Publish Entri Blog Post Pendek

Rodiah Amir

Kelemahan bila nak menulis dan update blog adalah Diah susah sangat-sangat nak tulis entri pendek. Dia rasa macam tak sempurna hidup.

Perasaan sendiri yang selalunya mendatangkan keburukkan bila jadual hidup terlalu padat. Aishhh kadang-kadang perangai macam ni yang jadikan blog bersawang.

Seterusnya akan beri kesan kepada target nak tulis banyak-banyak entri sebulan itu gagal. Menangis la di bucu katil hadap perangai sendiri.

 


Publish-Entri-Blog-Post-Pendek


Publish Entri Blog Post Pendek


Semuanya bermula dulu bila banyak baca tips dari blogger-blogger otai yang banyak kongsi tentang tip SEO. Dulu selalu dapat perkongsian SEO blog dari Saudara Hasrul Hassan.

Sekarang HH dah tak aktif menulis. Tak tahu nak follow siapa dah untuk tips SEO blog. Korang ada idea tak? drop dekat komen tau. 

Nak cantik kena buat entri yang panjang, minima 300 patah perkataan kalau tak silap. Bila dah tahu rasa rugi pula kalau tak praktik kan.

Untuk Diah pula, secara peribadi kalau menulis tu minima patah perkataan mesti nak kena buat lebih 350 patah perkataan. Terbiasa kot eh.

Bila mula menulis, otak ligat mencari tajuk untuk H1,H2,H3. Dekat situ je dah habis berapa banyak masa. Lepas tu nak kena cari gambar yang sesuai.


 

Entri-Blog-Post-Pendek



Entri Blog Panjang Tiada Siapa Baca Sampai Habis


Pernah je terfikir kalau tulis panjang lebar ada ke orang baca sampai habis. Silap hari bulan orang bosan dan tekan butang pangkah. Jadi apa ertinya menulis panjang lebar tapi orang scroll dan skip.

Ha gitu. Tapi nak sedapkan hati akan selalu fikir, menulis bukan untuk orang lain tapi keutamaan adalah untuk merawat hati.

Dari dulu lagi menulis adalah salah satu bentuk terapi untuk Diah. Menulis blog dah ada special place in my heart gitu.

Nak merentan dengan tekanan hidup lebih selesa bercerita di blog sebab boleh ulas panjang lebar. Berlainan sangat dengan status di media sosial lain.

 


Entri Pendek & Semangat Menulis


Untungnya kalau menulis entri pendek, semangat tu membuak-buak untuk menulis lagi dan lagi. Sebabnya bila berjaya diterbitkan dia rasa satu pencapaian. Lol.

Begitulah hidup seorang Rodiah ya. Benda simple macam ni pun jadi complicated dek perangai yang kadang-kadang sukar dijangka.

Nak menulis entri panjang perlukan semangat juang dan mood yang baik. Baru idea tu lancar je keluar. Jadi moving forward kita cuba minimakan perasaan bersalah kalau tulis entri pendek.

Macam entri sekarang ni, sambil mengetuk keyboard sambil tu menjeling jumlah perkataan di Word yang menghampiri 390 patah perkataan.

Korang ada masalah yang sama macam Diah? Atau tak penting pun entri panjang atau entri pendek.

 


Kesimpulan

Kita mampu merancang tapi Tuhan yang bagi keizinan. Publish entri blog post pendek tu sangat-sangat membantu di waktu kita kritikal dengan aktiviti hidup yang sibuk tapi masih perlu aktif di blog.

Tags