Menu Berbuka Minggu Kedua Puasa Ramadan



Pejam celik pejam celik dah masuk setengah bulan kita berpuasa. Cepat je dah berlalu Ramadan ke 16. Rasa baru sekejap kena kurung. Eh. Seperti jangkaan, semangat nak masak tu sedikit menurun. Penat hoih. Aku slow down sedikit buat kuih sebab kuih yang aku buat untuk berbuka semua ambil masa nak habis.

Tapi aku kagum dengan semangat jiran aku, hampir setiap hari akan beri kuih, bukan calang-calang kuih dibuatnya. Almaklumlah duduk ramai-ramai seronok la nak memasak. Kebetulan mak ayah dia datang ziarah, sekali sangkut dekat rumah dia jadi tak lepas balik sebab PKP.



Senarai Menu Berbuka Minggu Kedua

Ada hari memang aku surrender je nak memasak. Kebetulan ada hari suami keluar bekerja, jadi alang-alang dia balik suruh bungkus makanan dekat luar je. Malas nak guna Grab atau FoodPanda sebab sekarang hampir setiap petang akan hujan. Malas nak turun dan rasa kasihan nak suruh rider anta dalam hujan.

Ikut rekod, setakat aku taip entri kali ni aku terlepas sahur satu hari sahaja. Malam tu anak aku yang bongsu lambat masuk tidur sebab dia dah tidur lepas waktu berbuka. Pukul 3.15 pagi baru dia nak lelap, maka dengan aku sekali hanyut. Ajaibnya alarm suami pun tak bunyi. Maka ber hu hu la puasa pada hari tersebut.


Menu Berbuka Hari Ke Lapan 


Roti Jala

Kari Ayam
Mee Goreng 
Cucur Udang (Jiran Bagi)



Menu Berbuka Hari Ke Sembilan 


Nasi Putih
Kobis Goreng

Ikan Siakap Goreng
Sardin 
Popia Crab
Lemang & Rendang Daging (Jiran Bagi)
Buah Tembikai



Menu Berbuka Hari Ke Sepuluh 


Nasi Putih
Telur Bistik Seafood 

Ayam Masak Lemak
Kek Pisang

Menu Berbuka Hari Ke Sebelas


Mushroom Soup
Tauhu Sumbat
Bubur Lambuk (Jiran Bagi)
Ayam Bakar

Nasi Mentega 
Kuih Ketayap  (Jiran Bagi)


Menu Berbuka Hari Ke Dua Belas 


Nasi Putih
Bihun Goreng
Bubur Lambuk Meatball
Singgang Ikan
Daging Goreng Sos

Puding Roti & Sos Kastard
KuihTako  (Jiran Bagi)

Menu Berbuka Hari Ke Tiga Belas 


Ayam Goreng ala KFC
Sambal Kering Tempe
Ikan Pari Kari

Popia
Kuih (Jiran Bagi)


Menu Berbuka Hari Ke Empat Belas 


Sup Kambing
Kuew Teaw Goreng
Kuih Koci
Corndog Cheese Tarik

Popia Banana Choc (Jiran Bagi)
Bihun Soto (Jiran Bagi)


Setakat itu sahaja perkongsian Senarai Menu Berbuka Minggu Kedua Puasa Ramadan untuk keluarga kecil kami untuk tahun ini. Moga perkongsian ini dapat memberi ilham untuk korang juga. 

Post a Comment

Kata-kata yang lemah dan beradab dapat melembutkan hati dan manusia yang keras.

Terima kasih sudi comment.

Lebih baharu Lebih lama