Hari Pelaporan Pentaksiran Bilik Darjah (PBD) & Jamuan Hari Raya


Hari Pelaporan Pentaksiran Bilik Darjah (PBD) & Jamuan Hari Raya | Assalamualaikum. Pagi tadi selesai sudah sesi bertemu Guru Kelas Ikhwan untuk Hari Pelaporan Pentaksiran Bilik Darjah (PBD). Kalau nak tahu kaedah PBD baru je mula tahun ni. Hari tandatangan buku rekod la kiranya. Sebelum ni murid-murid dinilai melalui keputusan peperiksaan semata-mata tapi melalui kaedah PBD murid-murid akan dinilai dari pelbagai aspek. Weh cuak ok. Aku bukan faham sangat apa yang dinilai tapi lepas cikgu dia explain tadi baru la dapat tarik nafas lega. Maklumlah zaman kita dulu lain. Zaman orang tanya berapa banyak A kau dapat. Kahkahkah.


Pelaporan Pentaksiran Bilik Darjah Tahap 1

Tahun ni hari pelaporan disambut sekali dengan jamuan Raya di sekolah. Beberapa hari sebelum tu cikgu dah umumkan dalam group WhatsApp jadi ramai lah ibu bapa bersedekah makanan. Aku tak larat nak masak dan aku sedekahkan duit suruh cikgu top up je makanan yang tak cukup. Senang kerja kan? Sesi borak-borak dengan cikgu pun tak lama mana. Malas nak bersesak jadi memang sengaja aku ajak suami datang awal. Kalau tahun lepas murid dinilai melalui peperiksaan, tahun ni bermulanya PBD dimana murid dinilai secara berterusan melalui aktiviti-aktiviti yang dipantau oleh cikgu.


Alhamdulillah, untuk keputusan pertengahan tahun Ikhwan kami sebagai ibu bapa agak lega. Cikgu cakap Ikhwan dapat jawab jika ditanya soalan dan faham apa yang di ajar cuma dia cepat hilang fokus. Mudah sangat terpengaruh dengan rakan sekeliling. Itu perlu dibaiki. Kita tengok sehingga hujung tahun nanti tapi apa cikgu cakap dah cukup jadi modal aku nak ugut dia supaya lebih fokus belajar.



Tahap Penguasaan Pentaksiran Bilik Darjah

Rata-rata aku baca tentang tahap penguasaan pentaksiran bilik darjah ada 6 tahap kesemuanya, tapi di sekolah Ikhwan ada sampai Tahap 5 sahaja. Emak confuse nak. Dah balik rumah baru teringat nak google lebih tentang tahap penguasaan ni. Ada 6 tahap kesemuanya, makin tinggi tahap penguasaan makin bagus la penguasaan seorang murid tu.

Apa pun masih jauh perjalanan kehidupan Ikhwan Hafeez. Mama doakan minat terhadap pelajaran tu sentiasa mekar dalam dada. Semoga sentiasa cerah hati nak terima ilmu. Bila dah tiada periksa tu tekanan tu hilang sekejap, harapnya PBD akan memberi manfaat kepada murid-murid dan ibu bapa. Doa sangat jangan la asyik berubah sistem pendidikan Malaysia ni. Kasihan anak-anak.



Post a Comment

0 Comments