Publish Entri Blog Post Pendek

Rodiah Amir
12

Kelemahan bila nak menulis dan update blog adalah Diah susah sangat-sangat nak tulis entri pendek. Dia rasa macam tak sempurna hidup.

Perasaan sendiri yang selalunya mendatangkan keburukkan bila jadual hidup terlalu padat. Aishhh kadang-kadang perangai macam ni yang jadikan blog bersawang.

Seterusnya akan beri kesan kepada target nak tulis banyak-banyak entri sebulan itu gagal. Menangis la di bucu katil hadap perangai sendiri.

 


Publish-Entri-Blog-Post-Pendek


Publish Entri Blog Post Pendek


Semuanya bermula dulu bila banyak baca tips dari blogger-blogger otai yang banyak kongsi tentang tip SEO. Dulu selalu dapat perkongsian SEO blog dari Saudara Hasrul Hassan.

Sekarang HH dah tak aktif menulis. Tak tahu nak follow siapa dah untuk tips SEO blog. Korang ada idea tak? drop dekat komen tau. 

Nak cantik kena buat entri yang panjang, minima 300 patah perkataan kalau tak silap. Bila dah tahu rasa rugi pula kalau tak praktik kan.

Untuk Diah pula, secara peribadi kalau menulis tu minima patah perkataan mesti nak kena buat lebih 350 patah perkataan. Terbiasa kot eh.

Bila mula menulis, otak ligat mencari tajuk untuk H1,H2,H3. Dekat situ je dah habis berapa banyak masa. Lepas tu nak kena cari gambar yang sesuai.


 

Entri-Blog-Post-Pendek



Entri Blog Panjang Tiada Siapa Baca Sampai Habis


Pernah je terfikir kalau tulis panjang lebar ada ke orang baca sampai habis. Silap hari bulan orang bosan dan tekan butang pangkah. Jadi apa ertinya menulis panjang lebar tapi orang scroll dan skip.

Ha gitu. Tapi nak sedapkan hati akan selalu fikir, menulis bukan untuk orang lain tapi keutamaan adalah untuk merawat hati.

Dari dulu lagi menulis adalah salah satu bentuk terapi untuk Diah. Menulis blog dah ada special place in my heart gitu.

Nak merentan dengan tekanan hidup lebih selesa bercerita di blog sebab boleh ulas panjang lebar. Berlainan sangat dengan status di media sosial lain.

 


Entri Pendek & Semangat Menulis


Untungnya kalau menulis entri pendek, semangat tu membuak-buak untuk menulis lagi dan lagi. Sebabnya bila berjaya diterbitkan dia rasa satu pencapaian. Lol.

Begitulah hidup seorang Rodiah ya. Benda simple macam ni pun jadi complicated dek perangai yang kadang-kadang sukar dijangka.

Nak menulis entri panjang perlukan semangat juang dan mood yang baik. Baru idea tu lancar je keluar. Jadi moving forward kita cuba minimakan perasaan bersalah kalau tulis entri pendek.

Macam entri sekarang ni, sambil mengetuk keyboard sambil tu menjeling jumlah perkataan di Word yang menghampiri 390 patah perkataan.

Korang ada masalah yang sama macam Diah? Atau tak penting pun entri panjang atau entri pendek.

 


Kesimpulan

Kita mampu merancang tapi Tuhan yang bagi keizinan. Publish entri blog post pendek tu sangat-sangat membantu di waktu kita kritikal dengan aktiviti hidup yang sibuk tapi masih perlu aktif di blog.

Tags

Catat Ulasan

12Ulasan

Kata-kata yang lemah dan beradab dapat melembutkan hati dan manusia yang keras.

Terima kasih sudi comment.

  1. Kadang2 nak tulis pendek je.. Tetiba terbebel panjang..bila panjang, terasa sendiri pulak rimas.. Panjang sangat.. Hahaha..
    Nak2 pulak, linda memang bercerita berkisarkan hidup sendiri je..

    BalasPadam
  2. Assalamualaikum Diah.
    Pada Kak Amie tak kisah entri panjang atau pendek yang penting pengisiannyanya.
    Memang ada kekangan waktu untuk menulis, tetapi disebabkan berblogging ini merupakan satu hobi jadi tidak fikirkan sangat jumlah perkataannya. Yang penting sentiasa konsisten menulis.

    BalasPadam
  3. SA ikut momentum..kalau bz dah masuk awal2 gambar dalam draft..kalau x bz panjang berjela entry...

    BalasPadam
  4. Saya pun sama, ada ke orang nak baca sampai habis? tapi kalau orang singgah baca dan komen itu satu bonus untuk saya. Blog juga salah satu tempat untuk saya catatkan kenangan dan luahkan perasaan. Tidaklah rajin mana, banyak je entry masih terperam dalam blog. Mencari mood nak mulakan perenggan pun mengambil masa.

    BalasPadam
  5. Saya tipe yang tak mau tulis terlalu panjang kak, kebalikannya, haha...tu lah kadang berfikir,belom tentu orang mau baca lama"..tapi benar kata kakak..menulis untuk merawat hati, hanya saja memang saya lebih suka yang simpel,padat dan jelas..entahlah walaupun tak selalu memperhatikan kaidah SEO.

    BalasPadam
  6. Sama Diah, Tini pun kalau dah menulis pun, semua benda lah nak dimasukkan. Bukan apa, kalau boleh, kita nak bagi maklumat yang lengkap kepada pembaca, gituh. Tapi tu lah, lambat la siapnya kan sebab nak cari idea lagi, nak karang lagi. Hehehehe.

    BalasPadam
  7. sama.. MA ada yg pendek & ada yg panjang..entrinya. kadang2 pic je banyak..tulis skt2 je
    tgk mood & tgk time tu...

    BalasPadam
  8. saya tak tentu. kadang panjang kdg pendek hehe

    BalasPadam
  9. bagi sy tulis entri pendek lebih baik sbb pengunjung x ada masa nak baca entri yg meleret2. Purata tempoh bacaan ialah 1 ke 2 minit sahaja.

    BalasPadam
  10. Apa kabar saya yg kalo nulis terkadang bisa 700-1000 kata 🤭.

    Saya suka menulis dari dulu kak Diah. Itu macam terapi buat saya. Dan lagi yg saya tulis semuanya ttg informasi traveling dan kuliner. Jadi susah untuk menulis pendek. Saya berusaha utk tulis setiap detilnya, supaya bisa share info kepada orang lain.

    Tapi Krn bagi saya blog ini passion saya, rumah saya, jadi saya sudah tak kisah orang lain akan baca atau tak. Anggab saja, kita kalo ke rumah teman, tentu tak semua rumah kita datangin. Tapi tak masalah, kalo pun nak bertamu ke rumah Maya saya ini, saya akan welcome. Tapi kalo tak, itu hak mereka. 😄. Yg penting saya puas dengan apa yg saya tulis.

    Dan pastinya, saya selalu baca sampai habis tulisan teman2..

    Karena dari situ saya bisa belajar bagaimana menulis yg baik.

    Even tulisan teman2 bloggers Malaysia saya baca semua. Mungkin bukan utk belajar cara menulisnya, tapi saya ingin refresh lagi Kata2 dan istilah bahasa Melayu yg dulu saya pernah kuasai saat kuliah di sana, tapi skr dah banyak lupa. Dengan baca tulisan bloggers Malaysia, saya bisa ingat kembali.

    BalasPadam
Catat Ulasan