Cara Mudah Rawat Rambut Gugur Dengan Asmak Hair Care

Rodiah Amir
1
Dari kecik lagi kami adik beradik suka bertanding rambut siapa paling panjang. Bukan dapat hadiah pun tapi siapa paling panjang tu dikira paling hebat la. 

Sampai la satu hari mak paksa kami adik beradik potong rambut sebab masing-masing tak pandai nak jaga rambut. 

Rambut berbau dan banyak rambut gugur. Menangis bila kena paksa potong. Masa tu kecil lagi, mana nak jaga rambut sangat. Bila meningkat dewasa, baru lah mula belajar cara menjaga rambut dengan betul.  

Cara Mudah Rawat Rambut Gugur Dengan Asmak Haircare 

Untuk entri kali ni, Diah nak berkongsi dengan anda tentang cara mudah rawat rambut gugur dengan menggunakan produk Asmak. Diah pernah kongsi tentang set penjagaan bayi Asmak yang diperbuat daripada herba dan bahan semulajadi.

Suka sangat produk Asmak ni sebab ianya produk tempatan dan menggunakan bahan yang semulajadi dan selamat. Kagum weh produk tempatan yang kualiti setanding produk luar. 


Set Penjagaan Rambut Asmak


Masalah rambut yang sering Diah alami dari dulu lagi ialah masalah kelumumur dan rambut gugur. Banyak juga syampu yang dah pernah Diah cuba dan syampu Asmak ni antara syampu yang bagus dan berkesan. 

Rasanya perempuan bertudung lebih banyak cabaran dalam bab penjagaan rambut kan? tapi itu bukan alasan untuk kita abaikan mahkota kita ni. 

Punca-Punca Rambut Gugur Dan Bermasalah


Rambut gugur ni boleh terjadi kepada lelaki ataupun perempuan. Diah pula rambut gugur tahap kronik setiap kali lepas bersalin. Kalau sikat atau garu je kepala mesti rambut tercabut sekali. Parah kan? 

Sebelum kita nak atasi masalah rambut gugur kena lah tahu punca-punca nya dahulu. Antara punca-punca utama rambut asyik la gugur ialah: 

1. Cara Penjagaan Rambut Yang Salah. 

Penggunaan syampu dan perapi yang mengandungi bahan kimia berlebihan seperti paraben yang boleh mengganggu fungsi hormon. 
Tidak mencuci rambut dengan betul. Penjagaan yang betul adalah harus menggunakan syampu dan juga perapi. 

2. Terlalu Mendandan Rambut. 

Penggayaan rambut yang berlebihan dan rambut sering terdedah kepada pengering rambut, alat pengeriting dan pelurus rambut juga turut menyumbang kepada masalah rambut rosak. 

3. Mengamalkan gaya hidup yang tak sihat. Diet yang tidak seimbang menyebabkan rambut tidak mendapat nutrient yang diperlukan. Kena kurangkan pengambilan makanan segera atau lebih baik jangan ambil langsung. 

4. Rambut gugur merupakan perkara normal untuk wanita selepas bersalin kerana wanita mengandung kehilangan nutrisi yang diperlukan rambut dan ianya tidak boleh dibiar berlanjutan. 

Cara Penjagaan Rambut Yang Betul


1. Jangan Ikat Rambut Terlalu Kuat

Golongan wanita berambut panjang cenderung untuk ‘mencederakan’ rambut terutama bila memakai tudung. Seeloknya longgarkan getah supaya rambut dapat ‘bernafas’ dan ‘tidak cedera’. 

2. Elakkan penggunaan pengering rambut secara kerap. Biarkan rambut kering secara semulajadi dan jangan pakai tudung ketika rambut masih basah. Kebiasaan Diah akan keringkan rambut di depan kipas sambil urut kepala dengan tuala secara lembut.  

3. Pilih syampu yang sesuai dengan rambut dan kulit kepala anda – Bunga Raya Plus Shampoo 6 in 1 (Asmak Hair Care)


Cara Mudah Rawat Rambut Gugur Dengan Asmak Hair Care


Diah amat berpuas hati menggunakan produk penjagaan rambut Asmak iaitu Bunga Raya Plus Shampoo 6 in 1 yang mengandungi Bunga Raya, minyak kelapa, minyak Babassu, minyak Tea Tree, minyak Jojoba dan Acerola. 

