Manfaat Aktiviti Brain Dumping Journaling

Beberapa hari sudah aku mula kan aktiviti brain dumping journaling dengan tujuan nak jadikan tabiat supaya dapat bantu kesihatan mental aku.

Journaling memang diakui sebagai salah satu kaedah untuk bantu aku clearkan kekusutan dalam otak. Awalnya aku rasa kepala otak aku serabut disebabkan tak cukup rehat. 

Jadi aku selalu abaikan je apa aku rasa.

Tapi lama kelamaan, kekusutan tu memberi kesan yang sangat tak bagus terutama kepada emosi aku. Kehidupan seharian aku terganggu dan aku selalu marah-marah. 

|  Aku burnout!  |

Marah pada diri sendiri sebab selalu penat, marah tak disiplin, marah sebab gagal buat apa yang dirancang. Pedih rasa.

Siapa jadi mangsa? Orang sekeliling iaitu suami dan anak-anak. Hal kecil pun aku boleh hilang sabar. Teruk betul tapi aku tak dapat hentikan apa yang jadi.


Manfaat-Aktiviti-brain-Dumping-Journaling


Manfaat Aktiviti Brain Dumping Journaling Bantu Atasi Stres


Sehinggalah aku terjumpa thread di Twitter, perkongsian akaun Nota Kaki yang banyak ulas ilmu kehidupan. Aku terbaca juga thread yang dibuat oleh pengguna Twitter; Fakhri Fadzli.

Bahasa paling mudah nak faham apa itu brain dumping ialah kita luahkan segalanya di atas kertas. Kita tulis apa kita fikir, apa kita rasa, apa kita rancang.

Bagus dilakukan setiap hari pada waktu pagi atau sebelum tidur. Untuk aku pula, aku tulis bila aku ada masa lapang.

Aku tak suka menulis di kertas. Lambat dan memenatkan. Itu bagi aku. Jadi aku suka menaip di laptop. Lebih mudah aku nak susun ikut format kesukaan.  

Antara manfaat brain dumping journaling ni ialah dapat:

1) Bantu diri jadi lebih tenang.

2) Kawal anxiety, overthinking & rasa overwhelming.

3) Hidup lebih produktif.

4) Tidur lebih lena.

5) Lebih fokus.


Hilangkan Stress Dengan 10 Cara Mudah |


Cara-otak-berfikir

Sebenarnya aku dah lama ada kesedaran tentang manfaat journaling. Cikgu business aku pun banyak kali tekankan supaya jadikan rutin harian.

Template jurnal lebih kurang sama, kena tulis small win (termasuklah perkara yang kita syukuri), tugas utama yang perlu diselesaikan pada hari tersebut dan kena track progress kita setiap minggu.

Kelemahan aku ialah tak konsisten. Jadi benda tu aku tinggalkan. Sekarang aku berniat nak mula semula.


Tulis-apa-Brain-Dumping-Journaling


Apa Perlu Tulis Dalam Brain Dumping Journaling?


Nak tulis apa dalam Brain Dumping Journaling? Menulis itu bagi aku mudah, yang susahnya nak tulis apa?


Jadikan sebagai diari.

Tulis segalanya apa yang jadi. Boleh jadi sebagai diari harian. Apa kita makan, apa kita buat, apa yang jadi dalam hidup kita seharian.

Aktiviti menulis ni sebenarnya sedang melatih diri kita berfikir dengan teratur. Menulis dan menyampaikan dengan baik serta membantu refleksi diri.


Tulis Apa Kita Rancang Dan Apa Yang Jadi

Sebelum nak tuliskan apa yang kita rancang mestilah kena merancang dulu apa kita nak capai. Jangan bebankan diri dengan rancang perkara yang luar biasa hebatnya.

Mulakan dengan perkara yang mudah. Rancang untuk minum air 2 liter satu hari sebagai contoh. Tulis juga perkara yang berlaku setelah kita merancang.


Tulis Tentang Apa Yang Kita Takuti

Kita kena tahu apa sebenarnya yang kita takut. Tukar "unknown unknowns" kepada "known unknowns"

Tulis perkara paling teruk boleh terjadi, dan sejauh mana ia boleh terjadi, berdasarkan pengetahuan kita ada sekarang.

Apa yang selalu terjadi bila kita buat sesuatu tanpa ilmu pengetahuan. Jadi tambah ilmu sebanyak mungkin untuk kita hadapi ketakutan itu.

Senaraikan juga perkara buruk boleh jadi kalau kita buat sesuatu perkara. Penting sebab kita boleh siap sedia dan terangkan kepada diri apa yang boleh kita buat untuk minimakan kesan kepada diri.

Setakat ini sahaja perkongsian berkenaan brain dumping journaling. Aku menulis dengan harapan yang membaca mendapat manfaat dengan mengamalkan ilmu yang korang dapat. 


Kesimpulan

Brain Dumping Journaling boleh jadi jalan keluar untuk mereka yang tengah stuck dalam kehidupan. Nampak simple je aktiviti ni tapi mampu ubah hidup kita supaya jadi lebih teratur. 

Menulislah supaya kita tak lupa dan kita tak akan ulang kesalahan yang sama.


1 Ulasan

Kata-kata yang lemah dan beradab dapat melembutkan hati dan manusia yang keras.

Terima kasih sudi comment.

Catat Ulasan

Kata-kata yang lemah dan beradab dapat melembutkan hati dan manusia yang keras.

Terima kasih sudi comment.

Terbaru Lebih lama