Fahami 8 Cara Mengatasi Burnout

Tipulah kalau aku kata aku tak pernah burnout sepanjang menjadi suri rumah. Dua tahun bukan tempoh yang pendek untuk biasakan diri dengan semua tugas yang aku kena pikul. Bukan lah bermaksud semasa bekerja di pejabat dulu aku tak burnout ya.

Tapi dengan komitmen dan bila anak-anak memerlukan perhatian di depan mata memang penat lah oi. Burnout boleh terjadi kepada sesiapa sahaja tak kira jantina. Aku pun baru kenal perkataan burnout ni bila kecoh dibincangkan di media sosial. Kira into scene la juga nak cerita pasal burnout. Lol.

Well, selepas ambil keputusan untuk jadi suri rumah dan work from home, aku libatkan diri dengan business kecil-kecilan. Satu alasan paling kukuh ialah aku nak ada duit poket dan kedua aku kena isi masa lapang. Or else aku akan jadi lembap sebab duk ulang rutin sama. Faham tak?


Apa itu Burnout?

Burnout berlaku apabila fizikal, mental dan emosi mengalami keletihan melampau yang diakibatkan oleh tekanan yang berpanjangan. Kiranya tekanan bertimpa-timpa. Lepas tu diri mula rasa sedih bila tak dapat nak capai apa yang di impikan. Perasaan kecewa, penat dan mula putus asa.

Paling kerap terjadi individu yang mengalami burnout akan mudah marah, hilang keyakinan diri, kurang motivasi untuk teruskan kehidupan. Cenderung untuk jadi panas baran dan mengalami emosi yang tidak stabil.

Sebab-Sebab Terjadinya Burnout

Perkara-perkara teruk yang aku mentioned dekat atas tu semua aku dah rasa. Sedihnya orang sekeliling yang terdekat dan anak-anak jadi mangsa. Maafin gue. Bila aku burnout memang ambil masa nak pulih dan makan masa. Jadi sekarang ni bila ada tanda-tanda ke arah burnout aku dah siap sedia. Antara sebab-sebab berlakunya burnout ialah:

Tugasan yang berlebihan atau kurang. Apa yang berlaku pada diri aku ialah tugasan atau kerja rumah yang non-stop dan aku rasa hilang arah bila tak tahu apa nak buat untuk hilangkan rasa bosan buat benda yang sama.



Tak cukup tidur dan seterusnya waktu rehat terjejas.

Selalu tertekan dan stres bila buat benda yang diluar kemampuan. Antaranya bila gagal untuk selesaikan urusan di luar kemampuan dan berlebihan paksa diri untuk berjaya.

Faktor personaliti yang sebolehnya mahukan kesempurnaan dalam sesuatu perkara. Paling sukar pastikan rumah sentiasa kemas bila ada anak-anak kecil. Ke aku je yang tak pandai kemas rumah lol.

Rasa rendah diri melampau dan suka bandingkan diri sendiri dengan orang lain. Ini kadang-kadang berlaku pada diri sendiri sebab orang bekerja selalu kelihatan cantik dan aku dekat rumah selalu comot. 

Cara-Cara Mengatasi Burnout  

  • Ambil masa untuk rehat seketika
  • Makan makanan berkhasiat
  • Lakukan teknik relaksasi seperti latihan pernafasan secara teratur
  • Uruskan emosi dengan teratur
  • Berpuashati dengan apa yang telah dicapai dalam tugasan
  • Bercakap dengan seseorang yang dipercayai
  • Minta bantuan professional seperti kaunselor


Kesimpulan

Aku pernah baca buku tentang parenting yang sentuh tentang pentingnya tugas seorang ibu dan aku sangat-sangat bersetuju. Untuk pastikan seisi rumah terjaga dan sentiasa gembira pastikan keperluan ibu terjaga. Maksud terjaga ialah cukup rehat, makan dan pakainya. Bila ibu bahagia, emosinya turut berubah seterusnya mempengaruhi cara dia melaksanakan tanggungjawab dengan penuh kasih sayang.

Aku dah pernah rasa. Kau orang cubalah.

1 Ulasan

Kata-kata yang lemah dan beradab dapat melembutkan hati dan manusia yang keras.

Terima kasih sudi comment.

  1. guess i still failed myself huhu..

    thanks for the great tips tho :)

    BalasPadam

Catat Komen

Kata-kata yang lemah dan beradab dapat melembutkan hati dan manusia yang keras.

Terima kasih sudi comment.

Lebih baharu Lebih lama