Review Filem - Penunggang Agama

Rodiah Amir
5
Tak sengaja tengok filem Penunggang Agama waktu aku melepak rumah Biras aku. Kebetulan dia melanggan cerita Penunggang Agama di Astro First. 

Kalau ikut selera aku memang jarang sangat aku layan cerita seram. Bukan apa cerita seram ni buat aku sakit kepala. 

Aku tak suka adegan terkejut, sudahnya sepanjang cerita confirm aku tutup mata. Tapi cerita Penunggang Agama ni berjaya buat aku tonton sampai habis dengan jayanya.

Review Filem -  Penunggang Agama 

Tahniah kepada Syafiq Yusof kerana menghasilkan filem yang bagi aku berkualiti. Mungkin bagi penggemar cerita seram lain rasa cerita ni seram-seram kuku je. 

Filem ni aku tak puas tengok sebab rasa macam sekejap sangat dan aku syak mungkin ada Penunggang Agama 2.


Movie Penunggang Agama


Katanya jualan dah cecah RM1 juta. Tahniah sekali lagi. Dalam filem ni ada Zul Ariffin sebagai suami kepada Azira Shafinaz, Nasir Bilal Khan sebagai Tok Haji, bomoh jahat keji dan isteri bomoh yang taat Salina Saibi, Jalaluddin Hassan (Dato’ Hafsyam) sebagai ayah Zul Ariffin dan Sabrina Ali (Datin Maria) sebagai ibu tiri dan watak yang diganggu makhluk halus.

Bintang yang aku rasa paling menonjol dalam filem ini ialah Azira Shafinaz yang bawa watak Ustazah Anna, isteri kepada Amir (Zul Ariffin) dalam cerita ni. 

Jalan cerita dia simple je dan jadi best tu sebab Syafiq Yusof menggunakan pengalaman sendiri dan situasi orang sekeliling dan dia realisasikan dalam bentuk filem Islamik.

Jadi penonton boleh relate sebab apa yang berlaku ada kaitan dengan kehidupan sebenar. Kisah dia apabila Tok Haji ni mencari mangsa semestinya orang kaya untuk bolot harta kekayaan dengan cara mengganggu kehidupan mangsa menggunakan bantuan syaitan.

Dato' Hafsyam iaitu bapa Amir telah meminta bantuan Tok Haji yang menggelarkan diri dia sebagai ‘pakar ruqyah’. Ada la adegan berubat dan pagar rumah. Ada satu pesanan Tok Haji selepas merawat Datin Maria, dia minta supaya Datin berehat di dalam bilik dan tidak diganggu.

Teringat perkongsian aku tentang perawat yang menggunakan Jin. 

Boleh baca di sini Kenali & Cara Hindari Sihir 

Tukang sihir / bomoh berpesan kepada pesakit untuk mengasingkan diri di dalam bilik. Pesakit biasanya tak boleh bergaul dengan orang ramai, termasuk ahli keluarga, jiran tetangga kerana desakan daripada Jin yang berada di dalam badan pesakit.

Jadi pertengkaran terjadi apabila bila Amir dan Anna suarakan yang Tok Haji ni tak boleh dipercayai. Ada lah sebab dia cakap macam tu. Korang kena tengok sendiri lah. Adegan lain yang memberi kesan adalah waktu Amir dirasuk.


Pelakon Movie Penunggang Agama Azira Shafinaz


Amir ni merupakan bekas pelajar Universiti Al Azhar tapi tak jadi ustaz. Ada satu scene keluarga dia diganggu, waktu Amir dalam bilik dan baca Ayat AlQuran untuk lawan makhluk halus tu dia boleh lupa hafalan lepas tu terus kena rasuk. Hoi seram.

Keluarga mereka jadi kacau bilau sebab Tok Haji berjaya timbulkan syak wasangka dan pergaduhan. Suka watak Azira sebab lancar je baca Al Quran. Simple je tapi kita tahu kan kalau baca tanpa tahu pengertian tak guna juga.

So salute sebab Syafiq Yusof ambil berat benda-benda macam ni. Siap sediakan ustazah untuk bantu pelakon terutama untuk bantu bacaan AlQuran tu. Pendek kata peminat cerita seram boleh layan kot, hantu dia tidak la menyeramkan macam cerita Harum Sunda Malam. 

Lagi seram dalam cerita ni ialah Tok Haji yang jadi hamba Iblis tu. Kemain lagi keji muka dia.

Overall aku puas hati dengan jalan penceritaan, logik cerita dan kualiti lakonan filem ni. Semua mantap. Kalau ada sambungan dia of course mesti support. Cerita ni tak berlebihan jadi aku suka. Selamat menonton dan yang dah tonton meh kongsi favourite scene kau orang.

*gambar Instagram Azira Shafinaz

Tags

Catat Ulasan

5Ulasan

Kata-kata yang lemah dan beradab dapat melembutkan hati dan manusia yang keras.

Terima kasih sudi comment.

  1. Balasan
    1. Sila ajak mak ayah, adik abang dan jiran tengok sama-sama teman

      Padam
  2. Nanti nak habiskan tengok. Review macam best.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Saya suka kot sebab tu ajak tengok, kot awak rasa tak seram langsung hahhaha

      Padam
Catat Ulasan