Dequervain's Tenosynovitis – Sakit Pergelangan Tangan Wanita Selepas Bersalin

Pernah tak sakit kat pergelangan tangan rasa macam ngilu dan terseliuh. Sakit yang tak pasti punca tapi amat mengganggu kerja seharian. Terbaca info yang dikongsi oleh Doktor dari Poliklinik Az-Zaara tentang DeQuervain's tenosynovitis selalu terjadi kepada ibu-ibu yang baru bersalin akibat sering menggunakan pergelangan tangan untuk mengangkat bayi atau barang-barang. 

Penyebab Dan Gejala Dequervain's Tenosynovitis

Penyakit ni sangat biasa berlaku pada wanita, terutama wanita selepas bersalin kerana sering menggunakan tangan untuk mengangkat bayi untuk susukan. Kebiasaan penyakit ini akan menyerang pada tangan yang dominan, maknanya kalau anda seorang kidal biasanya akan sakit pada tangan kiri dan juga sebaliknya. 
Penyakit Dequervain's Tenosynovitis Menyerang ibu lepas bersalin
Penyakit Dequervain's Tenosynovitis

Gejala utama ialah  merasa ngilu pada sendi pergelangan tangan dekat dengan bahagian bawah ibu jari dan tanda-tanda lain seperti rasa ngilu apabila melakukan aktiviti melibatkan pergelangan tangan dan juga tangan dan rasa ngilu yang boleh di tahan dan sehingga menjadi lebih teruk  dan bengkak. 

Ujian Finkelstein Untuk Uji Penyakit Dequervain's Tenosynovitis

Menurut perkongsian Poliklinik Az-Zaara, setelah pesakit di dapati ada sindrom-sindrom penyakit DeQuervain's tenosynovitis, doktor akan sarankan pesakit untuk mengambil ujian Finkelstein. Didalam ujian ini pesakit akan diminta untuk menggenggam tangan dengan kedudukan ibu jari di dalam genggaman dan dibengkokkan ke arah jari kelingking. Jika terasa sakit bermaksud pesakit positif penyakit DeQuervain's tenosynovitis. 

Rawatan Penyakit Dequervain's Tenosynovitis

Menurut pembacaan penyakit ini berpotensi untuk berulang walaupun selepas menjalani rawatan. Antara rawatan yang dicadangkan untuk mengurangkan rasa sakit ialah seperti berikut: 

1. Pakai brace atau sekurang-kurangnya wrist support untuk merehatkan anggota terlibat. 
2. Ubat tahan sakit dan anti keradangan.
3. Hand exercise
4. Meletakkan Ice pack pada tempat yang sakit.
5. Suntikan ubat anti keradangan pada tempat yang sakit.
6. Pembedahan.

Sebaik nya, jika anda ada menunjukan ciri-ciri Penyakit Dequervain's Tenosynovitis cepat-cepatla berjumpa dengan doktor dan dapatkan nasihat pakar. Untuk yang nak pergi dapatkan rawatan Penyakit Dequervain's Tenosynovitis di Poliklinik Az-Zaara boleh hubungi no di bawah

Poliklinik Az-Zaara
Taman Dato' Ahmad Razali Ampang
03-42663686/011-52300300


sumber: Poliklinik Az-Zaara | Hospital Gleneagles Sg

2 comments:

  1. first time dengar penyakit ni. tu sbb wanita bersalin perlu pembantu kn

    ReplyDelete
  2. skrg Liez ada rasa kdg2 mcm pergelangan tangan sakit tapi kejap je..
    nakg check dekat hosp utk th lanjut lah.. risau gak

    ReplyDelete

Kata-kata yang lemah dan beradab dapat melembutkan hati dan manusia yang keras.

Terima kasih sudi comment.