Bunga Raya Plus Shampoo ni diperbuat daripada bahan semulajadi dan bebas Sodium Lauryl Sulfate (SLS) iaitu bahan kimia berbahaya jika dipakai secara berlebihan. 

Nak guna syampu ni pun mudah sahaja, hanya perlu basahkan rambut dan guna ikut keperluan. Urut syampu secara perlahan pada rambut dan biarkan selama dua minit. Boleh la dibilas sehinga bersih. 

Syampu ni juga sangat wangi dan tak berbuih. Tahu kan, produk penjagaan diri yang tidak banyak menghasilkan buih adalah produk yang baik. Bau dia super wangi. Suka sangat. Lepas guna syampu ni terasa dia buang segala kekotoran dan juga minyak dekat kulit kepala. 

Antara kebaikkan lain Bunga Raya Plus Shampoo ialah menghalang rambut gugur, menghilangkan kelumumur, menghilangkan kudis/jerawat di kepala, menyegarkan kulit kepala dan banyak lagi. 


4. Guna Perapi Rambut – Hair Moisturiser with Serum (Asmak Hair Care)

Kalau nak dapatkan rambut yang kuat, sihat dan bersinar tak boleh malas ya. Selepas syampu, anda harus menggunakan perapi rambut. 

Istimewanya perapi rambut Asmak ni ianya tak perlu dibilas dan dalam hair moisturiser ni dah ada serum yang amat bagus dan memberikan nutrien yang rambut anda perlukan. 

Selepas beberapa kali pakai serum ni, rambut Diah nampak lebih sihat dan kurang berminyak. Perapi ni cepat menyerap ke dalam rambut dan tidak rasa berminyak. 

Digalakkan untuk pakai tiga kali seminggu. Diah selang selikan pakai dengan Sevenis Hair Oil. Antara kelebihan serum ni ialah menghitam dan melebatkan rambut, mengelakkan rambut dari bercabang dan kering, mengelakkan rambut gugur dan banyak lagi. 


5. Guna Minyak Rambut – Sevenis Hair Oil Asmak 7 in 1 


Rawat Rambut Gugur Dengan Asmak Hair Care


Fungsi utama Sevenis Hair Oil adalah mengekalkan kelembapan dan mencegah rambut dari kusut serta membuatkan rambut tampak bercahaya. 

Diperbuat daripada minyak kelapa dara, minyak zaitun, minyak argan, minyak tea tree, minyak castor, minyak babassu dan juga light mineral oil. 

Selalu pakaikan untuk rambut anak-anak. Lepas tu asyik mencium kepala anak je. Kagum bau wangi dia melekat lama. 


Sevenis Hair Oil Asmak 7 in 1


 Tip tambahan:

~ Elak sikat rambut secara kasar dan ketika rambut masih lagi basah. 
~ Pakai serum dan juga minyak rambut apabila rambut separa atau kering sepenuhnya. 
~ Untuk mendapatkan rambut yang sihat, bersinar dan kuat sapukan Sevenis Hair Oli Asmak 7 in 1 pada rambut dan balutkan semalaman. Cuci rambut dengan Bunga Raya Plus Shampoo 6 in 1 pada keesokan harinya. 

Untuk wanita-wanita yang suka pergi salon kecantikan dah boleh jimat duit dan boleh gunakan set penjagaan rambut Asmak ni. In sha Allah puas hati. 

Nak dapatkan keterangan lanjut mengenai produk penjagaan rambut Asmak boleh hubungi no yang tertera di bawah dan ikuti lama sosial mereka:



Testimoni Masalah Kelumumur


Rawat Rambut Gugur Dengan Asmak Hair Care


Rawat Rambut Gugur Dengan Asmak Hair Care


Rawat Rambut Gugur Dengan Asmak Hair Care



HOTLINE – 019 – 9708897
INSTAGRAM – Asmak Hair Care

Harga Set Asmak Hair Care

Bunga Raya Plus Shampoo 6 in 1 

(500ml - RM49 SM, RM54 SS) 
(300ml – RM39 SM, RM44 SS)

Hair Moisturiser with Serum 

(300ml – RM80 SM, RM90 SS)

Sevenis Hair Oil

(150ml – RM29 SM, RM33 SS)


Tags

Catat Ulasan

1Ulasan

Kata-kata yang lemah dan beradab dapat melembutkan hati dan manusia yang keras.

Terima kasih sudi comment.

Catat Ulasan