Doa Yang Tidak Ditolak Sepanjang Ramadan

Rodiah Amir
2

Selamat berpuasa semua. Akhirnya bulan yang di nanti kini tiba. Macamana hari pertama puasa? Ada yang terlepas sahur? Kalau tahun sebelumnya rasa penat sangat nak prepare sahur tahun ni Diah rasa lebih relax.

Faktor usia kot kan? Lebih tenang dan siapkan awal. Minta suami support sebab rancangnya nak masak awal malam sebelum tidur dan sahur tu boleh panaskan. 

Atau boleh makan awal then sahur bangun untuk top up makan kurma dan minum air masak. Anak-anak pon bagi Kerjasama. Harap berkekalan sampai habis puasa ya. 


Ramadan-mubarak



Doa Yang Tidak Ditolak Sepanjang Ramadan


Sempena Ramadan ni jom lah kita sama-sama banyakkan berdoa memohon kepada Tuhan. Mana tahu ada doa kita yang Allah makbulkan. 

Antara amalan doa yang Diah tertarik nak kongsi yang mudah kita nak amalkan adalah doa yang dicadangkan oleh penceramah bebas, Ustaz Don Daniyal Don Biyajid. 

Disokong oleh hadith di bawah: 

Daripada Abdullah bin ‘Amr RA berkata bahawa Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Sesungguhnya bagi orang yang berpuasa itu ketika dia berbuka doa yang tidak akan ditolak”. — [Riwayat Ibn Majah (1753)]. 

Kita tahu kan yang istimewanya bulan Ramadan ni adalah waktu doa yang mustajab bagi mereka yang berpuasa. 


doa-mustajab-ramadan


Doa Mustajab Di Bulan Ramadan


Kiranya 10 minit sebelum berbuka merupakan waktu yang sesuai. Jadi ada 30 hari ni kita rebut peluang dan amalkan lah. 

Doa yang dimaksudkan oleh ustaz Don Daniyal ialah; "Ashadu an la ilaha illallah, Astaghfirullah, As'alukal jannah, Wa a'uzu bika minan naar, Allahumma inna ka afuwwun tuhibbul afwa fa'fu anni."

Maksudnya: "Aku bersaksi tiada Tuhan melainkan ALLAH, aku memohon keampunan daripada ALLAH, aku memohon syurga dan perlindungan daripada api neraka. Ya ALLAH, sesungguhnya Engkau adalah Dzat yang Maha Pemaaf. Engkau suka memaafkan, maka maafkanlah aku." style="text-align: justify;">

doa-ramadan


Boleh amalkan Doa Harian - 30 Hari Ramadan



Selamat Berpuasa – Ramadan Mubarak Untuk Semua Pembaca


Excited Ramadan Mubarak kali ini sebab tahun ni banyak benda berubah. Anak yang sulung akan masuk asrama. Daftar minggu depan ni. Jadi tak pasti perancangan macamana lagi. 

Kita ikut apa saja Allah takdirkan. Cuma diri sendiri cuba nak maksimakan peluang kaut segala nikmat pahala bulan Ramadan. 

Anak-anak pun faham sangat. Semakin membesar jadi dah tahu apa yang nak dibuat. Cuma cabaran nak kejut bangun sahur dan ke sekolah tu mencabar ya. 

Ramadan kali ni bertukar sebab semua anak-anak dah sekolah. Si abang masuk tingkatan satu, kakak dah darjah dua dan yang kecil sekali belajar di Pra Sekolah. 


Kesimpulan 

Semoga bulan suci ini membawa berkah, kedamaian, dan kebahagiaan untuk kita semua. Mari kita manfaatkan setiap masa untuk berdoa, berbuat baik, dan mendekatkan diri kepada Allah SWT. 


Catat Ulasan

2Ulasan

Kata-kata yang lemah dan beradab dapat melembutkan hati dan manusia yang keras.

Terima kasih sudi comment.

  1. Bulan ramadhan adalah bulan mustajab doa dimakbul oleh ALLAH . :)

    BalasPadam
  2. salam ramadhan & selamat berpuasa...tq for sharing

    BalasPadam
Catat Ulasan