Syarikat Gergasi Telco China Sasar Syarikat Telco Malaysia Tersenarai di Bursa Bangunkan Tekonologi 5G di Malaysia

Rodiah Amir
3

Syarikat Gergasi Telco China Sasar Syarikat Telco Malaysia Tersenarai di Bursa Bangunkan Tekonologi 5G di Malaysia

Syarikat Gergasi Telco yang berpengkalan di China menyasarkan syarikat Telco bersaiz sederhana yang disenaraikan di Bursa Malaysia untuk bekerjasama membangunkan pasaran teknologi generasi kelima (5G) di Malaysia. 

Dipercayai, pemilihan adalah berdasarkan kebolehan syarikat yang mempunyai kemampuan mengembangkan lagi perniagaan Teknologi 5G.

Menurut sumber, “syarikat Telco China itu mungkin menyasarkan dua syarikat telco Malaysia yang sedang meningkat naik iaitu Green Packet Bhd dan XOX Bhd. 

XOX merupakan saham telco termurah di Bursa Malaysia dan merupakan antara syarikat telekomunikasi yang paling pesat berkembang di Malaysia”.



XOX mempunyai kira-kira RM35 juta tunai dan kini menawarkan pelan data 4G yang paling kompetitif dan inovatif serta menumpukan pembinaan infrastruktur 5G di rantau ini.

Antara kelebihan Teknologi 5G yang dijangka memberi manfaat kepada umum ialah:

  • 5G diatur untuk mengubah landskap telekomunikasi kerana menjanjikan kelajuan muat turun yang lebih cepat dan kebolehpercayaan rangkaian yang tinggi.
  • Ini akan membuka peluang untuk perkhidmatan baru, operasi rangkaian dan peningkatan pengalaman pelanggan.
  • Dengan penggunaan teknologi 5G ke dalam gambar, penyedia akan dapat meningkatkan kelajuan muat turun dan kapasiti data bulanan pada rancangan tanpa had.
  • Peralihan ke 5G diharapkan dapat menghasilkan kejutan bagi vendor rangkaian, infrastruktur, dan peralatan.


Credit foto dari pixabay.com

Tiga bulan yang lalu XOX telah bekerjasama dengan Advance Tech Communication Sdn Bhd (ATC) untuk melancarkan telefon pintar 4G dan 5G, dengan keupayaan komunikasi satelit tambahan yang disebut XPLORE.

 XOX bakal menjadi telco pertama yang memasarkan dan mengedarkan produk tersebut kepada penggunanya di seluruh Asia Tenggara. Telefon pintar, dilengkapi dengan sambungan satelit dan radio mudah alih digital, akan dilancarkan oleh ATC kepada pengguna XOX.

 “Syarikat mempunyai rancangan rangkaian terpadu dengan mengintegrasikan rancangan prabayar dan pesanan pesanan XOX dengan perkhidmatan kecemasan satelit ATC yang luas, kata Pengarah eksekutif XOX Steve Tan.

Tambahnya lagi, XOX cukup kuat sebagai sebuah syarikat. Ia menerapkan strategi pemasaran yang tepat serta idea dan produk inovasi untuk melihatnya melalui pandemi Covid-19 semasa dan mendorong syarikat ke hadapan.


Credit foto dari pixabay.com

Faktor kejayaan XOX tercapai dengan memanfaatkan jenama, saluran pengedaran dengan pertumbuhan asas pelanggan yang kukuh, - sumber yang dekat dengan XOX.

 Hasilnya, Saham XOX melonjak 11.11 peratus di tengah perdagangan aktif pada hari Jumaat untuk ditutup 5 sen menjadikannya permodalan pasaran sebanyak RM54.62 juta. Kaunter itu meningkat satu sen dengan 154 juta saham diniagakan.

Sebagai rekod, XOX menduduki tempat kelima dalam sektor telco dan merupakan syarikat MVNO nombor satu di Malaysia dengan pangkalan pelanggan semasa hampir mencecah tiga juta, termasuk pengguna telefon bimbit prabayar dan pos.

Bulan lalu XOX menandatangani perjanjian dengan DGB Asia Bhd untuk bekerjasama dalam penggunaan sehingga 1,000 mesin layan diri generasi akan datang.

Langkah ini sejajar dengan strategi XOX untuk memusatkan perhatian pada perniagaan yang berlainan untuk membangun aliran pendapatannya.

Penganalisis percaya saham telco akan naik kerana sektor ini mengaut keuntungan lumayan, di tengah pandemi Covid-19.

Penilaian terhadap syarikat telekomunikasi di Malaysia menjadi lebih menarik dan sektor ini dijangka berkembang pantas sejajar dengan peralihan semasa yang berlaku di landskap digital seperti Teknologi 5G, Internet of Things (IoT) dan kecerdasan buatan (AI).

Tags

Catat Ulasan

3Ulasan

Kata-kata yang lemah dan beradab dapat melembutkan hati dan manusia yang keras.

Terima kasih sudi comment.

Catat Ulasan