Pengalaman Menjual Wax

Rodiah Amir

Pengalaman Menjual Wax


Sepanjang menjual wax selama hampir 2 tahun macam-macam feedback Kak Diah terima daripada customer. Paling banyak haruslah yang berpuas hati, teruja dengan result dan dan tak kurang feedback effect after using wax.

Paling terbaru seorang customer whatsapp kirim gambar kulit dia se akan-akan berbekas, kulit tercabut selepas waxing. Sekali pandang nampak la setompok bahagian kulit berbeza dari tona kulit dia. Dia waxing di bahagian muka. Betul-betul di atas pipi; area selalu di sapu blusher tu.

Siasat punya siasat; customer ni tiada masalah kulit sensitive dan tiada allergic. Sepatutnya tiada masalah kalau waxing bahagian situ walaupun tidak digalakkan.

Bila di tanya tentang skincare apa yang dia sedang pakai, dia mengaku pakai satu produk penjagaan muka yang pernah keluar surat khabar kerana mengandungi merkuri. Dan dia tak tahu tentang tu.


cabut bulu waxing



Urut dada Kak Diah bila dia sebut brand tu. Produk tu masih available walau pun KKM dah keluarkan arahan untuk tidak menjual dan bahaya penggunaan produk.

Kak Diah ada usulkan pada team, minta pendapat. Rata-rata beri comment yang kulit customer ni nipis dan mungkin disebabkan oleh skincare yang dia guna. Bahaya merkuri pada kulit sebab dia bertindak sebagai agen pemutih yang banyak digunakan dalam produk kosmetik (sabun dan krim). 

Apa akak dapat simpulkan:

  • Obsess dengan kecantikan: kalau ikut Profile picture customer, dia berkulit cerah, cantik orangnya dan dia seorang student. Ikutkan conversation kami semasa dia nak beli wax pun dia tak tanya banyak tentang wax ni dan terus bank In duit. Bersangka baik dia dah buat study tentang wax tapi tak mencukupi.


Warning alert – Teruja nak jadi cantik dan tak ambil peduli bahaya produk.

  • Produk skincare yang merbahaya – Guna tanpa ada product knowledge, tak buat research dan tak paham jenis kulit. Asalkan muka cantik dah mencukupi, walhal kulit semakin lama semakin menipis. Tanpa sedar.


Nasihat akak untuk semua, Jadilah pengguna yang bijak. Ketahui apa kandungan sesuatu produk. Baik buruk dan apa kesan pada diri. Kalau tak tahu boleh bertanya dan dapatkan pandangan dari yang berilmu.

Kasihankan customer tapi tak berani nak nasihatkan. Risau keadaan jadi semakin teruk. Banyak kali akak tekankan suruh dia berjumpa doctor. Harapnya dia sedar la. Jangan nasi dah jadi bubur baru nak menangis cari penyelesaian. Memang tak berguna.


Tags