Drama Mencari Qiblat Sesuai Untuk Tontonan Seisi Keluarga Di TV3 (Sinopsis)

Rodiah Amir
Drama Mencari Qiblat Sesuai Untuk Tontonan Seisi Keluarga Di TV3 (Sinopsis) | Assalamualaikum. Jatuh hati dengan drama Mencari Qiblat di Slot Zehra TV3 yang dah pun memulakan tayangan nya sejak 25 Oktober lepas. Dah banyak episod ditayangkan tapi jangan risau sebab setiap episod adalah berlainan kisah dan pelakon nya. Watak utama yang sentiasa ada adalah Adam lakonan Aeril Zafrel.

Drama Mencari Qiblat adalah sebuah drama ber genre Islamik yang bertemakan kerohanian dan mengetengahkan nilai-nilai kemanusiaan yang patut ada dalam diri setiap orang terutama Muslim. Setiap episod mengetengahkan nilai yang berbeza dalam menyampaikan mesej dan mengajak ke arah kebaikan. Memang drama macam ni la yang patut ditayangkan. Bukan drama yang cerita tentang kisah orang kaya jatuh hati dekat perempuan miskin lepas tu main tarik tali dan berkahwin paksa rela. Cukup-cukupla kita disogok dengan jalan cerita macam tu. 

Drama Mencari Qiblat di arahkan oleh sutradara terkenal saudara Rashid Sibir. Dah banyak naskah bernilai tinggi yang dihasilkan oleh beliau. Setiap karya nya berjaya menyentuh emosi penonton. Jadi tak heran lah Rashid Sibir digelar “Pengarah Air Mata” sebab banyak cerita beliau arahkan semua nya sedih-sedih. Drama-drama Rashid Sibir yang memang best antaranya Rumah di Tengah Sawah, Pondok Buruk, Ketupat Daun Kering, Takbir Suci dan banyak lagi la. 

Jalan cerita Drama Mencari Qiblat
Pening mencari qiblat

S
inopsis Drama Mencari Qiblat

Berbalik kepada drama Mencari Qiblat ni, ianya berkisahkan tentang Adam, yang merupakan anak tunggal dan hidup dalam kemewahan keluarganya. Adam suka berfoya-foya dan tidak mempedulikan hukum hakam kehidupan sebagai seorang Muslim. Pendek kata dia lupa diri dengan apa yang dia ada. 

Adam sentiasa bergembira sehinggalah satu hari dia di uji dengan kematian ibu dan ayahnya. Mereka terlibat dalam kemalangan jalan raya dan meragut nyawa kedua orang tuanya itu. Kejadian itu telah menyedarkan Adam dari terus sesat dalam kehidupanya yang penuh dosa. Kematian kedua ibu bapanya menyedarkan Adam bahawa setiap yang hidup pasti akan pulang berjumpa Penciptanya. Dia cuba kembali ke pangkal jalan, dan dalam perjalanan itu dia cuba memahami erti kehidupan sebenar. 

Seronoknya drama ni dia tak sama dengan drama lain yang meleret-leret. Semuanya on point. Kita boleh tahu penamat cerita dalam satu episod dan setakat episod yang Diah dah tonton semuanya amat dekat dengan masyarakat kita. Pemilihan pelakon pun bagus, yang senior-senior dan berbakat jadi semakin real la cerita tu. Drama Mencari Qiblat ni cukup pakej sebab jalan cerita best, pelakon berbakat dan pengarah terbaik. Jadi anda kena tonton. 

Barisan pelakon Drama Mencari Kiblat adalah Aeril Zafrel sebagai Adam dan dibantu oleh:

Arash Mohd
Octavia Menrose 
Didie Alias
Elly Mazlien
Mak wan Latah
Dato Rahim Razali
Fahrin Ahmad
Norlia Ghani
Muhd. Akhmal Mohd. Nazri
Harun Hashim
Dato Ahmad Tarmimi Siregar
Zila Bakarin
Abang Bohari
Elisha Sandha
Kismah Johari
Aleza Shadan
Anne Abdullah
Ashraf Muslim
Norkhirian
Azhan Rani
Zamarul Hisham
Fezrul Khan
Fauziah Nawi
Zahiril Adzim
Shahronizam Noor
Zarul Husin
Faradhiya
Reen Rahim
Roslan Salleh
Dian P.Ramlee
Khir Rahman
Zarina Zainuddin
Adam Shah
Mona Allen
Mubarak Majid
Haeriyanto Hassan
Enot
Sharil
Nadzmi Adwha
Atoi Tohei
Mathni
Adik Adam

Drama #MencariQiblat ditayangkan setiap hari Rabu sehingga Jumaat, jam 9:00malam di TV3 masa Slot Zehra. Diah baru tahu yang Zehra ialah nama yang diberi kepada slot drama berunsur keagamaan, kerohanian atau ketuhanan oleh TV3. Drama mencari Qiblat ada 13 episod ke semuanya. Sekarang baru episode ke-6 jadi masih sempat lagi nak tengok. Yang terlepas episode sebelumnya boleh tengok secara online di Youtube TV3. 

Tajuk:Mencari Qiblat

Waktu siaran: Rabu-Jumaat, 9:00 malam 

Siaran: slot zehra tv3 

Pengarah: Rashid Sibir 

Tonton Online: 
Episod 1: https://bit.ly/2FiznV7
Episod 2: https://bit.ly/2AYijPI
Episod 3: https://bit.ly/2FdIHcQ
Episod 4: https://bit.ly/2zIkGnZ
Episod 5: https://bit.ly/2zIkGnZ
Episod 6: https://bit.ly/2AXUO9I

Selamat Menonton!

Tags