dan hormat kerana kemahiran yang dimiliki. 

Wujud juga situasi tak suka seseorang kerana tiada sebab. Jangan ditanya jawapan kerana memang tiada sebab. 

|  Ciri-Ciri Seorang Perfectionist dan kenali 8 tanda yang ada pada diri anda  |


Bukan-Semua-Orang-Suka-Kita


Bila Orang Tak Suka Kita, Apa Perlu Buat?  

Jadi apa perlu kita buat bila orang tak suka kita? Sebenarnya bukanlah sesuatu yang teruk jika ada orang tak suka kita. 

Pandang dari sudut yang membantu kita. Orang tak suka mungkin dia rasa kita tak sama level dengan dia dan dia rasa tak selesa. Keyakinan diri dia hilang jadi dia tak suka bila berkawan dengan kita. 

Tak suka tak semestinya benci. Personally bagi aku, tak suka maksudnya aku tak berkenan sebab tak kena cara aku. Jadi aku akan jauhi. Bagus untuk kedua-dua belah pihak. 

Ada dua pilihan boleh kita ambil jika orang tak suka kita. Pertama jika kita masih mahu orang tu suka dekat kita, maka tingkatkan usaha supaya kita menepati selera dia. 

Baru dia akan suka kita. Persoalan dia ialah berbaloi ke? Kita letak effort supaya orang suka kita. Ubah diri untuk orang suka kita. 

Pilihan kedua, move on saja. Kita bukan di ciptakan untuk dia, dan dia tidak ditakdirkan berada dalam hidup kita. Cari circle baru. Habis cerita. 

Situasi berbeza kalau yang tak suka tu adalah ahli keluarga. 


Self-love-Be-kind-to-yourslef


Sebaik Mana Kita Tetap Ada Yang Tak Suka Kita

Kita buat baik macamana sekalipun, akan ada orang yang tak sukakan kita. Itulah kenyataan hidup. Mana boleh kita atur, mana boleh kita set perasaan orang terhadap kita. 

Jadi bila kita dapat tahu ada yang tak suka kita, pendekatan yang kita boleh ambil ialah berlapang dada. Letakkan diri kita di tempat dia. Pasti ada orang, perkara, objek yang kita tak suka sepanjang kita hidup. 

Tak perlu panjangkan isu dengan meminta penerangan dan korek punca kenapa dia tak suka kita sebab ianya hanya perbuatan yang sia-sia. 

Sedangkan Baginda Rasulullah SAW, manusia yang maksum juga tidak disenangi semua. Apatah lagi kita insan yang lemah ni. 

Akhir kata, hiduplah dan cintailah diri sendiri. Kita sama sekali tidak boleh paksa orang suka dan terima kita. Itulah kehidupan. 


Tags

Catat Ulasan

2Ulasan

Kata-kata yang lemah dan beradab dapat melembutkan hati dan manusia yang keras.

Terima kasih sudi comment.

  1. yezza..yg penting..love yourself...cantik bunga rose tu...

    BalasPadam
  2. Kenapa orang tak suka kita? sedih laa. Jikalau orang tak suka, tak apa. Tapi janganlah kau mengata... Sudah menjadi adat di dunia.. Ada rupa dan berharta orang suka.. heee nyanyi jap

    BalasPadam
Catat Ulasan