Status Halal Meatball Kottbullar IKEA

Rodiah Amir
3
Sejak semalam tular tentang status halal meatball Kottbullar yang dijual dekat IKEA Batu Kawan. Kalau nak tahu daging Kotbullar ni ialah produk bebola daging yang digunakan oleh IKEA dalam menu makanan Sweeden yang mereka jual.

Bukan IKEA Batu Kawan je, semua IKEA dekat Malaysia la guna Daging Kottbullar ni. 
Puncanya berlaku salah faham dan kesilapan pada paparan skrin digital di kaunter jualan IKEA Batu Kawan. 

Agaknya dia terambil paparan skrin untuk pasaran Sweeden tu yang guna daging khinzir dalam pembuatan meatball tu.

Status Halal Meatball Kottbullar IKEA 

Maka pagi ni meriah lah dekat group Whatsapp dan segala media sosial menyebarkan gambar-gambar meatball yang dikatakan haram tu. 

Bagusnya media sosial ni dia dapat sebarkan informasi sekelip mata je. Kalau betul cara guna memang banyak la manfaat dia.  

Seperti biasa bila ada isu Halal Haram ni rakyat Malaysia akan cepat panik. Masing-masing cepat nak marah je tanpa siasat betul-betul. 


Status Halal Meatball Kottbullar IKEA Batu Kawan

Status Halal Meatball Kottbullar IKEA Batu Kawan Penang

Kepada peminat meatball IKEA anda jangan susah hati risau termakan benda haram sebab dah keluar surat khabar pun yang pihak IKEA dengan jelasnya mengesahkan yang Meatball Kottbullar IKEA adalah halal. 

Semestinya daging lembu halal digunakan dalam pembuatan meatball yang dijual. Dah boleh pergi makan meatball ye kawan-kawan. 

Alhamdulillah setelah berita yang salah ditularkan mujur ada saudara Idham Putra yang ulas status ni di Facebook dia. Semoga dapat buka mata terutama mereka yang suka menjatuhkan hukum tanpa selidik dan yang suka sebar tanpa sahihkan maklumat yang dia ada. 


IKEA Tak Mohon Sijil Halal JAKIM?

Untuk isu memohon status halal di JAKIM, kita kena faham apa produk utama IKEA. IKEA ni jual perabot. Jual perabot memang tak perlu minta status Halal lah. 

Untuk produk lain pula semuanya dia ambil dari syarikat lain. Dalam bab makanan pula, IKEA kena la beli dari syarikat yang mendapat sijil halal dan bebola daging yang dijual oleh IKEA dikeluarkan oleh Macfood Services Sdn Bhd yang memegang sijil Halal dari JAKIM. 


Meatball Kottbullar IKEA
Utusan sahkan status Halal

Meatball Kottbullar IKEA
Comment Saudara Idham Putra di Facebook



Status Halal



Penerangan Ustaz Abdullah Khairi Tentang Status Halal IKEA


Bila isu dah jadi kecoh macam ni, perkara ni turut mendapat perhatian dari ustaz Abdullah Khairi salah seorang penceramah yang bersuara lantang dan kuat buat lawak yang aku suka dalam Malaysia. Jenis tak takut kalau nak sound sesiapa. 

Ustaz ada sebut dalam video di Instagram dia yang dia puas hati dengan penerangan pihak IKEA bila ditanya tentang status Halal ni. Ustaz mestilah bagi green light berdasarkan ilmu yang dia ada kan? 



Ustaz Abdullah Khairi  response Status Halal Meatball Kottbullar IKEA



Hebatnya netizen ni siap persendakan ustaz dan tanya soalan yang aku rasa memang kurang adap. Mana la letaknya akal ya. Mesti ada batas untuk setiap benda, hormat ibu bapa, hormat guru, hormat kepada para ilmuan dan banyak lagi la. 

Memang tak hairan kenapa generasi anak muda sekarang biadap. Tengok saja perangai yang tua ni. Memalukan. Kalau sungguh tak bersetuju dengan pendapat ustaz atau sesiapa saja, lebih elok tegur dengan cara yang lebih sopan. 





Apa pun pihak IKEA, ustaz dan mereka yang terlibat dah pun memberikan penerangan yang lengkap. Harapnya isu halal haram ni mendapat perhatian pihak berwajib dan come out dengan solution yang memudahkan pengguna Muslim. 

Terjawab lah sudah yang Meatball Kottbullar IKEA adalah HALAL dan boleh la makan tanpa was-was.


Tags

Catat Ulasan

3Ulasan

Kata-kata yang lemah dan beradab dapat melembutkan hati dan manusia yang keras.

Terima kasih sudi comment.

  1. Ada jugak dengar viral ni.. Terkejut jugak la.. yela, kite dh la peminat meatball ikea.. Sekali tak halal memang kecewa la.. Alhamdulilah semua dh jelas kan..

    BalasPadam
  2. Rakyat Malaysia dengan viral memang bestfriend.. Alhamdulillah dah terjawab semua persoalan..

    BalasPadam
  3. Cik Ash jiran sebelah batu kawan pun x sampai hahaha tgk jer orang update pergi dah

    BalasPadam
Catat Ulasan